Gå til innhold
Arkivverket

Lom/Skjåk 1591: Var Skjelkvåle "en Kvålegård"? jfr "Segltegninger fra hyllingene i Norge 1591 og 1610" (Norsk Sleksthistorisk Forening)

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

I boka "Segltegninger fra hyllingene i Norge 1591 og 1610" side 139 er segl nr 2 under "117 Allmuen i Lom, Lom 2. mai 1591" er gjengitt seglet til en Lars Kvåle (Lauritz Quale) med initialene LG.

I samme bok side 233 skriver utgiver under "117 Allmuen i Lom": "Merknad til segl: Segl 2: var tr. fra Kvåle i Skjåk. Lars-navnet er ikke kjent fra noen av Kvålegårdene i nåværende Lom ... mens det er kjent fra først på 1600-tallet fra nordre Kvåle i Skjåk".

Men i "Ættebok for Skjåk" (1946 - 2. opplag 1982) side 226 er det en gård kalt Skjelkvåle [min utheving] som begynner brukerrekkefølgen med en Svein Larsen f [ca] 1581 som tyder på at det kan har vært en Lars der.

Kan derfor Skjelkvåle ha vært "en Kvålegård" og at det er dette som er gården til "segl nr 2"?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan det er ein kjend Lars på nordre Kvåle i Skjåk er vel rimeleg å tru at det er han som var med på hyllinga?

To monent som elles talar mot at Skjellkvåle er ein Kvåle-gard er at Kvåle og Skjellkvåle er ikkje nabogardar (det ligg mange gamle gardar mellom dei) og at Skjellkvåle i følgje Rygh, er omtala som det alt i 1387:

https://www.nb.no/items/754e07a7252aebd4284b211195da34b6?page=51&searchText="Norske gaardnavne" (side 35)

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett med beliggenheten til Skjelkvåle kontra Kvåle. 1000 TAKK!

Men

at Lars "kjent på Kvåle nordre først på 1600-tallet" skulle ha vært med på noen hylling i 1591 er fysisk umulig:

han (Lars Persøn Kvåle) var, iflg Ætteboka, født (ca) 1603 !

I etterpåklokskapens navn beklager jeg at jeg ikke nevnte det allerede i (bakgrunnen for) spørsmålet!

Og siden Skjelkvåle var det eneste stedet jeg fant en Lars på slutten av 1500-tallet med noe med Kvåle i (gårds)navnet

så jeg tenkte kanskje at Skjelkvåle (opprinnelig) var (del av) en slags "eiergruppe" - en del av "Kvålegruppen" med et "dagens begrep" - eller en gård ryddet av "Kvålefolket" på lignende måte som en "Kvåleseter" eller en "Kvålestøyl" (uten sammenligning for øvrig).

Noe som åpenbart ikke stemmer siden gården er nevnt allerede i 1387.

Men jeg prøvde i hvert fall... (smil)

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider