Gå til innhold
Arkivverket

Kart over kirkesokn? Horg i Gauldal.

Lillian Ørndahl
 Del

Recommended Posts

Jeg har en del på treet som jeg ikke har nærmere fødested til. Da vet jeg ofte hvilket kirkesokn de tilhørte. Hadde vært veldig fint om jeg kunne funnet et kart som viste selve kirkesoknene, slik at jeg kunne klippet ut det som gjelder og bruke det som profilbilde på den enkelte ane. Jeg liker å ha med enten fotografi av gården eller kart og flyfoto over hvor de er født, for de som er fra så langt tilbake at fotografiet ikke var oppfunnet ennå. Jeg vet vel sånn cirka hvor soknet lå, men jeg hadde gjerne sett et kart hvor selve soknegrensene var tegnet inn. Finnes det slike kart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lillian Ørndahl skrev:

Får ikke til å se noen grenser på disse kartene.

Det gjer du nok, berre du ser etter.

Horg er i "Søndre Trondhjems amt",  og dette bladet kom tydelegvis ikkje før i 1897:

https://www.kartverket.no/om-kartverket/historie/historiske-kart/soketreff/mitt-kart?mapId=494

Klikk på "Last ned"/Trykk-kvalitet.  Prestegjeld-grenser er stipla. Sokne-grenser er prikka linjer.

Horg er heilt til venstre,  sjå der det står "Maalestokk langs venstre kant (noko av soknet kjem på kartbladet vestanfor dette)

Prestegjeld-grensa går m.a. i innsjøen "Benna".

Ei sokne-grense (prikka linje) går litt nord nord for Støren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det gjer du nok, berre du ser etter.

Horg er i "Søndre Trondhjems amt",  og dette bladet kom tydelegvis ikkje før i 1897:

https://www.kartverket.no/om-kartverket/historie/historiske-kart/soketreff/mitt-kart?mapId=494

Klikk på "Last ned"/Trykk-kvalitet.  Prestegjeld-grenser er stipla. Sokne-grenser er prikka linjer.

Horg er heilt til venstre,  sjå der det står "Maalestokk langs venstre kant (noko av soknet kjem på kartbladet vestanfor dette)

Prestegjeld-grensa går m.a. i innsjøen "Benna".

Ei sokne-grense (prikka linje) går litt nord nord for Støren.

Ja, du har rett; fant det nå. Men det duger ikke til formålet. Kartet deler Horg i to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

klippe og lime...?

Jeg klipper ofte ut av kart. Men å lime digitalt kan jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillian Ørndahl skrev:

Jeg klipper ofte ut av kart. Men å lime digitalt kan jeg ikke.

ikkje eg heller, men det skal vere enkelt - seier dei som kan  (og sannsynlegvis har dei rett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

ikkje eg heller, men det skal vere enkelt - seier dei som kan  (og sannsynlegvis har dei rett)

Ja da. Det er som det meste her i livet; enkelt når man kan det! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Kart med soknegrenser frå 1979:

Ja, der var det soknegrenser! Men ikke stort annet. Jeg hadde helst tenkt et kart som også viser litt stedsnavn i tillegg til soknegrensene. Men takk skal du ha!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider