Gå til innhold
Arkivverket

Lensmannsforhør i Tromsø, november 1873.

Jon Kjell Andersen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg driver med slektsforskning og er på jakt etter en tippoldefar. Et mulig treff fant jeg på Nasjonalbibliotekets aviser på nett. Det gjaldt et forlis tilbake til 1872/73. Så nå lurer jeg på om dere kan hjelpe meg videre.

Saken er:

Jakten «FREIA» med skipper (kaptein) Tobiessen avgikk 21 mai 1872 fra Tromsø på fangst til nordishavet.

September 1872 ble båten sittende fast i isen ved Novaja Semlja.

1 oktober s.å. dro 7 mann innover land (jeg vet ikke hvor de ble av).

Kapteinen og hans sønn Jacob Tobiessen, bedstemann (?) Ole Moe og kokken Edvard Eriksen «foretrak at blive ved skibet». Kapteinen og hans sønn døde etter hvert av sjørbuk. De to gjenlevende måtte etter hvert forlate skuta og ble reddet av et russisk fangstfartøy i august 1873. De ble med til Arkhangelsk og kom derfra til Vardø den 5 november 1873.

De ble så forhørt av lensmannen i Tromsø 25 0g 26 november 1873.

Kom så til Bodø 24 desember(?).. det står i Nordlands amtstidende denne dag: «med forrige dampskib nordfra ankom…»

Så mitt spørsmål:

Kokken Edvard Eriksen, hvordan få vite mer om han? Hvor han er fra, hvor ble han av? Og ligger forhøret tilgjengelig på nett?

Kan dere gi meg tips om hvor jeg skal fortsette letingen?

Jeg sendte dette til Norsk Maritimt Museum og fikk et hyggelig svar og linker tilbake. Men når det gjelder lensmannsforhørene ble jeg henvist til Statsarkivet Tromsø. Så da spør jeg her: finnes det arkiver fra denne tiden?  Og båten heter FREYA (ikke Freia som jeg har skrevet).

Med hilsen

Jon Kjell Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte noe tilfeldig hva som er bevart av eldre materiale fra lensmannsarkivene. Av Arkivportalen fremgår det at det fins lensmannsarkiv fra Tromsøysund/Tromsø med materiale tilbake fra 1839. Jeg kan ikke umiddelbart se utfra det som ligger her av katalogbeskrivelse at der er bevart relevant materiale å leite i:

https://arkivportalen.no/contributor/no-a1450-09000000003126

Lensmannen i Tromsø fungerte imidlertid i denne perioden også som magistrat i byen. Derfor er det også mulig at informasjonen kan finnes i magistratarkivet.

Arkivundersøkelser kan utføres på lesesalen til Statsarkivet i Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Å reise til Tromsø får jeg ikke til. Jeg får sende svaret ditt opp dit og høre om de kan hjelpe meg.

Med hilsen 

Jon Kjell Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider