Gå til innhold
Arkivverket

Manasse Halvorsen og Anne Torjusdatter, Melfald i Solum, deres opphav

Tore Jørgen Løwe
 Del

Recommended Posts

Blant mine forfedre finner jeg ekteparet Manasse Halvorsen og Anne Torjusdatter. De bodde på når jeg fant dem på Melfald i Solum. Da de døde ble han oppgitt å være 66 år i 1742 og hun 74 i 1755. De var altså født ca 1676 og 1681.

Hvor kom de fra? Inntil nylig har jeg ikke visst det, men her om dagen fant jeg på FamilySearch (FS) en påstand om hvem som var foreldrene deres, jfr https://www.familysearch.org/tree/pedigree/landscape/LZ24-F4X

Her omtales foreldrene hans som Halvor Torjesen Lofthus og Sigrid Amundsen, men det kommer ikke fram hvor Lofthus er. Hennes foreldre omtales som Torjus Olavsen Jordet og Guro Olavsdatter Gåsetjenn. Her omtales både Jordet og Gåsetjenn som beliggende i Skafså i Telemark. I bygdebok for Mo, bind 2: https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2011101008051?page=53 bekreftes det at Halvor Torjesen og Guro Olavsdatter har bl a ei datter Anne som er gift med Manasse Halvorsen fra Lofthus i Eidsborg. I bygdebok for Lårdal: https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2011042708091?page=343 finner jeg at Halvor og Sigrid bl a har en sønn Manasse. Han skal være 18 år i 1797 ved skifte etter mora, altså født ca 1779. Det må sies å være innenfor en akseptabel feilmargin ift alder ved død på «min» Manasse. Det står ikke noe i disse bygdebøkene hvor disse Manasse og Anne blir av ut over at Manasse i 1712 selger sine eiendeler i Lofthus.

Er det disse Manasse og Anne som kommer til Melfald i Solum. Jeg tror det og da bygger jeg på at Manasse er et sjeldent navn, aldersmessig ser det ut til å stemme og når vi ser på navna til barna til Manasse og Anne på Melfald: Tone, Signe, Sigri, Guri, Torjus, Marthe og Halvor. Ved å se FS finner vi raskt ut at bare Signe og Marthe ikke er oppkalling ut fra de opplysningene som ligger der.

Ut fra dette tror jeg at jeg har kommet lenger på denne slektgrenen.

Er det noen som har flere opplysninger som kan kaste lys over denne slektgrenen, evt som mener at jeg tar feil?

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gang notert at han kom fra Øverland i Seljord, men jeg kan ikke nå si hvor denne opplysningen kom fra. Det var antakelig der de bodde før de kom til Melfald. Vi hadde en diskusjon om opphavet hans på det nå nedlagte "Solumslektsforum" for en 15-20 år siden, men det kom vel ikke noe større gjennombrudd.

Det du har funnet fram til virker plausibelt.

Jeg har mye om etterslekta hans. Du finner Manasse her på WikiTree: https://www.wikitree.com/wiki/Halvorsen-604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen Torjus ble jo døpt mens de bodde på Øverland i Seljord.

Før jeg skrev innlegget sjekket jeg om du hadde noe om Manasse og Annes forfedre på wikitree.

Jeg hører selv til etterslekt her via Kjær i Gjerpen og senere Hedrum.

Det er fint å høre at du synes detter er plausibelt.

mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Sven,

Henvisningen til Geni understøtter det jeg skriver, selv om jeg i utgangspunktet er skeptisk til hva jeg finner på Geni, FS og lignende. Det var derfor jeg skrev dette innlegget for å se om det kunne dukke opplysninger som jeg ikke var klar over.

Det er også fint å se der at Manasse kjøper Melfald på auksjon. Han hadde jo masse penger etter salget av Lofthus.

mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider