Gå til innhold
Arkivverket

Hvem Er Det Som Troloves I Skjeberg 22.06.1740?

Birger Carlsen
 Del

Recommended Posts

For meg ser det ut som:

Jens ____ : Holvey og Anne Maria Pedersd: Caus:

Christen Jensen Holvey og Anders ______ Schieb: 22. Juny

All hjelp med å tyde dette mottas med stor takk.

Her er brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061013030341

Jeg har en god del info om hans sønn Jens Jensen Holvey, men bare begravelsen til hans far. Den finnes til høyre her:

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061013030352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Jens: Holvej og Anne Maria Pedersd: Caus:

Christen Jensen Holvej og Anders Nils: Schieb: 22. Juny

De gifter seg 19. aug - se høyre spalte

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det begravelsen jeg linket til.

Jens Holveys qde (quinde) 23a (år) ...., og det er så langt jeg kommer.

Da døde Anne Maria etter fire års ekteskap med Jens(?) På forhånd takk for hjelp med resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Holvejs qde (quinde) 23a (år) Inged: 2den S. efter H: 3K:

2. søndag etter Hellige tre kongers dag var 19. januar i 1744

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk nok en gang, Elin. Det var samme året som deres sønn Jens ble født, og den dåpen har jeg ennå ikke funnet. Da spørs det om ikke Anne Maria døde i barselseng. Jeg går og ser etter hans dåp nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert i mitt slektstre at Jens Jensen Holvei gifter seg på nytt med Marthe Sørensdatter 6.1.1745

Øverst i venstre spalte, høyre side

Skjeberg prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10923/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1726-1791, s. 58
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061013030357

Disse døper en sønn Jens 11.5.1749, nr 35

Skjeberg prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10923/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1726-1791, s. 69
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061013030372

Er det flere Jens Jensen inne i bildet her, så har jeg ikke fått det med meg.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for denne vielsen, Matthias. Den var ny for meg.

Hans sønn Jens ble gravlagt med løpenr. 3 i 1789, og der står det at han ble 45 år gammel (1788-45=1743). Det er hele seks års avvik fra fasit. Ikke rart jeg har slitt litt med den. Jeg vet jeg skal ta alder som står i døde og begravde med en klype salt, men....... Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Jensen 1712-1782 er min 4x tippoldefar, så jeg har noen flere opplysninger om ham også.

Jens (og Marte, ikke nevnt) døper tvillingene Elen Marie og Anne Else 26.2.1747. Elen Marie (Jens Holveis Pige) dør et halvt å senere.

Legger ikke inn lenker, så du kan finne dem selv.

Marthe Sørensdatter dør og begraves 31.3.1750, og Jens Holvei gifter seg for tredje gang med Gjertru Anonsdatter 29.11.1750

Familien Jens Sr., Gjertrud Andersdatter(?), Anne Else og Jens jr. er å finne som husmannsfolk i ekstraskattmantallet fra 1762 på 107 Øyestad nordre

Her legger jeg inn lenken, siden det ikke er fra kirkebøkene:

Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, RA/EA-4092/R01/L0097: Ekstraskatten Idd og Marker, 1756-1767, s. 86
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk10051109230085

Du finner konfirmasjon til Anne Else og Jens i hhv 1764 og 1767, men alder er ikke oppgitt der.

Endret av Matthias Kolberg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Matthias Kolberg said:

Jens (og Marte, ikke nevnt) døper tvillingene Elen Marie og Anne Else 26.2.1747.

Jens Jensen Holvey d.y. og Berthe Andersdatter døpte sin Anne Else 10.08.1788. Hun tjente på Vauger på Vesterøy (Hvaler) og fikk en uekte sønn med Christen Andersen. Hun bodde resten av sine dager på Basto på Spjærøy, og døde der som pike 12.10.1866. Hennes eneste sønn Anders Jacob Christensen var min mormors farfar.

20 hours ago, Matthias Kolberg said:

Jens Jensen 1712-1782

Han er også min tipp x 4 oldefar.

Takket være info fra deg har jeg nå rett tipp x 4 oldemor i den grenen av treet . 😉 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider