Gå til innhold
Arkivverket

1683. "En helt bedaget hustru" ?

Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Nysgjerrig om noen har vært borti følgende uttalelse.

Iflg. Ullensaker bygdebok omtales en enke i 1683 som " En helt bedaget hustru."

Noen som vet hva det egentlig betyr?

Ekstremt/veldig  gammel eller f.eks. dement. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar Ivar.

Da betyr det altså gammel. Og i og med at hun var "helt" bedaget, må hun ha vært skikkelig gammal.

Prøver å finne ca. alderen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Berit Knudsen skrev:

Da betyr det altså gammel. Og i og med at hun var "helt" bedaget, må hun ha vært skikkelig gammal.

Det kjem vel an på augo som ser...

Overhøyrt frå elevar på "Katta" (v.g.s.) i Trondheim:  "De derre gamle kjerringan var sikkert over 30 år."

• Liker 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Hun er i hvert fall ikke født særlig tidligere enn ca. 1593 og ikke særlig senere enn ca. 1606. Kvinnen det dreier seg om er Guri Hansdatter på Ingjer i Ullensaker, og det er i skiftet etter mannen Halvor Halvorsen Ingjer i 1683 at hun omtales som bedaget:

Øvre Romerike sorenskriveri, SAO/A-10649/H/Hb/L0001: Skifteprotokoll nr. 1, 1683-1703, s. 8b-9a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090130320407

Jeg er etterkommer av ikke mindre enn fire av Guri og Halvors døtre: Marte på Kykji (Kyken) i Ullensaker, Dorte på Brøstad i Holter i Nannestad, Gjertrud på Frogner i Ullensaker og Anne på Løken i Holter i Nannestad. Og Anne dobbelt opp, slik at jeg har Guri Hansdatter hele fem ganger på anetavla mi. Halvor Halvorsen sies både i 1664 og 1666 å være 52 år. Han er dermed født ca. 1612-1614. Han fikk innpass som bruker på Ingjer ved å gifte seg med enka på garden, som var noe eldre. Denne enka var Guri Hansdatter, som fra første ekteskap bl.a. hadde sønnen Jakob Tomassen, som i 1664 og 1666 er sagt å være 40 år, altså født ca. 1624-1626. Guri er nok derfor ikke født særlig senere enn ca. 1606. I andre ekteskap hadde hun flere barn, bl.a. døtrene Gjertrud, Kari og Anne, som basert på aldersoppgaver ved død bør være født hhv. ca. 1638, ca. 1638 og ca. 1639. Jeg kjenner ikke aldersoppgaver på døtrene Marte og Dorte, men begge hadde barn født tidlig i 1660-åra. Sønnen Hans Halvorsen kjenner jeg heller ikke aldersoppgaver på. Hvis en antar at Guri ikke var særlig eldre enn ca. 45-46 år ved siste barns fødsel, kan hun ikke være født tidligere enn ca. 1593, men denne avgrensinga kan forskyves framover hvis man finner aldersoppgaver som tilsier at noen av barna var født utover på 1640-tallet.

Aldersoppgave på sønnen Jakob [Tomassen] på Stokker i 1664, 40 år, 4. linje på venstre oppslag:

RA, Fogdenes og sorenskrivernes manntall 1664-1666, nr. 2: Aker fogderi, Follo fogderi, Nedre Romerike fogderi og Øvre Romerike fogderi, 1664, s. 326-327
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10041005281169

Skiftet etter Jakob Tomassen på Stokker i Ullensaker i 1688, hvor han knyttes til søskenflokken på Ingjer ved at Kari Halvorsdatter på Ingjer sies å være faster til Jakobs barn:

Øvre Romerike sorenskriveri, SAO/A-10649/H/Hb/L0001: Skifteprotokoll nr. 1, 1683-1703, s. 80b-81a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090130320479

(I skiftet i 1683 oppgis Kari å være gift med Jakob Måstad. Han ble senere, og før 1688, bruker på Ingjer.)

Endret av Ronny R. Haugen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Ronni.

Godt gjort å finne hvem det var snakk om.

Tror neppe at Guri var så gammel som 45-46 år eller eldre ved siste barnefødsler. Jeg ville sagt max 42 år.

Den forbindelse jeg er inne på er datteren til Marte Halvorsdt. og Tosten Kyken - Anne Tostensdatter gm. Halvor Olsen og

deres datter igjen - Inger Halvorsdt. osv.

Jeg kom til at Guri sannsynligvis var født ca. 1602 +-  på grunn av at hun ble 1.gift ca. 1627.

Min erfaring er at kvinner i gjennomsnitt var 25 år da de ble gift første gang. Men de kunne så klart også være yngre eller eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke hun er født ca. 1593, men ca. 1593 og ca. 1606 er ytterpunkter. Hun kan godt være født ca. 1600 eller litt etterpå. Hvis aldersoppgaven til sønnen Jakob i 1664 er noenlunde rett, er Guri gift senest 1623/1624, ikke ca. 1627.

Endret av Ronny R. Haugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider