Gå til innhold
Arkivverket

Slursen / Sørensen Klavestad

Truls Sørhagen
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har navnene på barna til Søren Slursen / Sørensen (ca 1705 - 1784) og Berte Nilsdatter (ca 1706 - 1788) på Klavestad Søndre?

Var han gift kun en gang?

Har sett noe om Søren og Anne Rasmusdatter, eller er det noen helt andre?

Se forøvrig  https://forum.arkivverket.no/topic/297172-jeg-leter-etter-søren-på-klavestad-i-skjeberg-sin-vielse/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarene på spørsmålene dine står jo i det emne som du linker til. I linken som Sven Hjortland la inn kommer det jo tydelig fram at Søren Klavestad var gift en gang. Barna hans kommer jo også fram i linkene til Birger Carlsen og Matthias Kolberg. Det du ikke har fått svar på er om dattera til Søren Klavestad, Mari, var gift med Hans Torkildsen. Svaret er nei. Dattera til Søren Klavestad født 1746, ble gift i 1775 med Ole Hansen (1726 - 1809 på Øbye). Han var gårdbruker og enkemann da han giftet seg med Mari Sørensdatter Klavestad. Paret bor fortsatt på Øbye i FT 1801. Mari døde hos sønnen Nils Olsen på Iversby i 1817.

Hans Torkildsen ble gift 2.gang med Elen Halvorsdatter 1/12 1795. I FT 1801 er Hans oppført som muremester og husmann med jord under Klavestad Søndre.

Når det gjelder Søren Syversen (1704 på Klavestad Søndre, døpt 6.juli) er Siur (ikke Slur) en fordreining av navnet Syver som ble brukt i kirkeboka tidlig på 1700-tallet. Også Syverstad-gårdene i Ingedal ble skrevet "Siurstad" på denne tiden. Kona til Søren, Berthe Nilsdatter, var datter av en møller i Østre Sarp som døde da jenta var 2 år gammel.

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar. Det jeg lurte på, var om ALLE barna var med i de nevnte linkene. Og tar jeg ikke helt feil, het Hans Torkildsens første kone som døde i 1795, Marie Sørensdatter (mor til Anne f. 1789). Vet du hvilken Søren hun var datter av? 

https://www.familysearch.org/search/record/results?count=20&q.anyDate.from=1755&q.anyPlace=Skjeberg%2C norge&q.givenName=Hans&q.spouseGivenName=Marie&q.surname=Torkildsen

Endret av Truls Sørhagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine egne notater har jeg oppført 11 barn av Søren Klavestad. Den eneste som ser ut til å ikke være nevnt allerede er Ole Sørensen (1732 - 1735). Av disse 11 barna var det 4 som ikke vokste opp. De øvrige har jeg opplysninger om, men siden det virker som du er på jakt etter Mari Sørensdatter gift med Hans Torkildsen ser jeg ingen grunn til å legge ut flere opplysninger om barna til Søren Klavestad her.

Når det gjelder kona til Hans Torkildsen vet jeg ikke hvor hun kom fra. Det er meget mulig at hun ikke var fra Skjeberg. Allerede i 1723 var det 23-24 husmannsplasser under Hafslund og ved Sarpfossen eide Hafslund 17 sagbruk og 3 kornmøller med 11 kverner. Mange av disse arbeiderne bodde i Østre Sarp, men også på Klavestad og Børgen-gårdene som jo lå ved Hafslund. Mange av disse menneskene kom fra andre steder enn Skjeberg. Kausjonistene/forloverne ved bryllupet til Hans og Mari var Hans Klavestad og Nils Biørnestad. Ingen av disse ser ur til å være i slekt med brudeparet. "Hans Klavestad" het Hans Nilsen og var sønn av Nils Syversen Klavestad Søndre, en eldre bror av Søren Syversen. Disse brødrene bygslet hver sin halvpart av Klavestad Søndre. Gården var eid av Hafslundgodset.

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider