Gå til innhold
Arkivverket

Hvor finner jeg dødsfallet til min oldefar Carl Johan Hansen f.25.12.1850 - død 01.06.1884 Bergen/Laksevåg/Askøy/Fana?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg klarer  ikke å finne igjen dødsfallet til min oldefar Carl Johan Hansen. Han var født 25.12.1850, var tømmermann/skips tømmermann av yrke. Han giftet seg 09.01.1881 i Domkirken i Bergen med Anne Christine Nilsdtr. 1857-1949.

Jeg har notert at han døde 01.07.1884, og etterlot seg enken og to små barn født 1881 og 1883.

I folketellingen i Bergen 1885 finner jeg familien i Dragesmuget 4, på Sydneshaugen, men jeg vet ikke når de flyttet dit. Min bestefar Harald Nicolai ble døpt i Domkirken i Bergen 28.10.1883.

Men jeg klarer altså ikke å finne dødsfallet til faren Carl Johan Hansen.

Jeg har søkt og lett i aktuelle kirkebøker, men uten hell. Kanskje noen kan hjelpe meg å finne innføringen i en kirkebok?

Folketellingen 1885.

003 Harald Hansen - 0497 Dragsmuget 4 - 000 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1885 for 1301 Bergen kjøpstad - Digitalarkivet

I 1881 bodde han i Rode 11 - hus nr.72 = Engesmuget nr.2, på Engen i Bergen.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvor det dødsfallet er registrert.

Uansett vilken måte jeg skriver navnet på, enten jeg søker bare i Bergen eller hele landet får jeg ikke treff. Og selv om jeg skulle ha fått feil dato på dødsfallet, burde jeg ha fått treff.

Og jeg finner heller ingen dødsmelding. Han ble far 07.10.1883, så dødsfallet må ha skjedd en gang mellom februar 1883 og tellingstidspunktet i 1885 tellingen. Da er kona registrert som enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bidraget ditt Carl.

Ja, det kan jo tenkes det kan gi svar. Vet ikke hvorfor skifteattesten er datert så sent. Men kanskje hun ikke hadde behov for den før hun skulle gifte seg på nytt 23 år etter første ektemanns død.

Jeg legger ved et bilde tatt på hennes eldre dager. Hun ble enke for andre gang i 1918 og endte sine dager i Molde hos datteren Kathinka og hennes familie i 1949.

500095_794595dt5age5a73515c94.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Matthias, takk for innspillet ditt.

Nei, jeg har ikke funnet ham i sjømannsrullene, og har ikke noen indikasjon  på at han var til sjøs. Han kan gjerne ha vært skips tømmermann på skipsverft som det jo var flere av på den tiden i Bergen.

Og om han døde til sjøs burde det likevel  ha vært  en dødsmelding.

Hans far døde på sjøen i 1860 og liket ble aldri gjenfunnet, men han var likevel innført som død i kirkeboka.

En annen av mine oldefedre bodde på Laksevåg. Jeg visste når han døde, men uansett hvor mye jeg lette i kirkebøkene i Bergen/Laksevåg eller Askøy, fant jeg ham ikke. Før jeg ved en ren tilfeldighet fant ham innført i Fana kirkebok. Han hadde arbeidet på taket på Birkeland Kirke i 1878, falt ned og slo seg i hjel.

Så Carl Johan Hansen kan være død utenfor Bergen, men jeg finner ingen passende kandidat om jeg søker i hele landet heller, og som sagt heller ingen dødsmelding.

Det siste finner jeg meget merkelig.

Ved vielsen 09.01.1881 er han oppført som Skipstømmermann, men da datteren Kathinka ble født 10 mnd senere står han oppført som tømmermann, og den samme tittelen har han ved min morfars fødsel/dåp i oktober 1883.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er den opplysningen jeg har. Den fikk jeg fra en i familien som nå er død. Dette var på 1990 tallet.

Når jeg nå skal prøve å finne dødsfallet, er jeg ikke i stand til det.

Han må ha vært i live i begynnelsen av 1883, siden min morfar ble født i oktober samme år. Og han var død før tellingen i 1885,da oldemor er oppført som enke.

Jeg har sjekket det jeg kan komme på i det tidsrommet, samt søkt utenfor byens grenser, men uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Rolf Hestetræet said:

Har du sjekket i dødsfallprotokollene hos byfogden?

Han står ikke der 1.7.1884

Byfogd og Byskriver i Bergen, SAB/A-3401/06/06Na/L0004: Dødsfallsjournaler, 1878-1886, s. 129b-130a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090615341112

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har bladd meg gjennom aktuelle dødsfall protokoller og skifte protokoller mellom 1883-1885, uten hell.

Jeg har søkt på Ka* Ha* og Ca* Ha* i hele landet uten hell. Jeg har sjekket kirkebøkene rundt Bergen i tilfelle dødsfallet skulle være innført der, men med samme negative resultat.

Jeg finner dåpen hans, vielsen, de to barnedåpene, aktuelle folketellinger, men ingenting som kan bekrefte dato for dødsfallet eller årsak.

I 1885 sitter enken igjen med 2 små barn og livberger seg som syerske.

Jeg takker for alle bidrag, men denne ser ut til å bli vanskelig å løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dessverre ikke hjelpe deg.

Men ang. dødsdatoen du har fått  som ikke er kildebelagt. Kan det være de som du fikk den av kan ha blingset litt på denne her i Laksevåg ?

Dødsfall protokoll Årstad Tinglag

" Karl Johan Hansen"  Verftsarbeiders børn død 7/10-1884 der 1 tallet i 10 er mer fremhevet..

https://media.digitalarkivet.no/view/23987/19

I kirkeboken kan en fort i et ivrig øyeblikk ha lest farens  farsnavn "Knudsen" som Konradsen. Kirkebok for Laksevåg under her:

https://media.digitalarkivet.no/view/7029/36812/14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig godt mulig at opplysningen jeg i sin tid fikk, var feil.  Men den du viser til på Laksevåg synes ganske klart  at det var et barn som døde. Faren het Hans Olai Knudsen. Ser man på dødsmeldingen er det ennå mer klart at dette dreier seg om et barn som døde 14 dager gammel, og dødsfallet var angitt av moren.

Så her må man ha blingset ganske mye for å få dette til å bli min oldefar.

Som nevnt i tidligere innlegg var han i live jan/feb 1883 da min bestefar ble unnfanget. Og han var død da tellingen i 1885 ble avholdt. Så i beste fall snakker vi om en periode på 2 år.

Jeg finner altså ingen som passer verken i Bergensområdet eller ved søk i hele landet. Og jeg finne ingen dødsmelding i nevnte tidsrom. 

Dette er mildt sagt en vanskelig nøtt å knekke.

Men stor takk for forslaget ditt Geir.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider