Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Boe Jensen (Jenson)

Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

I Vågan kirke (Lofotkatedralen) er det et portrett av Boe Jensen (Jenson). Etter påskriften er han født i Kollan i Danmark, og han er gravlagt med sine to sønner. Årstallet er 1599. På bildet står det også: ÆTATIS SVÆ  XXXVI, noe som jeg tyder at han var 36 år da han døde? Han er malt med pipekrage, så sannsynligvis var han prest. Jeg kan ikke finne ham som prest nordpå, men kanskje er det noen som kjenner til ham. Bildet er også påmalt et våpenskjold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipekrager var et moteplagg i høyere samfunnslag fra 1500- til litt ut på 1600-tallet, så dette er i utgangspunktet ingen grunn til å konkludere at han var prest.

I denne boken om Lofotkatedralen konkluderes det at han ikke var prest

https://www.nb.no/items/f6250823729ec87acb8508b2826a1e89?page=103&searchText="Boe jensen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for svar. Det er jeg som har skrevet jubileumsboken du viser til, i 1998, men sitter inne med litt ny informasjon nå. Derfor er jeg på jakt etter om noen kjenner til han. At han har fått et slikt fint portrett tyder på at han var en viktig person i en eller annen sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første omgang, er det noen som vet hvor Kollan ligger?
Kolding eller Kollund høres ut som mulige opphavssteder.
Kollund ligger i SønderJylland, rett overfor Flensburg.
Kolding ligger også på østsiden i SønderJylland, men vesentlig lenger nord.
For meg er det større navnelikhet mellom Kollan og Kollund enn Kollan og Kolding, men for alt jeg vet kan det være et helt annet sted i Danmark som faktisk ble kalt Kollan(d) den gangen.

Opplysninger fra Norske epitafier 1537-1700 UiO https://ub-media.uio.no/norske-epitafier-1537-1700/#/

"I sin høyre hånd holder han et krusifiks, mens hans venstre hånd hviler på en hodeskalle. Til høyre for Jensen er et påmalt bumerke og hanseatvåpen. I tillegg til innskriftsfeltet under portrettet, er det påmalt en innskrift over Jensens hode. [KMHH og KBAa]"
"Boe Jensen var innvandret til Lofoten og slo seg opp her. Han har nok vært en betydelig og
velstilt mann i lokalsamfunnet, trolig handelsborger. Anker og Huitfeldt (1886) anfører at han
var prest, men det er altså ikke riktig. Som det fremgår av innskriften på epitafiet i Vågan
kirke, var han født i Kollan i Danmark. Epitafiet ble satt opp i kirken i 1599 etter at han var
gravlagt under kirkegulvet sammen med to av sine barn. På epitafiet er det malt et
våpenskjold, blant annet med en tørrfisk, noe som var typisk for hanseatene. I alle fall er det
ikke usannsynlig at Boe Jensen handlet med tørrfisk i Bergen.
[HE]"

(Jeg har ikke funnet ut hvor nettsiden har opplysningene fra, for initialene sier meg ingen ting.) Og dessverre er fotografiet av bildet på nettsidene her for dårlig til at jeg klarer å studere klesdrakten hans, eller se nærmere på våpenskjoldet.

Det Hanseatiske kontors våpenskjold var halve Lübecks ørn og tørrfisk. https://digitaltmuseum.no/021026496768/stol Men de var ikke de eneste som brukte tørrfisken i våpenskjold.  Den gangen var det visst ikke uvanlig at prester i nord engasjerte seg i tørrfiskhandel, det gjorde også  Petter Dass noe senere.

Boe Jensen omtales som 'erlig Mand' i epitafien. Man burde jo forvente at en prest var en ærlig Mand, men jeg stusser over at det, og ikke yrket, var nevnt.

At rikfolk ble avbildet med krusifiks og hodeskalle på den tiden behøver ikke vise til at det dreiet seg om en kirkens mann. Jfr. Ambassadørene av Holbein d.y.

som inneholder både krusifiks og hodeskalle.

Presten Thomas Jonsen, bilde 'etter 1565' med hodeskalle og skriftrull

"Epitafium i profilert ramme med stående rektangulært bildefelt med innskrift. Bildefeltet viser Thomas Jonsen i halvfigur omgitt av bøker. Den ene hånden hviler på en hodeskalle, mens han i den andre holder en skriftrull og peker på hodeskallen. I bildets øvre venstre hjørne er innskriftsfelt.
[KMHH og KBAa]

Presten Jørgen Eriksen, bilde 1589 med hvitt tørkle, hansker og bok
Motivet er et helfigurs portrett av Jørgen Eriksen mot mørk bakgrunn. I hendene holder han et hvitt tørkle, hansker og en rød bok. I bildefeltets øvre del er to innskrifter. I bildets nedre del er et innskriftsfelt.
[KMHH og KBAa

Presten Peder Clausen Friis, bilde 1614 med hvitt tørkle og bok

halvfigurs portrett av Peder Clausen Friis med en bok i sin venstre hånd og et tørkle i sin høyre hånd, flankert av innskrifter. Bakgrunnen er mørk.
[KMHH og KBAa]

Det som jeg synes er mest interessant er at Boe Jensen er avbildet med et krusifiks, ca. 60 år etter reformasjonen. At man ikke kastet ut krusifikser fra norske kirker hadde sikkert noe med økonomi så vel som folks følelser av respekt. Men hvis han var prest, bør han ha studert etter reformasjonen. Alternativet er at han ble svært gammel. Han ser ikke svært gammel ut på bildet, men det har jo hent historisk sett at malere maler folk slik de eller etterkommerene ønsker å bli husket, heller enn hva som var realiteten.
En prest som hadde hatt hele eller nesten hele yrkeskarrieren sin i den protestantiske kirke hvor familien ønsket at han skulle fremstå med et krusifiks på portrettet ved døden? Det høres spesielt ut.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et fyldig og interessant svar. Ser på det Inger Hohler skriver om krusifikset Boe Jensen holder i sin høyre hånd. Jeg er ikke så bevandret uti bruk av krusifiks etter reformasjonen, men da Lofotkatedralen ble innviet i 1898, var det nettopp et krusifiks som var altertavle. Og det var ikke ulikt det Boe Jenson holder. I 1948 ble krusifikset byttet ut med nåværende altertavle som kom fra den gamle kirke. I 1972 ble det børstet støv av krusifikset, og det henger nå til høyre fremme i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider