Gå til innhold
Arkivverket

"Dukken Ingeborg" 1897

Richard Johan Natvig
 Del

Recommended Posts

I desember 1897 vann grandtanta mi, Inga Marie Mjelde, dokka «Ingeborg» på Haugesunds Børnehjems basar («Børnehjemsbasarens Trækningsliste», Haugesunds Avis 9. desember 1897). «Dukken Ingeborg» var tydelegvis ein populær utlodningsgjenstand, søk i nb.no gir mange treff. («Tante» Inga var fødd i mars same 1897, så det var nok foreldra som kjøpte vinnarloddet i hennar namn.) Eit av søketreffa på dokka skildrar ho slik: «... den store, elegante Dukke Ingeborg, der har vakt udelt Beundring» (Dagen (Oslo), fredag 8. desember 1882). Eg har ikkje funne andre skildringar og heller ikkje bilete av dokka.

Åtte-ni-ti år seinare (1905-06-07?) tok foreldra, Johan Martin og Gjertrud Sofie Mjelde, jenta med til fotografen Norland i Haugesund og fekk tatt foto av seg sjølv, seg sjølv og Inga, og Inga med ei stor dokke som ho ser ut til å vera knytt til. (Hans Joachim Norland hadde atelier i Haugesund frå 1905, ifølgje Susanne Bonge, Eldre norske fotografer.)

Spørsmålet mitt no er: Er det nokon med dokkekompetanse som kan uttala seg om dokka «tante» Inga sit med? Kan dette vera «Dukken Ingeborg»?

image.png.5b58601842a48570547ab48992fb72d4.png image.png.118ce835bc632746bc0c9121c6c19846.png

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha den ringeste kompetanse til å svare på spørsmålet, må jeg dog få lov å si at dette var et overordentlig ‹artig›, uvanlig og interessant sådant 🙂

Mvh

• Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Even. Sjølv om du sjølvsagt skuffa meg stort denne gongen, eg trudde jo du Even sat inne med den slags kompetanse i rikt monn(!) 😉, så er det jo i alle fall slik at dette forumet samla sett sit på allsidig kompetanse av ei anna verd, så eg tenkte det var verdt eit forsøk. Om ikkje anna er det gjerne nokon som veit om nokon som veit, osv.

• Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Espen. Skal tru om samlinga til Magnhild Thuen er tatt vare på. 

Eg har elles no funne ved søk i danske og svenske aviser at dokka var svært populær som utlodningsgjenstand i Danmark også; i dei svenske avisene fekk eg berre eitt treff. Eg har ein mistanke om at Ingeborg kan ha vore produsert i Tyskland.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være verdt et forsøk å spore opp samlingen. Det burde være overkommelig med det etternavnet og med det området. Navnet til dukkemakeren er nevnt ved bildet og høres ganske tysk ut, så tror også den er produsert der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Ja, det kan være verdt et forsøk å spore opp samlingen. Det burde være overkommelig med det etternavnet og med det området. Navnet til dukkemakeren er nevnt ved bildet og høres ganske tysk ut, så tror også den er produsert der.

Armand Marseilles (Tyskland) produserte dokker frå 1885, så han er ein kandidat for dokka Ingeborg, ja. (https://www.dollreference.com/marseille_armand_dolls.html)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nærliggende å tro at det er dukken Ingeborg vi ser på bildet? Inga Marie vant en flott dukke samme året som hun ble født, og på fotografiet i 8 - 9 års alderen er hun fotografert med en flott dukke. Jeg vil tro at hun (og familien) har behandlet premien fra 1897 med forsiktighet. At hun er avbildet med en dukke som ung jente tyder på at hun har et spesielt forhold til denne dukken. Fotografi var en stor greie på den tiden, og da er det vel naturlig å tro at hun hentet frem en leke som betydde mye for henne og som har vært en del del av livet hennes en stund. Jeg er ikke en dukke-kjenner, men min vurdering av dukken er at dette er en kvalitetsdukke laget av en dukkemaker. Dette kunne vært en fin premie i et lotteri!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Det er vel nærliggende å tro at det er dukken Ingeborg vi ser på bildet? Inga Marie vant en flott dukke samme året som hun ble født, og på fotografiet i 8 - 9 års alderen er hun fotografert med en flott dukke. Jeg vil tro at hun (og familien) har behandlet premien fra 1897 med forsiktighet. At hun er avbildet med en dukke som ung jente tyder på at hun har et spesielt forhold til denne dukken. Fotografi var en stor greie på den tiden, og da er det vel naturlig å tro at hun hentet frem en leke som betydde mye for henne og som har vært en del del av livet hennes en stund. Jeg er ikke en dukke-kjenner, men min vurdering av dukken er at dette er en kvalitetsdukke laget av en dukkemaker. Dette kunne vært en fin premie i et lotteri!

Utan tvil ein flott premie, ja. Takk, eg er heilt samd i vurderingane dine, Frank. Eg tipper dei litt eldre søstrene var litt misunnelege og litt fortørna over at dokka blei lagt vekk til Inga var gammal nok til å ta hand om ho.

Lenke til kommentar
Del på andre sider