Gå til innhold
Arkivverket

Keiser Franz Josephs aner

Lene Benedicte Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om denne linja fra Hallingdal til keiser Franz Joseph i Østerrike, er beviselig riktig.

Har noen kunnskap om den svenske og østerrikske delen av denne linja?

Ragnvald Johannesson Pukes sønn Kettil og ei datter med ukjent fornavn, er de som forbinder linja fra Hallingdal (Golberg) med Franz Joseph, i følge disse profilene på Geni.

Geni - Ragvald Johannesson Puke, i Kosjöhult (c.1256-1307) 

Jeg spør fordi jeg vil fjerne eventuell feil informasjon fra Geni, ikke fordi jeg har noe ønske om å være "ørtendemenning" med keiseren. 

Videre ber jeg om at en eventuell diskusjon om Geni ikke tas i denne tråden.

Anne Olsdatter Rundtupp (Jordheim Eikreeie)
her mother

Sigrid Ivarsdatter Jordheim Eikreeie (Arnegard Rakel-Ro)
her mother

Ivar Tomasson Rakel-Ro
her father

Tomas Ivarson Arnegard / Rakel-Ro
his father

Anne Olsdatter Arnegard (Golberg)
his mother

Ola Larsen Golberg
her father

Lars Halvorsen Golberg
his father

Halvor Bjørnsen Golberg
his father

Bjørn Halvorsen Golberg (Gulsvik)
his father

Eli Eysteinsdotter Ringnes
his mother

Eystein Jonsen Puke
her father

Jon Kettilsson Puke
his father

Kettil Ragvaldson Puke
his father

NN Ragvaldsdotter Puke (Bonde)
his sister

Kettil Henriksson Glysing
her son

Katarina Kettilsdotter Glysing
his daughter

Margareta Johansdotter Moltke
her daughter

Karl Kristiernsson (Vasa)
her son

Erik Karlsson Vasa
his son

Ebba Eriksdotter (Vasa)
his daughter

Margareta Eriksdotter (Leijonhufvud)
her daughter

Charles IX, king of Sweden
her son

Katarina of Sweden, Pfalzgräfin von Zweibrücken
his daughter

Christine Magdalena von Pfalz-Zweibrücken-Kleeburg
her daughter

Johanna Elisabeth von Baden-Durlach (Zähringen), Markgräfin zu Brandenburg-Ansbach
her daughter

Dorothea Frederike of Brandenburg-Ansbach (Hohenzollern), Duchess of Hanau-Lichtenberg
her daughter

Charlotte Christina Magdalene Johanne von Hanau-Lichtenberg (Hanau), Gräfin, Landgräfin zu Hessen-Darmstadt
her daughter

Karoline Luise, Princess of Hesse
her daughter

Carl Ludvig Zähringer, Markgraf und Erbprinz zu Baden
her son

Caroline Friederike von Baden-Durlach
his daughter

Princess Sophie of Bavaria, Archduchess of Austria
her daughter

Franz Joseph I, Emperor of Austria
her son

Endret av Lene Benedicte Lauritzen
Noen ord var falt ut under redigering.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far til Kettil Ragnvaldson Puke og NN Ragnvaldsdotter Puke må være en Ragnvald, ikke en Jon. Her er et tre du kan klatre i:

https://genealogics.org/descendtext.php?personID=I00490714&tree=LEO&generations=

Endret av Elin Galtung Lihaug
Feil forrige gang
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Elin Galtung Lihaug skrev:

Far til Kettil Ragnvaldson Puke og NN Ragnvaldsdotter Puke må være en Ragnvald, ikke en Jon. Her er et tre du kan klatre i:

https://genealogics.org/descendtext.php?personID=I00490714&tree=LEO&generations=

Det er en Ragnvald, ikke Jon, se linken jeg la inn i innlegget. Denne Ragnvald befinner seg bare som en pil mellom Kettil Ragnvaldson og NN Ragnvaldsdotter i linja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser umiddelbart to feil:

1) Fornavnet til Øysteinsdatteren som var mor til Bjørn Halvorsson Golberg er ikke kjent.

2) Far til denne Øysteinsdatteren, Øystein Jonsson, er av ukjent opphav. At han skulle være en Puke er ikke kildebelagt - og heller ikke veldig sannsynlig.

Litteratur, som så vidt meg bekjent representerer forskningsstatus: Flå II s. 267 og Gjallarhorn nr.  39 s. 441-447.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle tre, Frank, Elin og Dag. Det er, ikke uventet, en omfattende jobb å kikke gjennom alt, så jeg får se hvor langt jeg kommer.

Hvis andre har innspill, så tas de imot med takk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbindelsen mellom den lavadelige ætta på Gulsvik og den høyadelige svenske ætta Puke er tull fra ene enden til den andre. Klarest går dette fram av at Eystein Jonson på Ringnes får angitt fødselsår 1370 mens hans angivelige far Jon Kettilsson er død engang mellom 1353 og 1360. Jon Kettilsson har forøvrig gifteferdige døtre allerede på 1330-tallet. Se her Hans Gillingstams artikkel om slekten Puke i Äldre svenska frälsesläkter bd 1 hefte 2. Forbindelsen er altså bare fusk og fanteri og bør slettes jo før jo heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se også gjerne om du kan få slettet Geni-profilen for Jon Kettilsson, som der er tillagt ikke mindre enn seks barn som det ikke finnes ett eneste kildebelegg for. Gillingstam viser til tre døtre, men ikke en eneste kjent sønn av Jon Kettilsson Puke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Lars Løberg II skrev:

Forbindelsen mellom den lavadelige ætta på Gulsvik og den høyadelige svenske ætta Puke er tull fra ene enden til den andre. Klarest går dette fram av at Eystein Jonson på Ringnes får angitt fødselsår 1370 mens hans angivelige far Jon Kettilsson er død engang mellom 1353 og 1360. Jon Kettilsson har forøvrig gifteferdige døtre allerede på 1330-tallet. Se her Hans Gillingstams artikkel om slekten Puke i Äldre svenska frälsesläkter bd 1 hefte 2. Forbindelsen er altså bare fusk og fanteri og bør slettes jo før jo heller.

Jeg skal ta kontakt med administratorene og kurator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider