Gå til innhold
Arkivverket

Hva Heter Bruden Til Guttorm Olsen I Skjeberg I 1725?

Birger Carlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg var på leting etter noe helt annet når jeg fikk se vielsen deres. Jeg ser at hun het Pernille, men klarer ikke resten av navnet hennes.

Det jeg vet om ham er at han bodde på 15. Begby i Borge i ES1762, og han var gift og fikk barn med Marthe Giversdatter. For noen år siden fikk jeg min morfars farfars anepar av min mors tremenning. Da får vi se om det jeg fikk av henne stemmer. På forhånd takk for hjelp med dette.

Skjeberg prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10923/F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1702-1725, s. 88

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061013030293

Endret av Birger Carlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sedvanlig usikkerhet:

Lurer på om det er hovarsd: Men en diger v ?

Forrige side  (venstre) 8de fra bunnen begraves et uekte barn med mor Kari som kan se ut som har samme patronym. (skrevet helt ut -datter) Og to innførsler nedenfor den igjen begraves Juul hovnæssis barn. Bare for å illustrere hvorfor jeg tror Pernilles patronym kan begynne på hov-.

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Even Stormoen said:

Lurer på om det er hovarsd: Men en diger v ?

Jeg så på det igjen nå, og jeg tror du har rett, Even. Trolovingen har jeg ikke klart å lese meg fram til, så om du gidder å gjøre et forsøk på foregående side(r) takker jeg for det også.

Endret av Birger Carlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Even Stormoen said:

Hadde sneket seg inn en ikke-kursiv «r» i hovarsd

Det gjorde ingenting. Jeg hadde ikke sett det om du ikke sa det. Så god er lesingen min. 🙂

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Birger Carlsen skrev:

Trolovingen har jeg ikke klart å lese meg fram til, så om du gidder å gjøre et forsøk på foregående side(r) takker jeg for det også.

Nederst høyre side her:

https://www.digitalarkivet.no/kb20061013030288

gutorm olsen og pernille hovarsd: Sctilb(?) [siste ord går igjen på flere, uten at jeg blir noe klokere… Navn på prest?]

Caut: gunder naallem(?) og anders naalem(?) | 16(?) decembr: |

Mvh

EDIT: Får sikkerheten min til å øke betraktelig ang. hovarsd: [event. hover/hovor]   🙂

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Sctilb(?) [siste ord går igjen på flere, uten at jeg blir noe klokere… Navn på prest?]

Nei, nå må jeg skjerpe meg: Schieb (!) Skjeberg, selvsagt. Jeezz.

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, for den, Even. Er det Gunder og Anders fra Naalum som er kausjonister?

1 minute ago, Even Stormoen said:

Nei, nå må jeg skjerpe meg: Schieb (!) Skjeberg, selvsagt. Jeezz.

Ikke ta det tungt. Du ligger milevis foran meg i dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Birger Carlsen skrev:

Er det Gunder og Anders fra Naalum som er kausjonister?

Kjenner ikke til ‹geografien›, men hvis Naalum er et kjent sted, så er det nok dét. Selv om det her ser ut som (og vel ble ‹danskifisert› til) – naalem.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider