Gå til innhold
Arkivverket

Registreringskort for gammel skyssbil

Eystein
 Del

Recommended Posts

Vedlagt et kjøretøykort og et nummerkort for en gammel skyssbil med historie fra Ottadalen.

Jeg klarer ikke å tyde navnet og bosted for siste eier (ringet rundt i rødt).  Kan noen hjelpe ?

På nummerkortet har jeg ringet rundt en bokstav. Kan denne bokstaven være noe annet enn en "B" eller "E" Jeg har undersøkt i andre arkiver og  på biltilsynets arkiver og ingen finner dette nummeret hverken med E- eller B-prefiks.  Kan bokstaven være noe annet enn B eller E ? 

Capture.thumb.JPG.24eb262b7f19e7aafff29a04aa8b999e.JPG Capture2.thumb.JPG.b6ccb21cbaf4af6a785b65f5b2cba475.JPG

Endret av Eystein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gunnar Sigdestad skrev:

E- 16488

Kan namnet vere Arne Haugerud?

Takk,

Arne Haugerud er nok et bra forslag.  Lurer på hva stedet er ? Tenkte det kunne se ut som S. Sand for Sørumsand, men det ville ikke stemme med E-Registrering på bilen.  - Det burde være et sted i Gudbrandsdalen.

Får opp et Google-treff på en Arne Haugerud på Dovre som døde i fjor, 88 år gammel.  Han ville i så fall ha vært 24år når han kjøpte bilen i 1957....

Endret av Eystein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elin Galtung Lihaug skrev:

Forslag:

Arne Kongerud, S.[øndre] Land

Kan prefikset være DB, tro?

Takk for svar. 🙂 Imidlertid, da de startet med dobbeltbokstavs-nummer, så var disse gamle kortene gått ut av bruk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2022 den 23.39, Elin Galtung Lihaug skrev:

Forslag:

Arne Kongerud, S.[øndre] Land

Kan prefikset være DB, tro?

Stedet du foreslår viste seg å være helt korrekt !  Tusen takk Elin !

Med dette som hjelp har jeg nå fått tilsendt neste registreringskort for eieren i Søndre Land- fra vegvesenet på gjøvik 🙂

Imidlertid så er jo skriften vanskelig å tyde  på dette kortet også. Har prøvd å gjette meg til et steds/gårdsnavn på kartet over Søndre land som passer til det som står i feltet for "Bopel" på kortet. Har også problemer med det siste ordet i linja som er skrevet øverst på kortet. Kan noen hjelpe ?

Capture.thumb.PNG.581ad6c5d6a0fde83131eb9c8099133a.PNG

Endret av Eystein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Bopelen er Skruklihttps://no.wikipedia.org/wiki/Skrukli_stasjon

Personen er formodentlig Arne Mangerudhttps://www.digitalarkivet.no/view/387/pc00000003828469

Takk ! Fantastisk !  

Finnes det noen kilder der man kan finne registrert bopæl, gårdnummer og slikt for Personen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Eystein skrev:

Finnes det noen kilder der man kan finne registrert bopæl, gårdnummer og slikt for Personen ?

Arkivkildene er for nye til at de er fritt tilgjengelige, men hos Nasjonalbiblioteket kan du søke i aviser, bøker og andre publikasjoner: https://www.nb.no/search?q="Arne Mangerud"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
På 23.8.2022 den 0.48, Eystein skrev:

Takk,

Arne Haugerud er nok et bra forslag.  Lurer på hva stedet er ? Tenkte det kunne se ut som S. Sand for Sørumsand, men det ville ikke stemme med E-Registrering på bilen.  - Det burde være et sted i Gudbrandsdalen.

Får opp et Google-treff på en Arne Haugerud på Dovre som døde i fjor, 88 år gammel.  Han ville i så fall ha vært 24år når han kjøpte bilen i 1957....

Det kan jo være 

Arne Haugerud var min oldefar. Han var i praksis den som startet bygging av Bjerke Travbane.

Det var opprinnelig på eget initiativ da han hadde en ganske bra stall med travhester så det var egentlig ment for å trene sine EGNE. TROR jeg.

Mulig det er en noe annen oppfatning og tolkning av hva som egentlig skjedde. Dette er en av de største sakene i retten for tiden, så jeg har fått litt munnkurv men.... 

Så kom finansiering av videre drift og utvikling av området. Resten er egentlig historie helt frem til DNT ble etablert som en men det tok ikke lang tid før..... Ooops! Vi arvinger etter han fikk en aksje hver og nå har hele greia i retten. Følg med i den saken så vil det dukke opp mye informasjon om hvem var hvem og når og hvorfor etc helt fra 1870 og frem til nå. 

Endret av Fredrik Horn dy
Omformulering
Lenke til kommentar
Del på andre sider