Gå til innhold
Arkivverket

LØST!!! Hvor ble det av Nils Andreas Olsen f. 13.04.1842 i Søndre Hetlevik (Askøy) Hordaland.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Nils Andreas ble født 13.04 og døpt 24.04.1842, foreldrene var Ole Carlsen og Rachel Steffensdtr. Søndre Hetlevik.

Kirkebøker: Askøy Sokneprestembete, SAB/A-74101/H/Ha/Haa/Haaa/L0005: Ministerialbok nr. A 5, 1836-1852, s. 31 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Men uansett hvor mye jeg leter finner jeg ikke mer om ham en fødsel og dåp.

Er det noen som klarer å finne ut noe om hans skjebne?

Ole Carlsen døde i Søndre Hetlevik 10.01.1860 mens Rachel døde 20.12.1867. Jeg har ikke funnet noe skifte etter de.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje det er ham jeg finner død her i Søre Hetlevik, knappe 15 år gammel, natten mellom 5-6 februar 1857.

Kanskje noen kan tyde det som står som merknad. Ser ut til at han frøs i hjel.

Kirkebøker: Askøy Sokneprestembete, SAB/A-74101/H/Ha/Hab/Haba/L0004: Klokkerbok nr. A 4, 1852-1864, s. 156 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste biten sier "...om dagen tumlet sig ud i Marken og blev da udeliggende om Natten og frøs ihjel."
I den første delen er det (minst) ett ord jeg ikke klarer å tyde. Jeg tror det står "Dette Barn, der aldeles var(?) [ett eller to ord jeg ikke klarer å tyde], 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Inger.

Det var slik jeg oppfattet det, men var usikker. 

Om noen skulle klare  å tyde de to siste ordene også, er det flott. Men jeg forstår betydningen av merknaden.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Lars.

Den er ikke helt enkel den skriften. Men kanskje gutten var noe tilbakestående/evneveik og rotet seg bort i marken (utmarken) og ble liggende der om natten og frøs i hjel.

Området ser jo helt annerledes ut i dag med mye bebyggelse. men på den tiden var dert mye ulendt terreng med flere vann.

Jeg vil jo tro det må ha blitt lett etter ham, men at han ble funnet ut på morgenen dagen etterpå og hadde da frosset i hjel. Dette var jo i begynnelsen på februar.

Jeg har  uansett fått en klar formening om hva som skjedde og det tragiske utfallet, og således lukket nok en åpen post i slektstreet. Nils (Andreas) var bror til min oldefar Torstein Olai Olsen, som ble starten på etternavnet vårt som i dag skrives Thorstensen.

Takk til alle som har bidratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Rune Thorstensen changed the title to LØST!!! Hvor ble det av Nils Andreas Olsen f. 13.04.1842 i Søndre Hetlevik (Askøy) Hordaland.