Gå til innhold
Arkivverket

Lappefogden i Nordland

Alf Helge Straumfors
 Del

Recommended Posts

God morgen!

For ca 70 år siden fikk faren min løyve fra Lappefogden i Nordland til å drive med rein, noe han også gjorde i noen år rundt 1950. Vi hadde dokumentet med løyven i skatollet heime, og jeg husker at det bl a inneholdt beskrivelse av øremerket til reinene hans. Jeg mener, ut fra det jeg husker, at Lappefogden hadde utstedt dokumentet i 1948, og at kontoradressen var Saltdal. Dessverre har dette dokumentet kommet bort i forbindelse med hussalg.

Jeg lurer på:  Finnes det i dag noen arkiver fra den tida det var en instans som het Lappefogden, og vil det i så fall være mulig å gjenfinne denne løyven?

Mvh

Alf Helge Straumfors

Åttringsv 24

8616 Mo i Rana

Endret av Alf Helge Straumfors
stavefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anita Riise - Arkivverket skrev:

Det er godt mulig at det kan finnes i arkivet etter Reindriftsforvaltningen i Nordland. Dette blir oppbevart hos Statsarkivet i Trondheim og skal være fritt tilgjengelig via lesesalen i Trondheim. Du finner katalogen til arkivet på Arkivportalen:

https://arkivportalen.no/entity/no-a1450-08000000280505 

En beskjeden del av dette arkivet er digitalt tilgjengelig i Digitalarkivet. Det er ikke til hjelp for spørsmålet i denne saken, men det indikerer at arkivmateriale fra lappefogden inngår i dette arkivet: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-08000000280505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.