Gå til innhold
Arkivverket

Mange adresser i Adressebok for Oslo?

Mette Haugsand
 Del

Recommended Posts

Jeg har sporet opp min oldemors bevegelser i Oslo ved hjelp av Adressebøkene. Nå har jeg imidlertid støtt på noe litt, eller veldig må jeg vel si, rart.

I 1940 har hun ikke mindre enn 7 ulike adresser. Hun var da 74 år, og hadde bodd fast på en av adressene fra ca.1911.  Den er en av de 7. Hvordan kan dette ha seg? I 1945 har hun så vidt jeg husker 4 adresser, tre av dem samme som i 1940. På 50-tallet har hun kun en adresse igjen. Noen som kan løse mysteriet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sporet opp min oldemors bevegelser i Oslo ved hjelp av Adressebøkene. Nå har jeg imidlertid støtt på noe litt, eller veldig må jeg vel si, rart.

I 1940 har hun ikke mindre enn 7 ulike adresser. Hun var da 74 år, og hadde bodd fast på en av adressene fra ca.1911.  Den er en av de 7. Hvordan kan dette ha seg? I 1945 har hun så vidt jeg husker 4 adresser, tre av dem samme som i 1940. På 50-tallet har hun kun en adresse igjen. Noen som kan løse mysteriet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mette Haugsand skrev:

Noen som kan løse mysteriet?

Du må nesten oppgi navn og adresse(r), om noen skal kunne ta stilling til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg gjerne, skjønte bare ikke helt hvordan det kan hjelpe. Ser i de gamle adressebøkene at det er sånn på flere personer, og tenkte det hadde en generell forklaring.

Min oldemor Caroline Larsen (som jeg ellers vet mye om), bodde i Cort Adelers gate 35. I 1944 mistet mange av beboerne der hjemmene sine pga bombingen mot Victoria Terrasse, så en viss flytting skulle være naturlig. 

Men i 1940 skulle det være nokså fredelig i gården. Likevel står hun med følgende adresser:

Cort Adelers gt.35

Grüners gt.16

Tøyengt.47

Bergstien10

Breigata 4

Schleppegrells gt.4

Tromsø.28

I 1945 er hun registrert med 4 av disse adressene.

Det virker ganske usannsynlig at en såpass gammel dame skulle flytte rundt på den måten, og at at ble registrert i adresseboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av dem finner du nok igjen i folketellingen fra 1923

https://kraft1923.slektogdata.no

Her er eksempelvis Karoline fra Schleppegrellsgate 4

Navn Født Fødested Kj Famst Sivst Erverv Arb.giv Bosted Leil. Menighet Fil
Karoline Larsen 23.09.1848 Sverige k   g Husmor   Schleppegrells gate 4 06 Paulus Bunke344k
Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig. Må innrømme at den tanken ikke var tilstede. Nesten litt utrolig at man tenkte sånn. Men rasjonelt, selvfølgelig. Og "min" enkefrue er den i CA35.

Tusen takk skal du ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider