Gå til innhold
Arkivverket

Blomsø/Blomsøy/Blomsøen slekten/ætten

Roy Henrik Pettersen Limås
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg lurer på om det er noen som kan hjelpe meg med noe, har et lite dilemma der det er vanskelig og bekrefte kilder. Det er 2 slektstre som jeg vet om, som har Blomsø i seg og starter med Hans i Blomsøden i Blomsøy og det er mulig at de er det samme. Jeg har en formor som heter Bereth Nilsdatter som jeg dessverre ikke har funnet fødselsdato eller dødsdato til, hun er datter av en som heter Nils Hansen som skal mulig være født 1608 som er gift med ei som het Margrete, Nils Hansen er da en sønn av denne Hans i Blomsøden i Blomsøy. Men så i det andre treet jeg fant så er sønnen til Bereth Nilsdatter, Lars Andersen (Blomsø) f. ca. 1709 d. 1776, sin første kone Aled Jonasdatter, f. ? d. 1738, datter av Jonas i Blomsøen og Elisabeth Nilsdatter f. 1625 d. 1685. Derav Elisabeth Nilsdatter er datter av Niels/Nils Hansen Blomsø og denne Niels/Nils Hansen er sønn av en Hans i Blomsøden og lurer dersom på om det er den samme slekten, jeg kan legge til at jeg fant denne https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2009070800013?page=325 i dag og lurer derfor på om det er samme slekt og mulig det kan være en sikker kilde og at det kan være samme slekt. 

Mvh Roy Henrik Limås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, og takk for svar, jeg ble litt forvirret her nå, jeg sjekket gjennom noen papirer som jeg fikk tilsendt i 2016, derav etterkommere av Elisabeth Nielsdatter, der jeg fikk vite at foreldrene til Aled Jonasdatter var datter av Elisabeth Nielsdatter og Jonas i Blomsøen, så hvem er Margrethe Hansdatter Blomsøen? står i Alstahaug kanikgjeld at " Lars overtok bruk nr. 2 og 3 "Korsveien" på Blomsøy etter sin 1. svigermor Elisabeth Nielsdatter''. Jeg skal gå gjennom mer etterhvert så gjerne si i fra om det finnes mer 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Den slektstavle det lenkes til inneholder en hel del feil:

En Jon Jonsen Blomsøy, som ble gift med en Alette Kristensdatter, var bruker på Blomsøy fra noe etter 1652. Jeg har i alt funnet 7 sikre barn av dette paret, blant andre Kjersten, Nils, Elias og Maren, som er ført opp i tavla. Likeså to til som i alle fall var sønner av Jon (Jens f. 1653 fra tavla og en Jon). Jeg skriver om disse i en artikkel som jeg håper snart blir publisert i NST.

Alette ble i 1685 gift på nytt med Jonas Ellingsen fra Toft i Brønnøy. Mikal Jacobsen skrev i Alstahaug kanikgjeld at han var bruker på Blomsøy til 1725, og at sønnen Elling, f. 1708 var bruker etter faren igjen. Det ser da ut til at Jonas Ellingsen, etter at Alette døde ca 1707, ble gift med Margrete Hansdatter, som det er lenket til skiftekort for i denne tråden og hadde barna Elling, Jonas og Alet (f. etter 1707 – d. 1738) med henne. Så da var det nok Margrete som var hennes mor.

De øvrige spørsmål du stiller har jeg ikke noe svar på. Men det synes å være mye å rette opp i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og informasjon, skal videreføre det, om det er mer informasjon ta gjerne kontakt, for den delen av familien er en skikkelig nøtt, ha en fin dag videre 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider