Gå til innhold
Arkivverket

Fæster slekt - Vest Norge - Trøndelag/Nordland - Danmark/osv. Hvor passer dem inn ?

Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Prøver å finne Fæster slekt i utlandet. Her er mange sjømenn fra matroser til skippere  fra den norsk/danske Fæster familien men klarer vi å plassere noen?

Det vil uansett være gull verdt om deres aner/foreldre osv blir identifisert.

https://www.wiewaswie.nl/nl/zoeken/?advancedsearch=1

https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/index/nt00444?activeTab=nt&searchTerm=fester&sortering=prs_voornamen&volgorde=asc

https://www.wiewaswie.nl/nl/zoeken/?advancedsearch=1

https://www.danishfamilysearch.dk/search/

Noen her har jeg identifisert. Noen er mer diffuse som feks

Baltzer Fester

ABT 1590 - ____

BIRTH: ABT 1590, (?) (noe usikre foreldre) Lübeck, Schleswig-Holstein, TY

CHRISTENING: (Fæster / Faster / Fasser)

EVENT: (En Baltzer Fasters/Fæster løser borgerbrev i Bergen i 1635)

Father: Baltzer Fester
Mother: Modesta

Family 1 :

+Henrik Baltzersen Fester

+Claus Baltzersen Fester

+Boye Fester

????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger nok noe tid til å se på dette.

Men Fester slekten kom til Norge fra Tyskland. 

Jeg så en del på de trønderske Festerne for å se om det var noen bånd mellom dem og de som slo seg ned på Bergens kanten.

Jeg har sett mye rart og udokumentert på nettet, og har ikke registrert foreldrene til Baltzer. Men han var angivelig fra Glückstad i Tyskland. Det ble i alle fall opplyst da han søkte Borgerbrev i Bergen. Diederich Fæster som tok Borgerbrev i Bergen året etter Baltzer var fra Lübeck, Schleswig-Holstein, Tyskland.

Men om man ser på navn på etterkommerne til disse to, er det lite som tyder på at de var i slekt. Diderich skal være født 06.06.1596. Og dersom det finnes tilgjengelige arkiver fra hjembyen hans på den tiden burde det være mulig å finne foreldrene. Han fikk fire barn, to sønner og to døtre. Den første sønnen var Lorentz, noe som kanskje kan indikere at han het Diederich Lorentzen Fæster. Døtrene var Margrethe og Modesta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt resymee Rune

Noe finner vi fra Bergen og litt bekjente

Sontregisters, Voornaam van schipper: Jurgen

Periode: 1721 - 1763
Voornaam van schipper Jurgen
Achternaam van schipper Fester
Thuisstad van schipper Bergen
Thuisland van schipper Noorwegen
Stad van vertrek Bergen
Land van vertrek Noorwegen
Stad van aankomst Kopenhagen
Land van aankomst Denemarken
Lading haring
Datum 1753-09-24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baltzar Fæster hadde tre sønner som vi kjenner til, nemlig Henrich, Claus og Boye. Dette er navn vi ikke finner igjen i Bergens slekten. Han kan selvsagt også hatt døtre, men de kjenner vi i så fall ikke navn på.

Om vi ser på neste generasjon så døper både Henrich og Claus en datter for Margrethe, mens Claus og Boye begge døper en sønn Diderich.

Både navnet Diderich og Margrethe finner vi flere eksempler på i Bergens slekten.

Så Baltzer og Diderich kan ha vært i slekt med hverandre, men personlig tror jeg ikke de har samme foreldre, men kanskje var de søskenbarn.

Som du selv nevner havnet jo flere av Bergens Fæsterne i Danmark og også i Nederland. Men ellers kan de du har funnet gjerne komme fra Tyskland eller Danmark.

Jeg "tror" jeg har rimelig god kontroll på Bergens delen. Men fra tid til annen dukker det jo opp noen nye der også. Jeg får neppe særlig tid i dag til å gå gjennom hele databasen min. Om du har konkrete personer i tankene, kan det være lettere å sjekke ut.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg har sett mye rart og udokumentert på nettet, og har ikke registrert foreldrene til Baltzer. Men han var angivelig fra Glückstad i Tyskland. Det ble i alle fall opplyst da han søkte Borgerbrev i Bergen.

Ja, lite kilder på den tiden.

Det lille jeg har funnet ut om Baltzer i tillegg til hva som står på borgerbrevet er følgende.

Han var snekker av yrke.

Konas navn - Margrete Knudsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider