Gå til innhold
Arkivverket

Sjøforklaring etter D/S Bim forlis 20/10-1938

Ole-Bjørn Aaltvedt
 Del

Recommended Posts

Den 20/10-1938 forliste Oslobåten D/S Bims i Østersjøen, nærmere bestemt mellom Gotland og Tallin. Mannskapet ble reddet av et russisk skip, og ble ført i land i Tallin, før de ble overført til Stockholm, og videre til Oslo. I følge aviser på Nasjonalbiblioteket ble sjøforklaringen holdt i Oslo.

Jeg finner ingen referanser til dette på Arkivportalen, og jeg lurer derfor på om det er mulig å få litt hjelp til å finne dokumentasjon fra denne sjøforklaringen.

Mvh

Ole-Bjørn Aaltvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges Handels og Sjøfartstidende skriver 25. oktober 1938, at sjøforklaringa ble holdt for Oslo byrett. Sjøforklaringa bør da være protokollert i en rettsprotokoll i byrettens (tingrettens) arkiv, men arkivkatalogene spesifiserer i praksis aldri hvilke saker som finnes i hver enkelt protokoll, så derfor får du ikke noe direkte treff i Arkivportalen.

For Oslo tingretts arkiv i Statsarkivet i Oslo finnes det katalog i Arkivportalen: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-02000000001904

Det kan imidlertid se ut til at det ikke er avlevert relevante rettsprotokoller lenger enn til begynnelsen av 1930-tallet. Én enkelt ekstrarettsprotokoll har ytterår 1927-1942: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-02000000201397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Hei igjen,

Har vært på riksarkivet og gått igjennom den rettsprotokollen for perioden 1927-1942. Og den inneholdt ikke det jeg var ute etter.

Har og vært i kontakt med Oslo Tingrett. På mitt spørsmål om denne sjøforklaringen, svarer de følgende: "Dokumenter fra 1938 er ikke å finne i vårt fjernarkiv. De eldste dokumenter vi har er fra 1986. Alt som er eldre er oversendt til Riksarkivet."

Kan det være at dette er dokumenter og mapper som ikke er gjort søkbart i Arkivportalen?

Som du skriver så er arkivkatalogene ikke spesifisert med hva slags saker som finnes.

Kan det gis noen tips til hvordan komme videre i min søken etter disse dokument?

Har også prøvd å finne ut av om det går an å komme i kontakt med rederi som skulle evt ha slik dokumentasjon. Men det, slik jeg har klart å finne ut av, ble lagt ned/slått konkurs i 2005. Opprinnelig het selskapet Realfsen & Andersen. De startet dog et eget Skipsaksjeselskap for båten, kalt BIMS. Realfsen & Andersen, ble etterhvert til G.W. Andersen, og senere G.W.Andersen & Sønn. Og det var dette som ble lagt ned i 2005.

Jeg har søkt i arkivportalen på alle mulige måter etter disse rederi-navn, uten hell.

Mvh

Ole-Bjørn Aaltvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig som det står lengre oppe at sjøforklaringa har vært holdt i Oslo byrett ca 25.10.1938, ved søk i Nasjonalbiblioteket sine aviser finner du bl.a. dette:

https://www.nb.no/items/067f67bf726607d16c3777d6850f4e4a?page=5&searchText=bim

Altså er det i arkivet etter Oslo byrett at det skulle finnes sjøforklaring. Forhørte du deg med veiledningsskranken om det finnes alternative måter å leite på, om de f.eks kan se etter i sakslistene for deg? Siden du har dato for forlis og sjøforklaring burde det være mulig å finne den.

Om det skulle vise seg å være helt umulig å finne no i arkivet etter byretten, så kan du kanskje gripe etter disse «halmstråa», i tillegg til det som fins i avisene:

I arbeiderbevegelsens arkiv skal det finnes ei erstatningssak for Bims. Du kan høre med dem om der er kopi av sjøforklaring:

https://www.arkivportalen.no/entity/no-ARBARK_arkiv_000000282147?ins=AAB

I arkiv etter Rudolf Elias Persen, ved Statsarkivet i Kristiansand skal der være dokumenter om «Bims-saken», uvisst om det gjelder foregående rettsak før forliset, sjøforklaring eller erstatningssak:

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-05000000189109?ins=SAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anita,

Takk for at du har tatt deg tida. For å ta dette punktvis:

* Oslo Byrett/Tingrett: Jeg sendte en generell hendvendelse via epost, da jeg bort i Kristiansand. Jeg fikk da til svar at det jeg siterte i mitt forrige svar.

* Jeg har vært igjennom Nasjonalbiblioteket og hentet ut alt jeg er i stand til å finne ut av, og deriblandt funnet både rederi, eiere, sentrale personer om bord, hva som skjedde før, under og etter forlis. Har til og med funnet bilder og navn på 9 av 13 personer som var ombord.

* Har også vært i kontakt med Arbeiderbevegelsens arkiv. De var så vennlige å hente ut dokumentene som du henviser til, og gav meg følgende svar: "Mappa i Sjømannsforbundets arkiv inneholder kun korrespondanse om erstatningssaken i Oslo Byrett. Deriblant 2 som mistet eiendelene sine i forliset, som ikke hadde fått erstatning, og gikk til sak mot rederiet."

* Jeg har vært på Statsarkivet her i Kristiansand og sett igjennom papirene til Rudolf Persen, men dette var kun papirene i saken mot rederiet, nevnt i forrige punkt.

Så jeg føler liksom at jeg nå begynner å gå litt i sirkel her.

Mvh Ole-Bjørn Aaltvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg ser at henvisninga mi til arkivet etter Oslo byrett kan misforstå. Men det jeg mente var at du oppsøker Riksarkivet(som er samlokalisert med Statsarkivet i Oslo) på nytt fordi det er der at sjøforklaringa burde befinne seg. Forhør deg med veiledningsskranken om det finnes alternative måter å leite på, om de f.eks kan se etter i sakslistene for deg? Siden du har dato for forlis og sjøforklaring burde det være mulig å finne den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider