Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebok for Overhalla 1739

Arnt-Erik Selliaas
 Del

Recommended Posts

Jeg kan ikke finne kirkebok for Overhalla (Ranem sogn) for 1739 på Digitalarkivet. Eksisterer den? Jeg vil sjekke om det er en dødsinnførsel for Johan Wilhelm Klüwer, født 1652 i Kurland (nåværende Latvia), påstått død i 1739 i Overhalla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei den finnes ikke, mener å ha hørt at de før 1749 ble brent opp eller mistet på en båtreise. Uansett kirkebøkene som eksisterer for Overhalla starter i 1748, det er vel en med trolovede fra 174. Lenger bak kommer du ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningen. Jeg hadde en mistanke om at de ikke eksisterte. Du sier om årsaken at du "mener å ha hørt". Finnes det en offisiell versjon? Kanskje Statsarkivet i Trondheim kan svare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld; søk på sokn = Ranem gir dette treffet: https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?parishes[]=1744S1

Da ser man umiddelbart at det ikke finnes noen kirkebok fra før 1745, hvor trolovelsene starter.

Så kan man via kildeinformasjonsfeltet klikke seg inn i arkivkatalogen i Arkivportalen: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-08000000484942

Det er ingen opplysninger i arkivkatalogen om hva som kan ha skjedd med kirkebøker før 1745.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket bygdeboka og der står det at Morten Lund forteller at hans forgjengere har ført sine bøker, men en har ikke kunnet finne dem. En kjenner ikke til branner på prestegården så de må ha kommet bort på annen måte. Nå var det vel samme presten i Overhalla som i Høylandet, Grong og Harran, og bøkene for Harran og Høylandet eksisterer fra 1706, så da er vel de for Overhalla og Grong blitt borte. Dette fra Overhalla bygdebok, bygdehistorien B V

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.