Gå til innhold
Arkivverket

Johannes Pedersen Skei Holund 1694-1774 - Hvor kom han fra?

Reidar Strømsøe
 Del

Recommended Posts

Han er muligens registrert som død i 1774, trolig med feil oppgitt alder (86) grunnet avvikende opplysninger i Bygdebok 2 for Overhalla samt fødsel til hans yngste datter Ane (1761).

Vet ikke hvor vanlig det var for en mann å får barn i en alder av 67 år, men hans kone var kun i midten av 40-årene.

Hurtiglenke: https://www.digitalarkivet.no/kb20070928630542

Ytterlige opplysninger om Johannes finnes i Overhalla bygdebok side 36,249,250,402.

Det kan være at han kom fra gården Holund i Grong men har ingen bekreftelse på dette. 

Legger inn dette i håp om at noen vet noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan være sønn av Peder Anfindsen Holund (1652-1717). Den nye bygdeboka(Grong)  nevner kun to av hans sønner, Peder og Anders sikkert fordi begge var i Grong. Litt usikker om den gamle bygdeboka for Grong sier noe mere. Jeg har han som sønn av Peder, men hvor det kommer fra vet jeg ikke ettersom det er mere enn 20 år siden dette ble registrert. Er det egentlig noe mere merkelig at en mann fikk barn 67 år gammel enn at en kvinne fikk det 44 år gammel?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anne Hildrum skrev:

Han kan være sønn av Peder Anfindsen Holund (1652-1717). Den nye bygdeboka(Grong)  nevner kun to av hans sønner, Peder og Anders sikkert fordi begge var i Grong. Litt usikker om den gamle bygdeboka for Grong sier noe mere. Jeg har han som sønn av Peder, men hvor det kommer fra vet jeg ikke ettersom det er mere enn 20 år siden dette ble registrert. Er det egentlig noe mere merkelig at en mann fikk barn 67 år gammel enn at en kvinne fikk det 44 år gammel?

Hei Anne,

Kan du beskrive mer i detalj tittel på den gamle og nye bygdeboken? For øvrig har jeg lite greie på fekunditeten hos menn og kvinner. Vet kun at de fleste slektsprogrammer reagerer nå alderen på menn blir rundt 70.

Forstår det slik at du mener Johannes kunne kan være sønn av Peder Andfindsen Holund og at han muligens er utelatt av bygdeboken fordi han var utflyttet til Overhalla/Ranem på den tiden (rundt 1724).

Finner Peder Andfindsen Holund kun i en bygdebok for Grong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare de nye bygdebøkene fra Grong som kommer i 3 deler  utgitt 1990-1993 av Grong bygdeboknemd og skrevet av Jørgen P Strand. Det er en bygdebok

som kom ut mye tidligere i 1 bind, men jeg husker ikke hvem som skrev den eller når den ble utgitt, men vet at det står noe i den som ikke står i de siste og motsatt.

Nå fant jeg det i de nye bygdebøkene.

Det er Martin Bjerkens bygdebok fra 1949. Grong bygdebok for Grong, Harran, Namsskogan og Røyrvik utgitt av Martin Bjerken utgitt i 1950

Det ser ut som om det er 4 vitenskapelige lisenser for å lese den på Nasjonalbiblioteket, jeg har desverre ikke tilgang, og vet heller ikke om Johannes kan være

nevnt der. Synd han er født i Grong og ikke Harran, for der har de kirkebøker fra 1700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider