Gå til innhold
Arkivverket

Skjeberg tidlig 1700-tallet: Jon Jensøn Slang. Opphav, ekteskap, skifte - eller andre opplysninger om ham?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Kirkeboka begynner i 1702 og jeg finner barn av "Jon Slang" døpt 1703-1715 og han er "trulovar" i 1729, men jeg finner ingen vielse (antagelig fordi det er før kirkeboka begynte?), ingen begravelse og intet skifte - eller for den saks skyld noe annet spor etter ham.

Men et skifte etter en søster av hans kone (en søster som døde uten livsarvinger) gjengitt (og referert) i denne debatten

viser at hans far het Jens og at hans kone var Marte Guttormsdatter Begby.

Litt underlig siden gårdnavnet (Slang) er så originalt - men jeg leter sikkert på "feil sted" og/eller med "feil" metode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom!

En liten korreksjon, hans rette navn var Jon Jonsen Det er feil det som står i linken du henviser til. Sjekk skoskatten 1711 og prøvematrikkelen 1723. Der er han oppgitt med fullt navn.

Kjerringa til Jon var fra Begby i Borge vet du, og der starter ikke kirkebøkene før i 1723.

Jon Slang "døde aldri" iflg kirkeboka. Jeg kunne sitte en hel dag å ramse opp alle uteglemte hendelser som jeg kjenner til . Uansett om det er dåp, konfirmasjon, giftermål eller begravelser. Dette pågår gjennom hele 1700-tallet og langt inn i 1800-tallet. Alt skiftematriale for Skjeberg-Ingedal for 1700-tallet er gått tapt.

I et manntall for Skjeberg fra 1755 heter oppsitteren på Slang Nordre ("Store Slang") Tue Erichsen. Jon er vekk. Sannsynlig vis døde han en gang mellom 1724 og 1755.

I matrikkelen 1723 står det at oppsitterne (Jon Jonsen og Aslack Larsen) eide 4 tønner korn i Slang Nordre. Det gir en liten mulighet;

Pantebok for Idd og Marker 1738 - 1755. Hvis han fortsatt eide jord i Slang da han døde, kan arvingene ha solgt dette, som vil være innført i panteboka, og hvis du er ekstra heldig, også med henvisning til skifte etter Jon med dato og årstall. Jeg har selv hatt griseflaks og funnet slike opplysninger i denne protokollen.

Så hvis du våger deg på panteboka har du lesestoff resten av sommeren. I mitt tilfelle var det skiftet etter vedkommende i 1732, lenge før panteboka begynner, men arvingene solgte ikke jorda før på 1740-tallet. Så alt håp er ikke ute for deg heller.

Har du forresten funnet når Marthe Guttormsdatter, kjerringa til Jon døde? Hvis ikke, så døde hun på Slang i 1743, begravd 3.jan 1744. Hun levde altså ikke "evig".

mvh jan w

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager - jeg har vært opptatt med annet noen timer. 

Men TAKK til Jan

for belæring og råd. Og Jensen/Jonsen-"problemet" viser dessverre at jeg ikke er så god til å lese alle disse gamle dokumentene. Men det forklarer også hvorfor han døpte (minst) en sønn for Jon!

Og TAKK til Grethe

som utnyttet mitt fravær til å vise de funne dåpene og begravelsene - du stiller alltid opp!

Og for lenken til Pettersen-Dahl - det er ofte mye snadder å finne der !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.