Gå til innhold
Arkivverket

Uklar forkortelse fra Bygdebok

Line Skage
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan fortelle meg hva b. og l. (see i rødt og gult på bildet vedlagt) står for?? Takker for enhver hjelp!

Line 

image.jpeg.6ddc5d80124ce694364d5284fd35ebf7.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja... boka er ikkje altfor hjelpsam med forkortingane sine.

Skal eg tippe, kan det vere "bygsel og landskyld" - men det verkar litt kunstig.

Det vissaste er vel å leite opp skiftet (3.12. 1805) og sjå kva som faktisk står der.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Tusen takk til dere begge to! Det er vanskelig for meg å ha tilgang til norske matrialer da jeg bor i USA og internett ikke gir meg tilgang fordi jeg ikke bor i Norge.. 
S
å jeg er veldig takknemlig for all hjelp! Spesielt når det gjelder forkortelser!!! 

Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Line, jeg skrev dette innlegget til en annen bruker i forrige uke, som bor utenfor Norge, og også til en annen bruker idag. Dette kan brukes fra alle land for å midlertidig se ut som om man befinner seg i et annet land.

Sitat

Hei Nadia, hvis du skaffer en såkalt VPN-tjeneste (VPN= virtual private network) som har dataservere i mange land, så kan du ganske enkelt klikke på det landet du ønsker at det skal se ut som du kommer fra. I ditt tilfelle velger du bare en server i Norge, og vips, så får du en ny midlertidig IP-adresse så lenge du ønsker, og da er du norsk! Ihvertfall tror alle nettsteder det, og du får full tilgang til alle data. Også veldig praktisk hvis du vil se på f.eks. TV-serier på nett, som bare er tilgjengelig for de lokale innbyggere i et land! 

Jeg har tidligere benyttet NordVPN, og når du kobler deg på der, så klikker du bare på et land i kartet, så går resten automatisk. Dette er ingen anbefaling, jeg bare nevner min egen erfaring med VPN. I tillegg er det en sikkerhetsfaktor, det er svært vanskelig å spore  en IP-adresse gjennom en VPN.

Endret av Olaf Larsen
trykkleif
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider