Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp med å tyde skiftebehandlingsprotokoll fra 1849.

Frid H Nordgård
 Del

Recommended Posts

Berith Maria Jensdatter døde i 1849, jeg tror hun fikk et uekte barn med en russisk kaptein i 1811 som ble døpt Anne Sophia! Berith giftet seg senere med en Hans Kiil. Jeg greier å se navnene til både Anne Sophia og Herr Kiil innimellom skribleskrable skriftene, men ikke stort mer! Er det noen snille folk der ute med bedre øyne enn meg som greier å tyde dette? 

Det er øverst på venstre side, aar 1849, 22 juni(?).

https://www.digitalarkivet.no/sk20081208720520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Veldig usikker på namn]

Aaar 1849 den 22 Juni sattes Skifteret paa Tromsø Thinghuus ved Sorenskriveren i Overvær af Skiftevidnerne Lensmand Berge og E. Elstad.

Hvorda! Skiftef[orvalteren] fremlagde Registreringsf[orretning] af 20 Dennes og Indkaldelse til denne[?] Samling saal[edes] #

Stervboenkemanden Hans Kiil Larsen mødte. Ligeledes mødte Johan Christoffersen Ursfjord som Tilsynsværge for den fraværende Arving Anne Sophie Klokenhoff.
Fremdeles mødte Datteren Eleonore Fredrikkes Mand Andreas Olsen Berg og Datteren Anna Dorthea Christines Mand, Wilhelm Mortensen Kalsletten.
Svigersønnerne erklærede sig uvillige til at ville løse Stervbogaarden. Derimod gjorde Stervboenkemanden Paastand paa til [....] at løse Stervboegaarden Ramfjordnæsset, 6 Merker eller 2 Ort 22 s[killing] for Taxationssummen 450 Spd., hvorimod Boets øvrige Vedkommende Intet havde at erindre.
Det besluttedes eenstemmig at Boets Løsøreeffecter sælges ved Auction, at Lensmand Berge antages til Incassator og at Henstanden paa Auctionspengernes Betaling bestemmes til October Maaneds Udgang.
Skiftet udsættes saaledes indtil Videre.

N. P. Trosdahl     Hans Kiil    Johan Christoffersen    Andreas Olsen
                                                          m. f. P.                     m. f. P.
Wilhem Mortensen
       m. f. P.
Som Skiftevidner:

O. C. Berge
E. Elstad

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for hjelpen Gunnar! Nå fikk jeg bekreftet en god del, -pluss en haug med nye ledetråder jeg kan kose meg med! Du er grei altså!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider