Gå til innhold
Arkivverket

Tyding forlovelse 1.januar 1787 i Tune.

Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

Hei! Er det mulig å få tydet navn på to forlovere/ kausjonister til paret John Friederichsen Richustad og Ingeborg Evensdatter Opstad Eyestår det her, som ellers går under navnet Hilleborg Evensdatter i vielsen ( 23.februar samme år, ved barnas dåp, folketelling i 1801 i Tune og skiftet etter henne. Hun døde i 1825. Jeg har ikke sett trolovelsen tidligere ogdet vsr ikke caut. når det ble viet. Har fått forståelsen av at navn på kausjonistene i noen tilfeller kan være en ressurs i forsøkene på å finne opphavet til de trolovede. Navnet Ingeborg kan enten være feil av presten eller at hun hadde begge fornavn. 

Det er andre paret til venstre nest øverst under trolovede 1.januar 1787. De ble gift 23.februar og da står hun som Hilleborg.

Østfold fylke, Tune, Varteig, Rolvsøy i Tune, Ministerialbok nr. 3 (1781-1796), Trolovede 1787, Viede 1788, Side 174-175
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061020030396

Mvh. Wenche Falck. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mulig det står Bent Richustad og Thorer ibid.

Jeg tror Hilleborg og Ingeborg må oppfattes som samme navn her.

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Wenche Falck skrev:

Hei! Er det mulig å få tydet navn på to forlovere/ kausjonister til paret John Friederichsen Richustad og Ingeborg Evensdatter Opstad Eyestår det her, som ellers går under navnet Hilleborg Evensdatter i vielsen ( 23.februar samme år, ved barnas dåp, folketelling i 1801 i Tune og skiftet etter henne. Hun døde i 1825. Jeg har ikke sett trolovelsen tidligere ogdet vsr ikke caut. når det ble viet. Har fått forståelsen av at navn på kausjonistene i noen tilfeller kan være en ressurs i forsøkene på å finne opphavet til de trolovede. Navnet Ingeborg kan enten være feil av presten eller at hun hadde begge fornavn. 

Det er andre paret til venstre nest øverst under trolovede 1.januar 1787. De ble gift 23.februar og da står hun som Hilleborg.

Østfold fylke, Tune, Varteig, Rolvsøy i Tune, Ministerialbok nr. 3 (1781-1796), Trolovede 1787, Viede 1788, Side 174-175
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061020030396

Mvh. Wenche Falck. 

Ser nå at forlovelsen skjedde 2.januar 1787.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Ja, det er mulig det står Bent Richustad og Thorer ibid.

Jeg tror Hilleborg og Ingeborg må oppfattes som samme navn her.

Ja det kan godt hende, det er ganske like navn. Takk skal du ha! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være samme Bent Larsen Rechustad som døde (druknede?)  37 1/8 år gammel 12.2.1787, altså i tiden mellom forlovelsen og vielsen.

Venstre spalte her

Tune prestekontor Kirkebøker, SAO/A-2007/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1781-1796, s. 222-223
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061020030420

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for den opplysningen! Jeg skal prøve å gå videre ut fra det. Det kan jo være at Bent og Torer Richustad var brødre som delte hver sin part av gården. 

John Friedrichsen har jeg noen opplysninger om. Han kom fra Borge fra en husmannsplass som het Hølen under en gård som het Vesten. 

Jeg fikk mye god  informasjon på  Digitalarkivet for noen år siden.  John Friedrichsen ble døpt I Borge kirke og var også innrullert under Borge, og kan også ha vært med i Tyttebærkrigen.

Han var 6-7 år gammel da moren  Elen Pedersdatter døde i 1768 og hadde  søstre som var eldre enn han. Faren Friederich Jonsen  giftet seg på nytt og bor i Forstaden under datteren Helene sin dåp i 1771. To av fadderne Jørgen og Syver har samme patrynikon som FriederichJoensen.

Disse to oppholdt seg i henholdsvis Nygaardsgt. og Skrokkelia i Glemmen.  Det er ikke sikkert  Friederich, Jørgen og Syver  var brødre. Navnet John og Simen og en del andre navn går ofte  igjen I Glemmen og  kirkesogn i nærheten.

Elen, Pedersdatter som var mor til John Fr. var datter av Peder Stenersen og Ingeborg Olsdatter fra Vesten I Borge og hadde flere brødre, hvor spesielt én av dem, Ole Pedersen er fadder på hver eneste dåp til søsteren og svogeren. 

Det står Richustad bak navnet til John Friederichsen da han ble  trolovelet og viet.  Fra rundt 1790 omtrent, kanskje et par år før, og framover til han døde i 1819, og Hilleborg Ingeborg døde i 1825,  så  holdt de til på husmannsplassen Raadahl som lå under tre gårder, hvor den ene  var Richustad.  Det står vel også senere Raadahlen bak navnet når deres barn ble døpt. Den eldste datteren Elen Johnsdatter ble nok oppkalt etter farmor mens den eldste sønnen, Ole, kan ha blitt oppkalt etter sin fars onkel, Ole Pedersen som var John sin fadder og  kanskje vokste han  opp hos onkelen etter at moren døde. Hilleborg har det vært vanskelig å finne opphavet til. Nå er det vel også flere kikirkebøker som mangler i Glemmen og kanskje også Tune og andre kirkesogn og  kirkebøker 

som er svært vanskelig å lese. 

Bygdebøker ksn være en god ressurs på flere måter. 

Mvh. Wenche Falck. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert følgende barn etter Jon Fredriksen og Hilleborg:

Ole 1787

Ole 1789

Elen 1791

Ole 1792

Ragnhild 1796

Maria 1798

Simen 1800

Ragnhild 1803

Nest eldste datter er Ragnhild, så kanskje det var navnet til mormor?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der sier du noe, hun første døde men det ville være naturlig at hun ble oppkalt etter sin mormor

Takk skal du ha, da har jeg noe å gå ut fra der! Jeg festet meg litt for mye ved Ragnhild var yngst! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider