Gå til innhold
Arkivverket

Hollenderhandelen i Norge på 1600-tallet

Sverre Næsheim
 Del

Recommended Posts

Hei Arkivverket, 

Jeg trenger litt veiledning for å finne ut hvor man kan finne kilder som beskriver eller forteller noe om den omfattende "ulovlige" handelen som forgikk mellom Hollendere og lokale bønder i Norge på 1600-tallet. Jeg jobber med et prosjekt for Tjølling Historielag om en uthavn som heter Kjerringvik (Kierlingwig) og vises på Hollandske kart som en av få havner langs Vestfold sin kyst fra tidlig 1600-tall til slutten av 1600-talllet. Mange Viker rundt denne viken har navn fra Hollendertiden og holmer har fortsatt ankerringer fra denne tiden. Men det finnes meg bekjent, ingen skriftlige kilder i Tjølling (Larvik kommune nå) som forteller noe om inngåtte avtaler mellom bønder/grunneier og Hollenderne. Vi må også anta at denne handelen stoppet opp når Gyldenløve fikk Laurvik grevskap opprettet i 1671 og Larvik fikk handelsprivilegier som bare Tønsberg hadde hatt tidligere i dette området. 

Siden denne handelen var uønsket sett fra Kongemakten sin side fordi Hollenderne ikke betalte toll, skulle man tro det fantes noe om dette i arkiver som omhandler sjøfart, handel og toll. Jeg går også ut fra at inngåtte avtaler direkte med bønder/grunneiere ikke havnet i "offentlige" arkiver på den tiden. Mulig man må til Amsterdam for å finne ut hva og når Hollenderne handlet i Kjerringvik. All informasjon om kilder som kan fortelle noe om Hollenderhandelen i Vestfold/Larvik/Tjølling er av interesse. Har dere noen forslag til hvor man kan lete?

Mvh Sverre Næsheim   

1011237030_1680.thumb.JPG.e2d2893d9c6d65334d4c7e7406bb0e19.JPG

Endret av Sverre Næsheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den grad det ble inngått skriftlige avtaler mellom hollandske skippere og de lokale bøndene, er det ganske riktig vanskelig å se for seg at disse skulle havne i offentlige arkiver, med mindre de ble beslaglagt som bevismateriale. Men jeg mistenker at eventuelle avtaler var av muntlig karakter, og at handel stort sett ble avtalt på stedet, når et hollandsk skip søkte havn.

Dersom ulovlig handel ble påtalt, vil du kunne finne skriftlige opplysninger i rettsdokumenter. Men det er begrenset hva som er bevart av tingbøker fra underrettene i distriktet før 1700: https://media.digitalarkivet.no/rg/browse?archives[]=no-a1450-04000000000900&archives[]=no-a1450-04000000000451

Dersom ulovlig handel fortsatte inn i grevskapstida, vil det kunne finnes spor i Larvik grevskaps arkiv. En burde for eksempel kunne forvente at slik handel er omtalt i korrespondansen mellom greven og hans forvaltere.

På samme måte antar jeg at det kan finnes korrespondanse i eldre sentralstatlige arkiver, og det kan f.eks. finnes kongebrev som slår ned på ulovlig handel og/eller pålegger lokale embetsmenn å ta affære.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider