Gå til innhold
Arkivverket

Branntakster Strinda kommune, 1814 - 1862/63

Erik Jondell
 Del

Recommended Posts

Jeg strever med å finne branntakster for nevnte periode. For meg ser det ut som om skannede branntakster mellom 1800 og 1813 finnes som en del av Riksarkivets materiale, og etter 1862 finnes skannede branntakster fra Statsarkivet i Trondheim. Mitt spørsmål er altså, hvordan jeg kan finne materiale fra ca 1814 fram til ca 1860.

Beste hilsen, Erik Jondell, Trondheim 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skanna branntakstprotokoller som vedrører Strinda: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?municipalities[]=1660&start_year=&end_year=&tags[]=84&text=

Siden spørsmålet dreier seg om branntakstprotokoller for Strinda fra en periode (1814-1860) hvor det ikke finnes skanna branntakstprotokoller, flytter jeg spørsmålet fra Spørsmål om skannet materiale til Spør Arkivverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før lensmennene ble oppnevnt som styrere for branntakst i landkommunene i 1846 finst det svært lite materiale fra landkommunene. Branntakster fra Norges brannkasse finst vanligvis i lensmanns- eller byfogdarkivene ute i statsarkivene siden det var lensmannen eller byfogden som styrte med dette, samt i arkivet etter Norges brannkasse i Riksarkivet. For Statsarkivet i Trondheim sin del ser det ut til at branntakstene er ordnet i egne arkiv for Norges brannkasse i det enkelte distrikt. Ved søk på Arkivportalen finner du katalogen til Norges brannkasse Strinda, der protokollene begynner i 1862:

https://arkivportalen.no/entity/no-a1450-08000000306091?ins=SAT

Riksarkivet (i Oslo) har hovedarkivet etter Norges brannkasse. Det går ikke fram av katalogen hvor langt tilbake branntakstprotokollene for Strinda går, men for å finne ut dette må det gjøres oppslag i arkivet. (Men 1846-1973 er satt opp som ytterår for arkivet i sin helhet):

https://arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000002787227?ins=RA

Brannforsikringskontoret hos Finansdepartementet inneholder branntakster 1814-1847, men dette går på kjøpstedene.

Du kan lese mer om branntakster her:

https://www.arkivverket.no/opplysninger-om-eiendom/branntakster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk Anita! Jeg ble vel litt klokere, kanskje!?

Takstene fra 1862 kjenner jeg fra før, så den siden av saken har jeg "kontroll" over. Da gjenstår det å undersøke hva Riksarkivet har for Strinda etter 1846. Det skal jeg gå videre med litt senere i høst. 

Men slik jeg forstår ditt svar, så må jeg bite i det sure eplet og konstatere at det sannsynligvis ikke finnes noen takster, hverken skannede eller som arkivmateriale for Strinda for årene 1814 - 1846? Er dette korrekt oppfattet?

Beste hilsen, Erik Jondell

(som jobber med å kartlegge et tidlig industrianlegg med røtter i 1790-årene: Lysholmsminde på Lade. Her er det at produksjon og utbygging "tar av" etter 1800 - og i de første årene finnes det et fantastisk materiale som viser en eksplosiv vekst. Men mellom ca 1814 og 1862 er det dessverre et stort hulrom i branntakstene som jeg strever med! Men Statsarkivet i Trheim har et annet fantastisk materiale: kopibøkene til Jørgen B Lysholm som tok over driften fra sin far og sin onkel i 1820-årene; videre regnskapsbøker! Ja, det var bare en kort orientering om hva som opptar meg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens du er i Riksarkivet kan du iallfall sjekke i de oppgitte arkivene. Selv om det hovedsaklig gjaldt byene før 1846 kunne man melde inn branntakster til Sorenskriveren som skulle sende dette videre. Det vil si at det også kan finnes branntakster i ekstrarettsprotokollene, men der må man leite. - Og et industrianlegg ville det være mer sannsynlig å finne spor etter i branntakstene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider