Gå til innhold
Arkivverket

Søstrene Maria Jondine f. 1877 og Inga Berentine Magnussen f. 1879 i Bergen utvandret i 1894 og 1901. Hvor ble de av?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp til å spore opp to søstre som begge utvandret fra Bergen i 1894 og 1901.

Maria Jondine født 04.03.1877 reiste 09.04.1894 med rederiet Thingvalla

Marie Johndine Magnussen - Bergen politikammer / politidistrikt, Emigrasjonsprotokoller, nr. 1-23: Emigranter over Bergen 1874-1930 - Digitalarkivet

Søsteren Inge Berentine født 05.08.1879 reiste 10.05.1901.

Inga Berentine Magnussen - Bergen politikammer / politidistrikt, Emigrasjonsprotokoller, nr. 1-23: Emigranter over Bergen 1874-1930 - Digitalarkivet

Foreldrene var Karoline Rasmussen og John Magnussen.

Det står ingenting om hvor de reiste eller hvem de eventuelt reise til.

Klarer noen å finne disse to søstrene igjen, kanskje i Amerika?

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Rune Thorstensen changed the title to Søstrene Maria Jondine f. 1877 og Inga Berentine Magnussen f. 1879 i Bergen utvandret i 1894 og 1901. Hvor ble de av?

NavnAtlantus William Fredrik Kalland

Fødsel11. nov 1885

Atlenterhavet ombord i en båt

Innvandring1906

BostedChicago City, Illinois, United StatesCa. 1918

Folketelling1920

Traill, North Dakota, USA

Folketelling1930

Madison, Dane, Wisconsin, USA

Død7. okt 1957

Medlemmer innen familien

ForeldreJohan Severin Hansen

1854 - 1915

Barbra Nilsdatter Hanssen (født Nilsdotter Thunæs)

1854 - 1955

SøskenNicolaus Kalland

1887 - ?

Alf Sigfred Hansen

Bjarne Johan Hansen

1889 - 1963

Nikolai Hansen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:XRLL-PT7

Navn Marie Magnussen
Kjønn F

Marie Magnussens foreldre og søsken

Far
M

Marie Magnussens ektefeller og barn

Navn George Benson
Navnemerknad Of Madison, Wis.
Kjønn Male
Fødested Beloit, Wis.
Rase Wh
Fars navn Gilbert Benson
Fars kjønn Male
Mors navn Julia Benson
Mors kjønn Female
Ektefellens navn Marie Magnussen
Ektefellens kjønn Female
Ektefellens fødested Norway
Ektefellens rase Wh
Navn på ektefellens far John Magnussen
Ektefellens fars kjønn Male
Navn på ektefellens mor Pauline Magnussen
Marriage Date 21 Sep 1900
Vielsessted Madison, Dane, Wisconsin, United States
Type hendelse Marriage
Kildedetaljer rn 01229
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk til Carl og Ivar og Lars for rask respons på mine spørsmål. Da er Inge Berentines skjebne behørig registrert.

Da er det bare å håpe at man også kan finne ut hva som skjedde med søsteren Marie Johndine.

Og der kom Lars med det som kan være Maries vielse. Rett nok står mor her som Pauline, men det kan jo være skrivefeil for Karoline..

Forøvrig har jeg ikke funnet ut hva som skjede med foreldrene. Både Maria og Inga var pleiebarn i 1891 og foreldrene fikk fattigstøtte fra Bergen Kommune 1870/880 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for alle nye bidrag. Det var overveldende.

Det siste innlegget ditt Frank er trolig en innertier.

Jeg har holdt på å sjekke opp i det som Lars Johannessen fant, men det ser ut til å være feil dame. Dette ser derimot svært interessant ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Hjertelig takk for alle nye bidrag. Det var overveldende.

Det siste innlegget ditt Frank er trolig en innertier.

Jeg har holdt på å sjekke opp i det som Lars Johannessen fant, men det ser ut til å være feil dame. Dette ser derimot svært interessant ut.

Hun står som "Marie Magnussen" i noen relaterte oppføringer:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:Q2MV-JHRT

Gift med Gustav Lagerberg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Carl for ny flott info.

Ang Marie så het ektemannen Gustav Robert Lagerberg f. ca 1875 - død 24.03.1943 i Chicago.

