Gå til innhold
Arkivverket

Arkivportalen: Kilder som omhandler ny stasjonsbygning i 1908?

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Hei!

Det ble bygget ny stasjonsbygning i 1908 på Jessheim stasjon (den gang kallt «Jesseim») i Ullensaker kommune.

Jeg er ikke helt komfortabel med å lete opp arkivmateriale som kan være relevant på Arkivportalen. Tenker å bestille materiale til lesesalen på Riksarkivet.

Søker på «Ullensaker» men får opp mye forskjellig. Tenker at kommunens egne arkiv er et bra utgangspunkt men nå er vel stasjonsbygningene statens eiendom? 

Noen som har tips til hvilke arkiv materiale jeg kan begynne å bestille og se igjennom ?

mvh

Marius H Enerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Marius Holm Enerud skrev:

Noen som har tips til hvilke arkiv materiale jeg kan begynne å bestille og se igjennom ?

Det kan være verdt å gjennomgå katalogen for SAO/A-10967 - Norges Statsbaner (NSB), Oslo distrikthttps://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-02000000001851

Særlig det eldste sakarkivet (serie Eb i arkivdel 02): https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-02000000255110

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømmen Trevare laget endel ferdighus til både hovedbanen og  Gjøvikbanen men jeg kan ikke se at Jessheim er nevnt.

Ref.: Complet færdig Huse. Strømmen Trævarefabrik. (Forlaget Bonytt 2002)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Strømmen Trevare laget endel ferdighus til både hovedbanen og  Gjøvikbanen men jeg kan ikke se at Jessheim er nevnt.

Ref.: Complet færdig Huse. Strømmen Trævarefabrik. (Forlaget Bonytt 2002)

Den nye stasjonsbygningen var tegnet av arkitekten Henrik Bull og bygget i teglstein.

Så jeg hadde blitt overrasket om du fant noe der 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Marius Holm Enerud skrev:

Den nye stasjonsbygningen var tegnet av arkitekten Henrik Bull og bygget i teglstein.

En info du glemte å skrive i dit innlegg.😎

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Leif B. Mathiesen skrev:

En info du glemte å skrive i dit innlegg.😎

Jeg har forsøkt å søke opp artikler om stasjonsbygningen på nasjonalbibliotekets arkiv (nb.no) men finner absolutt ingenting. Synes dette er veldig merkelig..

Jeg har også søkt på årene rett før og etter 1908.

En ny stasjonsbygning langs hovedbanen burde jo vært en relativt interessant nyhet å skrive om…

I 1908 ble Jessheim skrevet «Jesseim» (uten «h»).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden da det het Jernbaneverket så var det slik at nyansatte fikk et todagers introduksjonskurs. På dette kurset var det et foredrag om stasjonsbygninger. Jeg husker dessverre ikke foredragsholderens navn, men det er det muligens noen på andre fora som vet. Det finnes noen jernbaneinteresserte Facebook grupper og interessesider som kanskje kan hjelpe. F.eks denne https://forsk.njk.no/stdb/index.php?Stnr=1114&aut=0&mod=st&sid=302

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Renate Hagen skrev:

For noen år siden da det het Jernbaneverket så var det slik at nyansatte fikk et todagers introduksjonskurs. På dette kurset var det et foredrag om stasjonsbygninger. Jeg husker dessverre ikke foredragsholderens navn, men det er det muligens noen på andre fora som vet. Det finnes noen jernbaneinteresserte Facebook grupper og interessesider som kanskje kan hjelpe. F.eks denne https://forsk.njk.no/stdb/index.php?Stnr=1114&aut=0&mod=st&sid=302

Takk for linken! Ja jeg skal forhøre meg der 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider