Gå til innhold
Arkivverket

Lars Petter Jacobsen Kjølsrud i sjøfartsrullene

Christer Kjølsrud
 Del

Recommended Posts

Jeg har våget meg inn i en del av Digitalarkivet der jeg ikke er kjent - sjøfartsrullene. I folketellinga fra 1865 (Eidanger, Telemark) er min oldefar Lars Petter Jacobsen Kjølsrud "ute på reise". Forfatteren av bygdeboka mener at det er en omskrivning for at han jobber som sjømann. I forhold til Eidanger er Porsgrunn det nærmeste innrulleringskontoret. Det nærmeste jeg finner i "Register til hovedrulle 1860-1848" er en Peder Jakobsen (alfabetisk på fornavn under P). Denne personen har nummer 356 i kolonnen "Annotasjonsrulle" og nummer 1226 i kolonnen "Hovedrulle". Jeg regner med at dette er "patentnumrene" som henholdsvis førstereisgutt og fullbefaren sjømann (?)  Jeg finner to annotasjonsruller for Porsgrunn, 1860-1868 og 1860-1870 (!)  I begge annotasjonsrullene står det andre navn under nummer 356 (?)  Hovedrullen går bare opp til patentnummer 471. Hva er det jeg ikke skjønner her?

Min oldefar kan jo også være registrert i noen av de andre innrulleringskontorene i Telemark (Brevik, Langesund, Stathelle, Kragerø) eller andre sjøfartsbyer i området, men jeg vil gjerne forstå systemet før jeg går videre.

(Hvis noen som kjenner sjøfartsrullene godt, har lyst til å hjelpe, leter jeg altså etter Lars Petter Jacobsen Kjølsrud, født i Eidanger 15.8.1842, bosatt i Eidanger fram til rundt 1871 og siden i Porsgrunn og Arendal.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg å løfte denne saken igjen.

Porsgrunn innrulleringskontor, SAKO/A-829/F/Fb/L0004: Annotasjonsrulle, 1868-1878, s. 74 - Nr. 356 Peder Jakobsen

Porsgrunn innrulleringskontor, SAKO/A-829/F/Fc/L0005: Hovedrulle, 1873-1894, s. 146 - Nr. 1226 Peder Jakobsen

Dessverre, så har jeg ikke funnet din oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider