Gå til innhold
Arkivverket

Karen Christensdaatter Curs?

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Jeg synes det står "Curs" etter Karen Christensdaatter, og det kan i så fall muligens være Karens ektemanns navn? Genitivs-s antyder det. Det fantes en Cuur Julusen i Vår frelsers menighet i 1743: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000043241121 

Men jeg er i tvil om første bokstaven er C, siden den ikke ligner helt på andre store C i teksten. Den mangler vertikal strek som andre C'er har. Kan det være noe annet?

Akershus slottsmenighet, fødte og døpte 1734-1756. Dåp 17.04 1735, Georg (nr. 2 på venstre side):

https://www.digitalarkivet.no/kb20061107010520

Mvh Sølvi Løchen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står "Ture", eventuelt "Tuve". Du kan sammenlikne T-en i navnet med "Jonas Tønnersen" i dåpen øverst på siden.

Endret av Jan H. Trelsgård
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jan H. Trelsgård skrev:

Det står "Ture", eventuelt "Tuve". Du kan sammenlikne T-en i navnet med "Tømmermester" i dåpen over.

Første bokstaven kan være T!

Jeg trodde også først at det står Jonas Tømmermester, men tror det er riktigere med Tønnersen i dåpen over.

Hvis man sammenligner med andre r og s ser det ut til at navnet eller ordet jeg er ute etter ender på "-urs". 

I så fall blir det "Turs", men kan det stemme? Jeg finner ingen for -eller etternavn i DA på Tur / Tuur (1700-1800).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Kanskje en slektning som er fadder her?

Takk, ja det kan det være. Jeg søkte i Oslo bare og fikk ikke denne opp (jeg lærer stadig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.