Bjarne Rosenstrøm Skrevet Juli 27, 2022 Del Skrevet Juli 27, 2022 Kjøbte nylig dette brevet som er datert Fredriksten festning i august 1804. Men utover det så er brevet uleselig for undertegnede. Hadde noen kundet hjelpe meg med tydingen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjarne Rosenstrøm Skrevet Juli 27, 2022 Forfatter Del Skrevet Juli 27, 2022 Side 2: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjarne Rosenstrøm Skrevet Juli 27, 2022 Forfatter Del Skrevet Juli 27, 2022 Forsiden av konvolutten: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Juli 27, 2022 Del Skrevet Juli 27, 2022 (endret) 01 Pro Memoria 02 Af Deres HøjVelbaarenheds Skrivelse under 18de d. M. 03 erfarer Jeg, at den af Dem allerunderdanigst 04 foretagede og af Hs. Kongl: Høyhed Kronprindsen 05 naadigst approberede Plan for Vej-Commandoen 06 til Lejerdahl i henseende deres (??) nemlig 07 Under-Officerene, Tillæg til deres Gage paa 08 Marchen 16s men ved Arbejdet 32s daglig, 09 og Soldaten som udgaaer af Regimentets 10 Lønnings Beregning paa Marchen 12 og 11 ved Arbejdet 24s daglig; 12 Er bleven forstaaet anderleedes, end sammes 13 Meening egentlig har været; thi man uddrog 14 af samme den Slutning: at Soldatens Tillæg paa 15 Marchen var 12s foruden den reglementerede 16 Lønning 6s daglig, i alt 18s, som han paa frem- 17 og tilbage Marchen skulle nyde, samt under 18 Arbeidet 24s daglig. 19 Man toeg saa meget mindre i Betænkning 20 at tilstaae Soldaten denne Forflægning paa 21 Marchen, da han ellers almindelig forhen 22 paa Vej-Commaandoes under Marchen 23 har nydt 20s daglig; Desuden er det noksom bekjendt 24 i hvilke høye Priiser alle Levnets-Midler nu 25 ere over heele Landet, og at Soldaten under 26 saadan Gehalt ej kunde Jndvistere(?) saa meget 27 meere, naar man tillige tager hensyn til 28 Den meer end sædvanlige Afslidning hans 29 Under-Munderings Stykker paa Marchen er 30 udsat for. 31 Den selvsamme Forflægning paa Marchen [Venstre ‹marg›:] Til General-Vejmæster Herr Oberst-Lieutenant v: Hammer [Side 2] 01 Er bleven tilstaaet de øvrige Vej-Commandoes 02 i Aggershuus Stift, og man har hidtil ikke faaet 03 nogen Bemærkning desangaaende 04 Jeg ønskede derfor Deres HøiVelbaarenhed, 05 paa foranførte Grund til det Kongl: Rente Kam- 06 mer behagelig ville giøre Forestilling om, at de 07 saaledes meere udbetalte i(?) Mand 6s daglig paa Marchen 08 end Planens Meening var, maatte authori haves 09 til Udgift i Deres aflæggende Vej-Casse Regn- 10 skab, thi Jeg anseer det ikke billigt i den 11 korte Tiid Soldaten nu har tilbage at arbejde 12 paa, at indholde hvad han paa denne Maade 13 skulle have faaet formeget. 14 Skulde Rente-Kammeret derimod ej 15 give saadan Forestilling sit Biifald, hvilket 16 Jeg dog ikke formoder, naar alt tages i billig 17 Overvejelse, saa faar man i denne Sag at 18 henvende sig paa høyere Stæder. 19 Meget fornøier det Mig ellers, at den 20 afgivne Commandoe saavel Over- som Under- 21 Officerer og Gemeene opfylder de dem paa 22 liggende Pligter, og at deres adfærd har 23 fundet Biefald. 24 Det vil stedse være Mig angenemt, 25 at give Deres HøjVelbaarenhed Beviis paa 26 Min Agtelse og Hengivenhed. – 27 Friderichsteen den 28de Aug. 1804 – 28 [signatur] [Konvolutten:] Til Herr Oberst-Lieutenant v. Hammer General-Vejmæster i Bergens Stiftt – K: I:(?) (??) (??) Bergen Mvh Endret Juli 27, 2022 av Even Stormoen Bjarne Rosenstrøm reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjarne Rosenstrøm Skrevet Juli 27, 2022 Forfatter Del Skrevet Juli 27, 2022 Takk skal du ha Even. Jeg så for meg et spennende brev fra festningen og så var det rett og slett en lang utgreiing om lønn til soldater. Til alle tider har de monetære forhold vært viktig. M.v.h. Bjarne Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå