Gå til innhold
Arkivverket

Ett lite mysterium i Jølster

Sture Smith
 Del

Recommended Posts

Jeg er slektsgransker siden 1999 og mangler dødsdato til ett familie medlem, Nils Kristensen Hjelbrække, født 29. november 1877 i Jølster, foreldre er Kristen Nilsen og Anna Jakobsdatter. Han var handikappet og kunne ikke gå, krabbet på knærne. Han og hans søster er definert som idiot medfødt, som sin søster Andrea ved folketelling i Jølster 01.01.1891. Hans familie flyttet til Bergen etter dette tidspunkt og han søster Andrea døde 15.01.1901 (Johannes prestegj.) Det sies at Nils døde ung og før de flyttet til Bergen, men han er fortsatt i Jølster ved folketellingen der(Jølster) 03.12.1900, da er han fattiglem hos familien Kluge og har en alder på 23 år. Dette er siste spor jeg har funnet om han. Jeg har lest det som er mulig av kirkebøker i Jølster, Førde og i Bergen uten noe hell, jeg har brukt utrolig mange timer, stor belastning når man bare har ett øye. Jeg vedlegger dokumentasjon for dåp og folketellinger. Håper dere kan hjelpe meg med å løse denne gåten for oss.

Vennlig hilsen Sture Smith født 04.08.194

Nils Hjelbrekke Kristensen Kirkebøker_ Jølster sokneprestembete, SAB_A-80701_H_Haa_Haaa_L0011_ Ministerialbok nr. A 11, 1866-1881, s. 89 - Skanna arkiver - Arkivverket.pdf 004 Nils Kristensen Hjelbrække - 040 Hjelmbrække, Anne Jakobsdtr. - 001 Tellingskrets 1_ Eikås og Fluge - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1891 for 1431 Jølster herred - Digitalarkivet.pdf Nils Hjelbrække 007 Nils Hjelbrække - 0038 Fluge - 001 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1900 for 1431 Jølster herred - Digitalarkivet.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sture Smith.

Hvorfor legger du inn PDF filer? 

Det er mye lettere for oss som hjelper å se direkte lenker til kirkebøker o.s.v.

Sogn og Fjordane fylke, Ålhus, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 11 (1866-1881), Fødte og døpte 1877, Side 89
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070112340467 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037356000233

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053015000253

Lenke til kommentar
Del på andre sider