Gå til innhold
Arkivverket

Brev fra Christianias borgere 1830

Gunnar Bolstad - Oslohistorie.no
 Del

Recommended Posts

Jeg pusler med et brev som en del av Christianias borgere skrev til Stortinget i mars 1830 for å klage over behandlingen de var blitt utsatt for under torgslaget året i forveien. Brevet er omtalt her: https://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/Historikk/historisk-dokumentasjon/torgslaget-1829/

Jeg forsøker å tyde signaturene, cirka 150 stk, men står fast på noen få. Blant de første er det en mann med kort navn og flott schwung på pennen, mellom P(eter).L(orentz) Stabel og det jeg tror er Th(orvald) Holmsen - over Chr. Benneche. Kan noen hjelpe meg med ham?

Jeg har nok et par til jeg lurer på, men begynnermed denne.

brev 1830 - 1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en vill gjetning på at etternavnet kan være Hiort eller Giør(t)z.

Dersom du kan oppdrive en liste over samtlige borgere av byen omkring 1830, så vil du antagelig finne en kandidat som kan korrespondere med signaturen.

Endret av Espen Tjernshaugen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2022 den 15.30, Espen Tjernshaugen skrev:

Bare en vill gjetning på at etternavnet kan være Hiort eller Giør(t)z.

Dersom du kan oppdrive en liste over samtlige borgere av byen omkring 1830, så vil du antagelig finne en kandidat som kan korrespondere med signaturen.

Kan vere enig i Giørtz

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! 

Vi har to Hjort'er blant borgerne - en rittmester og en brigadelæge (Johan Rasmus og Jens Johan). Det er neppe dem, i hvert fall ikke den første. Så har vi byskriver Peter Gjertz. Han kan være en kandidat, og er nevnt i avhørene (som forbipasserende) etter torgslaget 1829. Det ser ellers ut til at han spiller en ganske selvstendig rolle i byen. Det er ikke unaturlig at han signerer ved siden av statsrevisor P.L. Stabel.

Det kan kanskje være ham? Skal vi da tolke det som ser ut som en ufullendt "R" med resten av signaturen på innsiden som en "P" + en krusedull etter en "Z"?

Endret av Gunnar Bolstad - Oslohistorie.no
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med denne? Den ser jo ved første øyekast ganske tydelig ut, men nei...

Rekkefølgen av signaturene kan fortelle noe om nettverkenes linjer i Christiania 1830. Her er vi i kjøpmannsdelen av signaturlista, men det kan være en "false friend".

brev 1830 2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - H.L. Møller, kanskje? Vi har en kjøpmann Hans Løwe Møller, som etterhvert dukker opp også i flere kommunale verv. Takk for hjelp!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å nærme meg slutten her nå, men jeg lurer på et par signaturer til. De skrev under på to brev - ett til Stortinget, og ett til Christianias representanter. Her kan det være greit å vise begge varianter.

Den første lurer jeg på om kan være Schultz - men vi har også et par andre navn i katalogen som slutter på tz.

Den andre finner jeg ingen personer på andre lister som faller på plass. Er det noe med "Oe...mann"?

brev 1830 3.JPG

brev 1830 4.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Kanskje C(hristian) Lehmann? Det kan passe. Han var kjøpmann, og døde et par måneder senere etter et kort sykeleie, 49 år gammel.

brev 1830 5.JPG

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Gunnar Bolstad - Oslohistorie.no skrev:

Den første lurer jeg på om kan være Schultz

Forslag:

Schmit – med den formodete z kun som ‹avslutnings-schwung›?

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det kan stemme. Vi har en klokkestøper Knud Christian Schmidt som hører hjemme i dette selskapet. Han gikk riktignok konkurs i 1828, men ser ut til å ha kommet seg på beina igjen ganske raskt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider