Gå til innhold
Arkivverket

Gatenavn (bosted) i Trondheim rundt 1790

Reidar Strømsøe
 Del

Recommended Posts

Finnes det noen som helst mulighet for å finne ut hvem som bodde i de forskjellige gater i Trondheim i perioden 1780-1800? Ser spesielt etter familienavnet Strømsøe i Strandgaten, 4de rode, hus 36 men også andre steder i denne perioden. 

Personen det letes etter kom fra Alvdal (Nordihaugen/Sivilhaug) mellom 1778 og 1800 og bar sannsynligvis navnet Peder Pederson, født ca. 1771.

Han kunne muligens ha losjert hos en familie ved navn Strømsøe.

Han kom til Levanger 1801 og kalte seg da Strømsøe. Var bakerlærling hos en svensk forretningsmann ved navn Erich Gustav Noræus.

Jeg er på jakt etter opprinnelsen til familienavnet Strømsøe i Levanger etter 1801. Det kan være at han tok dette navnet basert på sitt tidlige opphold i Alvdal (Strømmen/Strømshaug). Dette er imidlertid ikke sikkert og jeg leter derfor om han muligens losjerte hos en familie med navnet Strømsøe i den perioden han var bakerlærling hos Noræus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke veldig sannsynlig at navnet kommer fra Strømsø/Strømsøyan i Alvdal? Dette er jo rett overfor Nordihaugen og  Sivillhaugen

6C18D24D-2834-4FA9-A815-3D08DF9471F6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo Mathias, det er fullt mulig. Ville bare tro at det ikke var så vanlig for en ung mann/gutt å velge et navn ut fra dette. Hadde jo også vært interessant å finne han i Trondheim rundt 1789.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når Strømsøyan ligger et steinkast unna der han vokste opp, ville det være naturlig å tro at han hadde slektskap dit, eller at han til og med bodde der før han flyttet til Trondheim. Å overta et navn etter en familie han losjerte hos i Trondheim, ville jeg oppfatte som svært uvanlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

Vel, når Strømsøyan ligger et steinkast unna der han vokste opp, ville det være naturlig å tro at han hadde slektskap dit, eller at han til og med bodde der før han flyttet til Trondheim. Å overta et navn etter en familie han losjerte hos i Trondheim, ville jeg oppfatte som svært uvanlig.

Det er vel kanskje noe mer uvanlig enn å ta i bruk navn etter sted/gård/yrke men ikke helt usannsynlig. Mulig Strømsøyan ble skrevet Strømsøen e.l. rundt 1770-1780. I så fall kan jeg være enig i at det er en mer sannsynlig løsning.

Takk for innspill i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.