Gå til innhold
Arkivverket

Franske kilder - Emma Dujardin, f. Mogensen, 1881 -1935

Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Jeg var innom Emma i en tråd jeg startet i juni 1920, men det endte egentlig opp med brorens hennes, Thorleif, som hadde et fargerikt liv i den engelske hæren....

Det er så mye god hjelp å få på forumet når det gjelder nordmenn i USA, men hva med Frankrike.  Er det noen som behersker franske kilder?

Det jeg vet om Emma (Christine Mogensen) er i hovedtrekk følgende:  Hun ble født i Kristiana 21.3.1881. Ca 1905 forlot hun byen og slo seg ned i Frankrike.  Der ble hun gift med Maurice Dujardin, og fulgte han til Indo-China, der han arbeidet i den franske skogadministrasjonen på 1920-tallet.  Omkring 1930 vendte ekteparet tilbake til Frankrike.  Emma døde i Nice 1.7.1935, og ektemannen rykket inn dødsannonse i Aftenposten.  Av denne framgår at ekteparet var barnløse.

Er det mulig vha franske kilder å finne ut:

a.  Når/hvor de ble gift?

b.  Hvor de bodde under franske folketellinger i mellomkrigstida?

c. Når de forlot Frankrike, og returnerte?

d. Mer om Maurice (født, død, evnt. andre ekteskap/barn)

mvh Per Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet dessverre intet om hennes (og Maurice) sitt opphold i Frankrike, men vil tippe på Paris.  Som nevnt i innlegg 1 døde hun i Nice, men det kan jo være en tilfeldighet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franske fødsler, dødsfall, vielser og folketellinger er oppbevart i departementsarkivene i Frankrike. Hvert arkiv har sin egen nettside, det finnes ikke et fransk "Digitalarkiv". Noe av materialet er riktignok tilgjengelig i Ancestry, men dette er bare et lite utvalg. Uten en eller annen geografisk knytning er det "umulig" å finne frem. Frankrike har over 35 000 kommuner, og historisk har alle kommunene hatt sine egne folktetellinger og egen "Etat Civil" for fødsler, dødsfall, vielser. Kirkebøkene i Frankrike forsvant etter revolusjonen, etter dette overtok staten ansvaret med all form for registrering. 

Jeg fant ikke Emmas dødsfall i Nice i 1935:

Résultats de la recherche (basesdocumentaires-cg06.fr)

Hun har kanskje dødd i en nabokommune, men uten ytterligere informasjon må man lete manuelt her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Departementsarkivene sitt online-tilbud for scannet materiale stopper ofte mellom 1905 - 1915. En veldig liten del er transkribert og dermed søkbar, bortsett fra utvalget man finner i Ancestry. Dette betyr at man må henvende seg skriftlig til arkivet eller oppsøke arkivet fysisk for materiale etter ca. 1915. Men her er arkivene forskjellig, arkivet for Alpes-Maritimes (Nice) har arkivmateriale til 1940 online.

Ellers er ofte vielser og dødsfall ført inn i fødselsattesten. Er man heldig får man altså fødsel, vielse og dødsfall for en person ved bare å finne fødselsattesten! 

Endret av Frank Marton Pedersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For byer i Frankrike er folketellingene delt inn i gater og/eller bydeler. Uten adresse eller gatenavn er det generelt veldig tungvint å finne personer i folketellinger i byene. For små landsbyer er det enklere, da er det bare å bla gjennom hele folketellingen til man finner personen(e) man leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, og takk for innsiktsfulle kommentarer av Frank Marton Pedersen.

Vel, dette ser ut til å være ennå vanskeligere enn jeg trodde.   Det er ikke bare språkproblemene..  Kanskje noe dukker opp i Norge, eller Storbritania, der det lever etterkommere av hennes bror.  Dem har jeg en svak kontakt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, ved å gå inn i dokumentene Frank Mardon Pedersen har kopiert ovenfor: Résultats de la recherche (basesdocumentaires-cg06.fr), så finner jeg henne som Emma Kristine Mogensen, under døde 1935.  Alt stemmer.  Saksnummeret er 2105, som også kan gjenfinnes i dokumentene over.  Der finnes en dødsattest, som jeg ikke leser så mye nytt i - fødselsdato - foreldre -ektemann - men mine franskkunnskaper er begrenset, så det er mulig jeg har oversett noe av betydning.............Ektemannen heter for øvrig Maurice Emilie Julien Joseph Dujardin, intet mindre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Per Tore Solheim said:

OK, ved å gå inn i dokumentene Frank Mardon Pedersen har kopiert ovenfor: Résultats de la recherche (basesdocumentaires-cg06.fr), så finner jeg henne som Emma Kristine Mogensen, under døde 1935.  Alt stemmer.  Saksnummeret er 2105, som også kan gjenfinnes i dokumentene over.  Der finnes en dødsattest, som jeg ikke leser så mye nytt i - fødselsdato - foreldre -ektemann - men mine franskkunnskaper er begrenset, så det er mulig jeg har oversett noe av betydning.............Ektemannen heter for øvrig Maurice Emilie Julien Joseph Dujardin, intet mindre.

Flott!

Consultation d'un lot d'images (basesdocumentaires-cg06.fr)

Det er oppgitt to adresser ved dødsfallet som kan være nyttig: 42 Boulevard Risso og 22 Avenue Lorenzi

42 Bd Risso - Google Maps

Av. Lorenzi - Google Maps

Det kan se ut som at du hun døde på den første adressen, men hadde den andre adressen som boadresse.

Ellers er det oppgitt at hun var uten profesjon (sans profession) og fransk statsborger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er folketellinger for Nice:

AD06 : Recensements population (basesdocumentaires-cg06.fr)

Vi har to adresser over som kan være interessant å sjekke! Men Nice er inndelt i canton i tellingene. Må gjøres et arbeid for å koble adressene mot disse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temmelig sikker på at jeg fant Maurice Emile Dujardin i FT1936. Han bor i Avenue Lorenzi som eneste person i sin husholdning:

Consultation d'un lot d'images (basesdocumentaires-cg06.fr) - Side 2235

image.thumb.png.780897839ec97bdefeac75cc6e1ac9ad.png

I indeksen på siste side for 4. canton er denne gaten oppgitt til Avenue Lorenzi, men i selve tellingen står det Rue Lorenzi. Trolig er nok begge begrep brukt.

Maurice Emile ble født i 1878, men sliter med å tyde fødested. Xo...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig, her er vielsen med Emma Mogensen notert i margen. De giftet seg 17. sept 1913 i Saigon.

Enfant legitimé under navnet betyr at foreldrene var gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tiårs-registeret for Tourcoing står Maurice oppført med fødselsdato 13. juni 1878, mens datoen i dødsattesten er 12. juni:

TOURCOING / 1873-1882 - 3E TD 599/09 - Site Web des Archives départementales du Nord (lenord.fr)

Datoen (og tidspunktet) i starten av fødselsattesten er dato for signering av protokollen på rådhuset eller lignende. Denne signeringen kan skje samme dag som fødselen eller 1 - 2 dager senere. Selve fødselsdato er ofte angitt i teksten som kommer senere, men i dette tilfellet sliter jeg med å finne denne typen henvisning. Det vi vet med sikkerhet er at fødselen ble registert 13. juni 1878, og dette må ha vært like i etterkant av fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden, hva flinke folk kan finne ut.

Jeg klarer ikke å tyde den franske teksten på fødselsattesten, selv om håndskriften er klar nok.  Farens yrke er vel kanske angitt der...Ellers er tydeligvis Dujardin et vanlig slektsnavn i dette området.

Ellers kan jeg nå skrive om Emma:

Etter å ha giftet seg med Maurice Dujardin i Saigon, 1913, var hun bosatt sammen med han i Fransk  Indo-China, der han var embetsmann i "Service forestier",  - det må være skogvesenet  - med adresse Tay Ninh,. Dette er provinshovedstaden  i provinsen med  samme navn.  Byen ligger i det som var Sør-Vietnam,  ca 90 km fra Saigon.  Det var hos dem Gudrun Enger bodde 1928 - 30 før hun trolig ble med dem tilbake til Paris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, Per Tore Solheim said:

Jeg klarer ikke å tyde den franske teksten på fødselsattesten, selv om håndskriften er klar nok.  Farens yrke er vel kanske angitt der...Ellers er tydeligvis Dujardin et vanlig slektsnavn i dette området.

Faren, Augustin Joseph Dujardin, født i Tourcoing, er kjøpmann eller handelsmann (marchand de Marbon). Usikker på Marbon, kanskje er dette en geografisk lokasjon eller et handelshus. Moren heter Hermance Fidelnie (?) Joseph Lehoucg. Faren er 34 år, moren er 33 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette samme familie ?

Navn Augustin Joseph DUJARDIN
Født 22. mai 1824
  Tourcoing, Nord, Hauts-De-France, France
Ekteskap Ekteskap til: Charlotte Joseph FERREZ
9. jan 1854
Far Adrien Joseph Francois DUJARDIN
Mor Marie Jeanne Thérèse TAILLIEU
Kone Charlotte Joseph FERREZ
Barn Edouard Joseph DUJARDIN
Marie Louise DUJARDIN
Louis Joseph DUJARDIN
Marie Louise DUJARDIN
Søsken Hortense Joseph DUJARDIN
Edouard Joseph DUJARDIN
Prosper Joseph DUJARDIN
Jean Baptiste Joseph DUJARDIN
Achille Joseph DUJARDIN
Catherine Thérèse DUJARDIN
Jules Joseph DUJARDIN
Edouard Joseph DUJARDIN
Kilde View source record on Filae.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Ivar Moe said:

Er dette samme familie ?

Navn Augustin Joseph DUJARDIN
Født 22. mai 1824
Ekteskap Ekteskap til: Charlotte Joseph FERREZ
9. jan 1854
Far Adrien Joseph Francois DUJARDIN
Mor Marie Jeanne Thérèse TAILLIEU
Kone Charlotte Joseph FERREZ
Barn Edouard Joseph DUJARDIN
Marie Louise DUJARDIN
Louis Joseph DUJARDIN
Marie Louise DUJARDIN
Søsken Hortense Joseph DUJARDIN
Edouard Joseph DUJARDIN
Prosper Joseph DUJARDIN
Jean Baptiste Joseph DUJARDIN
Achille Joseph DUJARDIN
Catherine Thérèse DUJARDIN
Jules Joseph DUJARDIN
Edouard Joseph DUJARDIN
Kilde View source record on Filae.com

Faren, Augustin Joseph Dujardin, er oppgitt å være 34 år ved fødselen i 1878. Dette tilsier fødsel rundt 1844. Men du skal ikke se bort i fra at denne navnebroren er en slektning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Frank Marton Pedersen said:

Stemmer, dette er nok faren. Her er link til fødselsattesten:

Nr. 305 - TOURCOING / N [1835-1842] - 5 Mi 049 R 093 - Site Web des Archives départementales du Nord (lenord.fr)

Hmmm....

Fødselen ble registert 13. April 1841, mens fødselen i slektstreet over angir fødsel 21. mars 1844. Foreldrene er de samme. Kanskje er linken jeg fant en eldre bror som døde etter kort tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt denne søkebasen svært lite og kan ikke gå god for sannhetgehalten.

Her er vel kona til Augustin sine foreldre

Navn Hermance Fidéline Joseph LEHOUCQ
Født 6. des 1844
Død 24. mai 1888
Far Fidèle Joseph LEHOUCQ
Mor Marie Rose Florine DELVOYE
Søsken Fidèle Joseph LEHOUCQ
Céline Marie Rose Fidéline LEHOUCQ
Jules Fidèle Joseph LEHOUCQ
Valérine Fidéline Joseph LEHOUCQ