De hadde en datter Margareth f. 1906 - død 25.03.1991 og en datter Ann født ca 1902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser dessverre ut til at Maria Jondine blir et problem. Jeg trodde vi hadde funnet henne, gift med Gustav Robert Lagerberg. Men ved nærmere undersøkelse viser det seg at Maria J. Lagerberg var svensk og født Johanson.

Så da er vi tilbake til start med hensyn til hva som skjedde med Maria etter at hun dro fra Bergen 09.04.1894. Hun kan ha benyttet Magnussen eller Johnsen som etternavn. Utvandringen gir ingen opplysninger om hvor hun skulle, og etter hva jeg kan se var det ingen i nær familie som hadde reist i forveien. Da søsteren Inga Berentine dro i 1901 havnet hun i Wisconsin. Var det tilfeldig, eller var det der søsteren bodde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune Thorstensen skrev:

Men ved nærmere undersøkelse viser det seg at Maria J. Lagerberg var svensk og født Johanson.

Kan det være snakk om en forveksling med omtrent jevngamle svenske "Maria Lagerberg Johanson", konen til Albin Johanson? Her nevnt som Lagerberg ved en av hennes sønners fødsel:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NQY3-SF6

Her i 1910 census:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MK8C-68D

1920 census:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MJ7N-Y35

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan selvsagt være at jeg har sett feil, men jeg mener jeg fant i forbindelse med dødsfallet til Gustav Robert Lagerberg i 1943 i Chicago at kona sto som Marie Johanson/Johannessen Lagerberg og svensk.

Det kan selvsagt være at noen har antatt at J var forkortelse for Johanson/Johannessen

Jeg er ikke ved datamaskinen min nå, så det er litt krøkkete å søke på telefonen.

Jeg skal se om jeg kan finne det igjen senere.

Jeg lurer på om det var ved dødsfallet til datteren  Margareth/Margrethe f. 1905 - død  25.03.1991 at foreldrene sto oppført som Gustav Lagerberg og Marie Magnussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg lurer på om det var ved dødsfallet til datteren  Margareth/Margrethe f. 1905 - død  25.03.1991 at foreldrene sto oppført som Gustav Lagerberg og Marie Magnussen.

Korrekt. Ved datterens fødsel står hun oppført som Marie Johansson:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:N74M-H4B

Ved hennes andre datters fødsel i Iowa og død i Illinois står hun oppført som Mary Magnussen:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:KHT8-CP3

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QV9K-3DZ6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk igjen Carl.

Beklager forvirringen. Da tror jeg vi kan slå fast at det er den rette Marie og hennes familie som er funnet.

Har jeg oversett noe, eller fant vi  vielsen til Gustav og Marie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune Thorstensen skrev:

Det ser dessverre ut til at Maria Jondine blir et problem. Jeg trodde vi hadde funnet henne, gift med Gustav Robert Lagerberg. Men ved nærmere undersøkelse viser det seg at Maria J. Lagerberg var svensk og født Johanson.

Så da er vi tilbake til start med hensyn til hva som skjedde med Maria etter at hun dro fra Bergen 09.04.1894. Hun kan ha benyttet Magnussen eller Johnsen som etternavn. Utvandringen gir ingen opplysninger om hvor hun skulle, og etter hva jeg kan se var det ingen i nær familie som hadde reist i forveien. Da søsteren Inga Berentine dro i 1901 havnet hun i Wisconsin. Var det tilfeldig, eller var det der søsteren bodde?

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33SQ-GYW9-LXG?i=346&cc=1923995&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3A236V-3P3

Inga Magnussen i passasjerlisten 1901, her sies det at hun skulle til sin søster, Mrs Benson i Madison Wisconsin. Så det tyder jo på at det er riktig Marie som ble gift med George Benson i 1900. Kan det tenkes at Marie ble skilt fra GB og så gift med Gustav Lagerberg kort tid etter? Oppgitt fødselsdato ved dødsfallet i 1910 stemmer jo.

Endret av Lars Johannessen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle folk blir lett forvirret.

Kan det tenkes at det er samme damen det er snakk om? I så fall må hun ha blitt skilt/enke  i 1901 og med at Marie Magnussen fikk en datter 09.06.1902 med Gustav R Lagerberg.

Jeg må visst lufte topplokket litt. Jeg skulle gjerne ha sett vielsen(e) til Marie Magnussen med Georg Benson og Gustav R. Lagerberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider