Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var hustru(er) til Niels Olesen f.1743, død 1795 Leersund?

Jan Eikeland2
 Del

Recommended Posts

Niels Olesen f.1743 (beregnet ut fra dødsdato).

Sundsmand ved Leersund pr. 1795 (dødsår), 

Niels Olesen vil være 30 år ved en mulig sønn Erich Nielsen fødsel

https://www.digitalarkivet.no/kb20061101050165

Om hustru vet jeg intet annet enn at hustru bør ha en sønn ved navn Erich Nielsen f.1773 Enger Skedsmo:

https://www.digitalarkivet.no/bf01058224000730

Hvorfor denne interessen for Niels Olesen? :
Niels Olesen var sundsmann ved Leersund (Leirsund) i følge kirkebok for Skedsmo
Niels Olesen er 30 år gammel ved en mulig sønns (Erich Nielsen. se lenke over), fødsel.

En mulig sønn Erich Nielsen (lenke over)  kaller sin sønn Niels.

Familien til Erich var den sikreste kjente beboer av Brustua Gnr 73 Bnr Frogner ca 1800-1810 https://www.nb.no/items/c745a333d326081e375ce3e8ba6269ea?page=77&searchText="erik nilsen"

Erich og hans hustru var tjenere på Enger, Skedsmo.  pf01058224000734 (folketelling 1801).

Erich bodde ved sin død (1846) på/ved Sundstua, Leirsund https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060306020628.jpg

Nå mangler det kun en hustru, eller fler, med sønn Erich...til Niels Olesen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

Jeg mener å huske det kom fram at Kirsti Eriksdatter var Nils Olsens hustru i denne tråden fra et halvt år siden

Takk for påminnelse 🙂 Jeg er usikker på om det ble funnet vektig dokumentasjon på en sønn av Kirsti Eriksdatter ved navn Erik Nilsen.
Forsøker gå "bakveien" ved å ta utgangspunkt i tid for dødsfall for mulig kandidater av Nils og se om noen av deres hustruer har en sønn v/navn Erik.
Foreløpig har jeg ikke funnet hustru til Niels f.1743. Andre "kandidater" kan kanskje være Niels Olesen f.1740 og Niels Hansen f.1740? (se vedlegg).

Antar at hustru til avlidne Niels være betegnet som enke da mennene døde forholdsvis tidlig. mvh

nielsd.xlsx

Endret av Jan Eikeland2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Indisiene er såpass sterke at det er vanskelig å forestille seg at det kan være noen andre.

• Vielsen med Nils Olsen og Kirsti Eriksdatter er funnet 9.3.1775 i Sørum
  • som en Eriksdatter bør Kirsti  ha en sønn ved navn Erik
  • dåpen til Nils og Kirstis sønner Ole f.1777+1778, Haagen 1781 og Hans 1784 er funnet i Sørum nær grensen til Skedsmo, og de er nevnt i bydgeboka for Sørum
  • ettersom dåpen til en Erik Nilsen mangler, må denne trolig være døpt i Skedsmo hvor kirkebøkene mangler, sannsynlig dåpstidspunkt 1775-1776
  • sønnene Haagen og Hans Nilsen er faddere i dåp til Erik Nilsens barn, det er da sannsynliggjort at de tre kan være brødre
  • fergemann Nils Olsen Leersund døde i 1795, og enke Kirsti Eriksdatter Leersund giftet seg på nytt med fergemann Claus Jensen året etter
  • i 1801 bor Hans Nilsen f.1784 fortsatt hos mor Kirsti Eriksdatter og stefar Claus Jensen
  • alle involverte, inkludert Erik Nilsen, oppholder seg i Leirsundområdet hele livet

Det må være liten tvil om at fergemann Nils Olsen 1743-1795 var gift med Kirsti Eriksdatter ca 1744-1823.

Det er teoretisk mulig at Erik Nilsen ca. 1774-1846 er tilflyttet utenfra, men det er ingen opplysninger som understøtter den muligheten. Ett sted må han komme fra, og inntil videre peker alle spor på Nils Olsen og Kirsti Eriksdatter.

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Erik Nilsen er bror av Haagen og Hans Nilsen, kunne man forvente at Erik er fadder for Haagen og Hans’ barn også. Haagen Nilsen er gift med Mari Larsdatter i 1807 og Hans Nilsen gift med Berthe Halvorsdatter i 1818.

Og ganske riktig dukker Ellen Margrete og Erik Enger opp i dåpen til nr 48 her, Jacob Haagensen

Skedsmo prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10033a/F/Fa/L0008: Ministerialbok nr. I 8, 1815-1829, s. 17
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060208040130

Og ved dåp nr 22 Halvor Hansen er Erik EngerEje fadder, og muligens er Mari samme sted en variant av Margrethe

Skedsmo prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10033a/F/Fa/L0008: Ministerialbok nr. I 8, 1815-1829, s. 63
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060208040177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 15.9.2022 den 6.18, Matthias Kolberg skrev:

Vel. Indisiene er såpass sterke at det er vanskelig å forestille seg at det kan være noen andre.

• dåpen til Nils og Kirstis sønner Ole f.1777+1778, Haagen 1781 og Hans 1784 er funnet i Sørum nær grensen til Skedsmo, og de er nevnt i bydgeboka for Sørum
  • ettersom dåpen til en Erik Nilsen mangler, må denne trolig være døpt i Skedsmo hvor kirkebøkene mangler, sannsynlig dåpstidspunkt 1775-1776
  • sønnene Haagen og Hans Nilsen er faddere i dåp til Erik Nilsens barn, det er da sannsynliggjort at de tre kan være brødre
  • fergemann Nils Olsen Leersund døde i 1795, og enke Kirsti Eriksdatter Leersund giftet seg på nytt med fergemann Claus Jensen året etter
  • i 1801 bor Hans Nilsen f.1784 fortsatt hos mor Kirsti Eriksdatter og stefar Claus Jensen
  • alle involverte, inkludert Erik Nilsen, oppholder seg i Leirsundområdet hele livet

Det må være liten tvil om at fergemann Nils Olsen 1743-1795 var gift med Kirsti Eriksdatter ca 1744-1823.

Det er teoretisk mulig at Erik Nilsen ca. 1774-1846 er tilflyttet utenfra, men det er ingen opplysninger som understøtter den muligheten. Ett sted må han komme fra, og inntil videre peker alle spor på Nils Olsen og Kirsti Eriksdatter.

Jeg fant denne forlovelse for Sørum Skedsmo. Går ut fra at du fant vielse i Sørum, Sørum? mvh
https://forum.arkivverket.no/topic/305413-hjelp-til-korrigering-av-vielse-1773/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulig dåp av Kirsti Eriksdatter?

https://www.digitalarkivet.no/kb20061101040411

Mener faren ble født i Hakadal (Nittedal).

Har ikke funnet noen andre med farsnavn Erich i Skedsmo min.bok årene 1741-1744.

Nå får jeg dobbeltsjekke om hu finnes i Sørum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en Kirsti Eriksdatter fra Steinbekk i Strømmen også, døpt 21.11.1745, nr. 105

Skedsmo prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10033a/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. I 3, 1737-1759, s. 38
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061101040417

men det er ikke helt opplagt at noen av dem er den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Det finnes en Kirsti Eriksdatter fra Steinbekk i Strømmen også, døpt 21.11.1745, nr. 105

Skedsmo prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10033a/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. I 3, 1737-1759, s. 38
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061101040417

men det er ikke helt opplagt at noen av dem er den rette.

... i Hakadal er vel farens fornavn skrevet Erich? Kan ikke se farens navn Erich i Strømmen lenka. JODA det kan jeg ved nærmere betraktning.

Ser ikke helt hva som skal til for en opplagt "versjon" av Kirsti, noen tips til det? mvh

Meget takknemlig hvis du kan se på etternavnet til Erich i Hakadal lenka.

Endret av Jan Eikeland2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far til nr 4 i 1744, Kiersti, er Erich Daphinsen. Fadder fra RotnæsEje, så det er nedre del av Hakadal, mot Nittedal.

Far til nr 105 i 1745 er Erich Steenbeck. Faddere fra Nygaard og RyenEie, som vi finner i Strømmen.

Begge disse er mulige, men geografisk litt uventet at Kirsti bor såpass langt unna fødestedet ved vielsen i 1775, da hun oppgis å være fra Vilberg i Sørum. Det forventede ville være at hun kom fra området rundt Frogner kirke.

Kanskje det er mulig å se om Erik Daphinsen eller Erik .. Steinbekk flyttet til Sørum. Det ville i så fall gjøre det mer sannsynlig at datteren Kirsti havnet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Far til nr 4 i 1744, Kiersti, er Erich Daphinsen. Fadder fra RotnæsEje, så det er nedre del av Hakadal, mot Nittedal.

Far til nr 105 i 1745 er Erich Steenbeck. Faddere fra Nygaard og RyenEie, som vi finner i Strømmen.

Begge disse er mulige, men geografisk litt uventet at Kirsti bor såpass langt unna fødestedet ved vielsen i 1775, da hun oppgis å være fra Vilberg i Sørum. Det forventede ville være at hun kom fra området rundt Frogner kirke.

Kanskje det er mulig å se om Erik Daphinsen eller Erik .. Steinbekk flyttet til Sørum. Det ville i så fall gjøre det mer sannsynlig at datteren Kirsti havnet der.

Tajj for tips. Jeg henger meg på dine  forklaringer.
 Jeg har sjekket inn/utflyttinger (meget begrenset utvalg) for kirkebøker innen Skedsmo, Sørum, Nittedal uten å finne flytting.
Tenker, ut fra ditt svar om mulig å finne flere "hendelser" som kan indikere en mulig "bevegelse/flytting" i perioden 1742-1775.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner en Erik Dafindsen 70 år som dør på øvre Grorud 15.5.1791

Aker prestekontor kirkebøker, SAO/A-10861/F/L0010: Ministerialbok nr. 10, 1786-1809, s. 289
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061107010421

Jeg tror dette kan være far til Kirsti fra Hakadal, og jeg oppfatter dette som en sannsynlig bostedsforflytning langs den gamle, viktige ferdselsåren Groruddalen-Hakadalen over Gjelleråsen. En flytting fra Hakadal til Sørum, derimot, oppfatter jeg som litt mindre intuitiv. Men selvsagt ikke umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2022 den 10.16, Matthias Kolberg skrev:

1. Denne vielsen skjedde i Hakadal antagelig fordi det var kortere til Hakadal enn Nitedal kirke. Men begge gårdene tilhørte Nittedal.

2. Steenbeck var en husmannsplass under Haneborg i Lørenskog. Men ligger helt oppe i skogkanten på grensen til Skedsmo. (Min oldefar hadde sommerfjøs der.)

Endret av Leif B. Mathiesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Leif B. Mathiesen skrev:

1. Denne vielsen skjedde i Hakadal antagelig fordi det var kortere til Hakadal enn Nitedal kirke. Men begge gårdene tilhørte Nittedal.

2. Steenbeck var en husmannsplass under Haneborg i Lørenskog. Men ligger helt oppe i skogkanten på grensen til Skedsmo. (Min oldefar hadde sommerfjøs der.)

hei,:) Dette er en interessant opplysning. Må sjekke  i morgen vdr. barn til disse Kiersti variantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,:) Dette er en interessant opplysning. Må sjekke  i morgen vdr. barn til disse Kiersti variantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2022 den 10.42, Matthias Kolberg skrev:

Jeg finner en Erik Dafindsen 70 år som dør på øvre Grorud 15.5.1791

Aker prestekontor kirkebøker, SAO/A-10861/F/L0010: Ministerialbok nr. 10, 1786-1809, s. 289
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061107010421

Jeg tror dette kan være far til Kirsti fra Hakadal, og jeg oppfatter dette som en sannsynlig bostedsforflytning langs den gamle, viktige ferdselsåren Groruddalen-Hakadalen over Gjelleråsen. En flytting fra Hakadal til Sørum, derimot, oppfatter jeg som litt mindre intuitiv. Men selvsagt ikke umulig.

Takk for meget gode bidrag 🙂 
Limet i hovedsak, som holder teorien om hittil sterkeste Niels Olsen variant er vel faddere i diverse handlinger og noen mindre vektige hendelser,  slik jeg har forstått. Er det foreløpig er 1 usikker variabel her: Kirsti?

1) Niels Olsen, som imidlertid ser ut til å være meget godt underbygget så langt av deg.

2) Kirsti Erichsdatter, mer usikkert inntil jeg får sjekket varianter av henne og hennes barn.

Hvis jeg tar feil mht. Usikkerhet av Kirsti og hun tvert i mot er sikker med rimelig vekt på kilder OG koplingen til Niels Olsen like så, anser jeg veien videre med kartlegging av Niels nulevende etterkommere som åpnet og forhåpentligvis en verifisering vha. DNA.

Det er vel barna til Kirsti varianten, eller ett barn av Niels ved fornavn Erik som kan lede til nåværende etterkommere vha. DNA?

Treet i lenka, kun for test, er ennu ikke overført kilder, men synes å være godt dekket til og med Eric Nielsen f.1773.

https://www.myheritage.no/site-family-tree-1184396141/eikeland?familyTreeID=4
Alle i treet er døde, untatt undertegnede.
Karrtutsnitt,år 1827, fra Kartverket, viser steder for noen av Erich Nielsens hendelser.

Erich Nielsen3.png

Endret av Jan Eikeland2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Jan Eikeland2 said:

Karrtutsnitt,år 1827, fra Kartverket, viser steder for noen av Erich Nielsens hendelser.

Legg merke til at Skrøver, der Nils og Kirsti døpte fire sønner, og hvor Erik vokste opp dersom mine antagelser er riktig, ligger mellom de andre prikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Jan Eikeland2 said:

Limet i hovedsak, som holder teorien om hittil sterkeste Niels Olsen variant er vel faddere i diverse handlinger og noen mindre vektige hendelser,  slik jeg har forstått.

Et viktig poeng er at det ikke finnes noen spor om Erik Nilsens opphav som peker på noen andre enn Nils Olsen, Kirsti Eriksdatter og deres kjente sønner Hans og Haagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

Et viktig poeng er at det ikke finnes noen spor om Erik Nilsens opphav som peker på noen andre enn Nils Olsen, Kirsti Eriksdatter og deres kjente sønner Hans og Haagen.

Jo.

Virker som om slekta har hatt en sydlig kurs før morfar endte opp i Oslo. Vilberg i Sørum ligger litt nord for hvor Erich entret Brustua med sin familie. Men skulle Niels Olsen vokst opp i Sørum vil muligens han finnes i kirkebøker, noe jeg ikke har funnet hittil.

Endret av Jan Eikeland2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Jan Eikeland2 said:

Jo.

Virker som om slekta har hatt en sydlig kurs før morfar endte opp i Oslo. Vilberg i Sørum ligger litt nord for hvor Erich entret Sundet med sin familie. Men skulle Niels Olsen vokst opp i Sørum vil muligens han finnes i kirkebøker, noe jeg ikke har funnet hittil.

Vi vet ikke om det er morfar som dør på øvre Grorud i Aker. Erik på Steinbekk er en litt mer sannsynlig kandidat i mine øyne, ut fra geografien, men dette er ikke avklart på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

Vi vet ikke om det er morfar som dør på øvre Grorud i Aker. Erik på Steinbekk er en litt mer sannsynlig kandidat i mine øyne, ut fra geografien, men dette er ikke avklart på noen måte.

Denne Niels Olsen giftet seg jan.1775 med Kirsti Eriksdatter Sørum?, men det har kanskje vært nevnt før.
https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061101020104.jpg

1775: Bosted Vilberg

1777-1784: Barna Ole, Ole, Haagen, Hans født.

1781 - ca.1785: Bosted Skrivergården

https://www.nb.no/items/c745a333d326081e375ce3e8ba6269ea?page=197&searchText=eriksd*

a) Hva gjør Niels før 1775 eller tiden videre med Kirsti? Blir han far til en sønn Erik født i Sørum eller Skedsmo?  enten med Kiersti eller en "date"?

b) Hva gjør Niels og Kirsti etter ca, 1785?

1795: Niels dør dec. 1795 Leersund, Skedsmo, 52 år gammel
1795: Kirsti gifter seg med Claus Jensen 

1825: Claus dør 19/8 70år Ullereng eje, Sundstuen, Skedsmo

Beregnet fødsel ca, 1755 for Claus

Skifte? Barn?

Ingen skifte funnet etter Claus

Endret av Jan Eikeland2
Hendelser og bevegelser Niels og Kirsti
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Jan Eikeland2 said:

a) Hva gjør Niels før 1775 eller tiden videre med Kirsti? Blir han far til en sønn Erik født i Sørum eller Skedsmo?  enten med Kiersti eller en "date"?

b) Hva gjør Niels og Kirsti etter ca, 1785?

1795: Niels dør dec. 1795 Leersund, Skedsmo, 52 år gammel
1795: Kirsti gifter seg med Claus Jensen 

1825: Claus dør 19/8 70år Ullereng eje, Sundstuen, Skedsmo

Beregnet fødsel ca, 1755 for Claus

Skifte? Barn?

Ingen skifte funnet etter Claus

a) Ettersom Kirsti er en Eriksdatter, må vi forvente at de har et barn ved navn Erik. Første eller andrefødte sønn. Ole er født to år etter vielsen i 1777, så en Erik bør være født mellom vielsen i 1775 og Ole, altså i 1775-1776. Dette er rimelig sikkert, etter mitt syn. Eventuelt kan en Erik være født i 1779-1780, men ingen Erik er registrert i Sørum kirkebok mellom Ole 1778 og Haagen 1781 mens vi vet de bor på Skrøiverødegården/Skrøver, så det er litt mindre sannsynlig, selv om det vanligste er at farfars navn brukes først.

Om denne Erik overlever og er samme Erik Nilsen Enger f.1775 som er fadder i Hans Nilsen og Haagen Nilsens barns dåp, er også litt mindre sikkert, men jeg mener alt taler for det.

Å begynne å lete etter noen alternativ mor, med samme Nils Olsen som far, mener jeg må være et blindspor. Det måtte i såfall være med Kirstis søster, eller en annen Eriksdatter, og da trolig født før vielsen i 1775.

b) Vi har tidligere sett at Kirsti Eriksdatter er død på Ullring i 1823, men ingen skifter er funnet etter dem. Claus var ungkar da han ble gift med Kirsti som var over 50 i 1796. De hadde ingen felles barn. Det ser vi jo også ved FT1801, der bare Hans Nilsen f.1784 bor hos dem.

Det er ikke kjent hvor Nils Olsen og Kirsti Eriksdatter kom fra før vielsen da de bodde på Vilberg.

Dersom de er fra Skedsmo eller Sørum, bør de stå i ekstraskattmanntallet fra 1762, men jeg har ikke funnet dem der på de mest opplagte stedene.

På Vilberg, hos Madam Wexelsen, er det mange dragoner i 1762, så hvis dette var et sted vervede soldater bodde, må man også vurdere om Nils og Kirsti kan ha kommet langveisfra. Men om Nils fortsatt var i aktiv tjeneste, og Erik kanskje er født på reise et annet sted i landet, er det litt rart at det ikke er nevnt soldatstatus ved vielsen.

Her er Vilberg i 1762, nederst:

Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, RA/EA-4092/R11/L0687: Ekstraskatten Nedre Romerike, 1762, s. 232
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk10051110050235

Det er nok lurt å ta bryet med å se nøyere på denne kilden og gå gjennom Skedsmo og Sørum systematisk. Fin øvelse i gotisk håndskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, har du en lenke til Haagen Nielsen (Bortsett fra evt. bygdebok? mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D(reng)5 i høyre spalte.

Sørum prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10303/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1759-1814, s. 124-125
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061101020159

som tidligere nevnt er fars navn stokket om her, Ole Nilsen Skrøverødegaard skulle vært Nils Olsen. Mor er Kirsti Erichsdatter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger for ordens skyld også inn sønnene Ole Nilsen f. 1777, D4

Sørum prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10303/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1759-1814, s. 108-109
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061101020151

og Ole Nilsen f. 1778, D19

Sørum prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10303/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1759-1814, s. 116-117
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061101020155

den siste av disse dør februar 1779, D2

Sørum prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10303/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1759-1814, s. 258-259
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061101020226

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider