Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av kirkebok, Etne, 1812

Christian Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg håper noen kan hjelpe meg med å tyde 2. kolonne for den 16. februar 1812 her: https://media.digitalarkivet.no/view/8781/11

Jeg ser at det står Christen Grindem i 1. linje, og det tror jeg er barnets far, men alt etter det er for meg uleselig. Setter derfor stor pris på alle forslag og tips 🙂

Mvh Christian

Endret av Christian Jacobsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ivar S. Ertesvåg said:

om lag sånn:

"Hmd Christen Grindems Barn | Jone

TB. Rasmus Grindem Jone ibd

Jone Øyen Taaren Grindem Haldis(?) Grindem"

TUSEN TAKK 🙂

Hmd er kanskje kortform for "husmand"?

Er det riktig å anta at Haldis Grindem er mor, og at de andre er vitner/faddere? 

Tusen takk for all videre hjelp 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Christian Jacobsen skrev:

Er det riktig å anta at Haldis Grindem er mor, og at de andre er vitner/faddere? 

Nei, morens navn er ikke ført inn.

https://www.familysearch.org/tree/person/details/LBD7-ZGJ

Kontroller det som er oppgitt om denne familien her. 

Opprett bruker på FamilySearch om du ikke ser treffene (gratis)

Paret med tre barn i 1801:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058368000448

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Anne-Lise Hansen said:

Nei, morens navn er ikke ført inn.

https://www.familysearch.org/tree/person/details/LBD7-ZGJ

Kontroller det som er oppgitt om denne familien her. 

Opprett bruker på FamilySearch om du ikke ser treffene (gratis)

Paret med tre barn i 1801:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058368000448

Hei, og tusen takk - det ser ut som om det er riktig familie du har funnet 🙂

Var det vanlig å ikke føre inn mors navn i kirkebøkene? Vet du i så fall noe om grunnen for å la være å gjøre det? Og er det da korrekt at de andre navnene i kirkeboken er faddere/vitner?

En underfundighet er at barnet (Jone) går fra Jone, til Johne, til John. Han var visstnok noen år på sjøen, og kan jo ha tatt det med seg derfra. Etternavnet "Johnsen" ble uansett brukt av hans etterkommere. 

Tusen takk igjen for supergod hjelp! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Christian Jacobsen skrev:

Var det vanlig å ikke føre inn mors navn i kirkebøkene? Vet du i så fall noe om grunnen for å la være å gjøre det? Og er det da korrekt at de andre navnene i kirkeboken er faddere/vitner?

En underfundighet er at barnet (Jone) går fra Jone, til Johne, til John. Han var visstnok noen år på sjøen, og kan jo ha tatt det med seg derfra. Etternavnet "Johnsen" ble uansett brukt av hans etterkommere. 

Før ca. 1800 var det ikkje vanleg å føre inn mor sitt namn. Endå noko tidlegare var det ikkje vanleg å føre inn far sitt namn heller,

utanom som patronym ("Jone Christensen").   Presten skulle føre inn barn og faddrar.

Sør på vestlandet (inkl. "sørlandet" - som ikkje var oppfunne på denne tida) er vel Jone ei nokså vanleg form av Jon/Johannes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Ivar S. Ertesvåg said:

Før ca. 1800 var det ikkje vanleg å føre inn mor sitt namn. Endå noko tidlegare var det ikkje vanleg å føre inn far sitt namn heller,

utanom som patronym ("Jone Christensen").   Presten skulle føre inn barn og faddrar.

Sør på vestlandet (inkl. "sørlandet" - som ikkje var oppfunne på denne tida) er vel Jone ei nokså vanleg form av Jon/Johannes.

Tusen takk for gode og lærerike tilbakemeldinger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å kapre min egen tråd, men et siste(?) spørsmål:

I overnevnte ministerialbok så legger jeg til grunn at datoen som er oppført er dåpsdatoen (det er også sånn det står tolket på FamilySearch, takk Anne-Lise :-)), men da gjenstår jo fødselsdatoen - er det noen kilde dere anbefaler jeg leter i? Folketellingene fra den tiden ser ikke ut til å inkludere fødselsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke nok om dette, men –

Datoene i nevnte kirkebok (og de fleste andre fra samme periode) er dåpsdatoen. Andre kilder for nøyaktig fødselsdato finnes vel ikke. Det var dog en ‹regel› – (lov?) –  som sa at barn måtte døpes innen 8 dager fra fødselen.

Med lange avstander til kirken hendte det ofte at hjemmedåp ble løsningen. Selvsagt også hvis barnet ikke så ut til å stå det over. Hjemmedåpen måtte dog senere bekreftes i kirken for å være ‹gyldig›.

Dette er et av Ivar S. Ertesvågs ‹doméner›. Han kan gi deg mer presise svar. 🙂

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider