Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av tekst om skredulykke i Kvæfjord i 1823!

Sunniva
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg studerer sørpeskred (skred av vannmettet snø) og tror at Hans Nicolai Hansen, et bondebarn på gården Berg i Kvæfjord, døde i et slikt skred. Dessverre klarer jeg ikke å tyde alle ordene som står under "Anmerkninger". Et av ordene er "Vandflomme", tror jeg. Kan noen hjelpe med å tyde resten? 

Her er link: https://media.digitalarkivet.no/view/9633/99    (Hans Nicolai Hansen er oppført som nr. 2 på listen)

Hjelp mottas med takk!

Mvh,

Sunniva P. Due Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To kvinner omkom også - se nr. 4 og 5 neste side, men de bodde på Voktor. Kommentar om gutten: Blev dødt ved at en vandflomm omskyldede huset." Og om kvinnene: "Begge disse omkom vet et Wandskyll der bortrev dem." (Med alle mulige forbehold ..) Brattlendt terreng både på Berg og Voktor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare artig! Jeg tror skredet som gikk 17.03.1904 på Lønnskog/Øksnes må ha vært et sørpeskred. Tre mennesker omkom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.