Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var hustru(er) til Niels Olesen f.1743, død 1795 Leersund?

Jan Eikeland2
 Del

Recommended Posts

På 5.10.2022 den 10.14, Matthias Kolberg skrev:

Legger for ordens skyld også inn sønnene Ole Nilsen f. 1777, D4

Sørum prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10303/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1759-1814, s. 108-109
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061101020151

og Ole Nilsen f. 1778, D19

Sørum prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10303/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1759-1814, s. 116-117
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061101020155

den siste av disse dør februar 1779, D2

Sørum prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10303/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1759-1814, s. 258-259
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061101020226

På 2.10.2022 den 8.10, Matthias Kolberg skrev:

a) Ettersom Kirsti er en Eriksdatter, må vi forvente at de har et barn ved navn Erik. Første eller andrefødte sønn. Ole er født to år etter vielsen i 1777, så en Erik bør være født mellom vielsen i 1775 og Ole, altså i 1775-1776. Dette er rimelig sikkert, etter mitt syn. Eventuelt kan en Erik være født i 1779-1780, men ingen Erik er registrert i Sørum kirkebok mellom Ole 1778 og Haagen 1781 mens vi vet de bor på Skrøiverødegården/Skrøver, så det er litt mindre sannsynlig, selv om det vanligste er at farfars navn brukes først.

Om denne Erik overlever og er samme Erik Nilsen Enger f.1775 som er fadder i Hans Nilsen og Haagen Nilsens barns dåp, er også litt mindre sikkert, men jeg mener alt taler for det.

Å begynne å lete etter noen alternativ mor, med samme Nils Olsen som far, mener jeg må være et blindspor. Det måtte i såfall være med Kirstis søster, eller en annen Eriksdatter, og da trolig født før vielsen i 1775.

b) Vi har tidligere sett at Kirsti Eriksdatter er død på Ullring i 1823, men ingen skifter er funnet etter dem. Claus var ungkar da han ble gift med Kirsti som var over 50 i 1796. De hadde ingen felles barn. Det ser vi jo også ved FT1801, der bare Hans Nilsen f.1784 bor hos dem.

Det er ikke kjent hvor Nils Olsen og Kirsti Eriksdatter kom fra før vielsen da de bodde på Vilberg.

Dersom de er fra Skedsmo eller Sørum, bør de stå i ekstraskattmanntallet fra 1762, men jeg har ikke funnet dem der på de mest opplagte stedene.

På Vilberg, hos Madam Wexelsen, er det mange dragoner i 1762, så hvis dette var et sted vervede soldater bodde, må man også vurdere om Nils og Kirsti kan ha kommet langveisfra. Men om Nils fortsatt var i aktiv tjeneste, og Erik kanskje er født på reise et annet sted i landet, er det litt rart at det ikke er nevnt soldatstatus ved vielsen.

Her er Vilberg i 1762, nederst:

Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, RA/EA-4092/R11/L0687: Ekstraskatten Nedre Romerike, 1762, s. 232
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk10051110050235

Det er nok lurt å ta bryet med å se nøyere på denne kilden og gå gjennom Skedsmo og Sørum systematisk. Fin øvelse i gotisk håndskrift.

Da fikk jeg DNA-treff med en person, videre gjennom Hans Nielsens sønn Ole Hansen, Hasler Hexeberg f.1826 Sundstua. (Ikke sjekket stien ennu).
Så, felles ane mellom treffet og meg er Ole Hansen. ( i følge  truffet person).
Ser ikke helt hva dette kan bety for vekten av kilde for å bekrefte Niels Olsen som min tipp-tipp oldefar? Det styrker kanskje den allerede teori om Niels Olsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Jan Eikeland2 said:

Da fikk jeg DNA-treff med en person, videre gjennom Hans Nielsens sønn Ole Hansen, Hasler Hexeberg f.1826 Sundstua. (Ikke sjekket stien ennu).
Så, felles ane mellom treffet og meg er Ole Hansen. ( i følge  truffet person).
Ser ikke helt hva dette kan bety for vekten av kilde for å bekrefte Niels Olsen som min tipp-tipp oldefar? Det styrker kanskje den allerede teori om Niels Olsen?

Dersom det er snakk om Y-DNA-treff bekrefter jo dette at Nils Olsen er deres felles stamfar. Hvis jeg forsto deg rett, er du etterkommer av Erik Nilsen, mens personen du kom i kontakt med var etterkommer av broren Hans Nilsen, via Ole Hansen. Ole Hansen er da ikke del av din linje.

Dersom Ole Hansen er del av din farslinje, kan jo ikke Erik Nilsen være i farslinjen (Erik kan fortsatt være med i en annen linje via en mor). I såfall vil DNA-treffet ikke bekrefte at Erik Nilsen er Hans Nilsens bror. Men vi står fortsatt igjen med at det er sannsynlig at de var brødre, gitt de foreliggende funnene i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Dersom det er snakk om Y-DNA-treff bekrefter jo dette at Nils Olsen er deres felles stamfar. Hvis jeg forsto deg rett, er du etterkommer av Erik Nilsen, mens personen du kom i kontakt med var etterkommer av broren Hans Nilsen, via Ole Hansen. Ole Hansen er da ikke del av din linje.

Dersom Ole Hansen er del av din farslinje, kan jo ikke Erik Nilsen være i farslinjen (Erik kan fortsatt være med i en annen linje via en mor). I såfall vil DNA-treffet ikke bekrefte at Erik Nilsen er Hans Nilsens bror. Men vi står fortsatt igjen med at det er sannsynlig at de var brødre, gitt de foreliggende funnene i kirkebøkene.

Det er autosomal test. Så da er det vel kun bekreftet at  Jeg er i slekt med treffet. Treffets sti til Ole , og fra meg til Ole bygget fra kirkebøker bekrefter intet ellers?

Endret av Jan Eikeland2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt uklart for meg om du er etterkommer etter Ole Hansen, eller ikke.

Du har tidligere nevnt at Nils Olsen er din mulige tipp-tipp-oldefar. Dersom du også er etterkommer etter Ole Hansen, skulle han være din oldefar.

Du har arvet 1/8 av ditt DNA fra hver av dine oldeforeldre. Det samme har den andre personen du har vært i kontakt med (jeg antar han også er oldebarn etter Ole Hansen). Likheten (identisk overlapp) mellom dere er da 1/64. Siden dere trolig også har samme oldemor, Ole Hansens kone, dobles dette til 2/64, altså 1/32, eller 3,1%. 
Det er trolig denne prosentlikheten uttalelsen om slektskap mellom dere er basert på.

Dersom Nils Olsen og Kirsti Eriksdatter var deres nærmeste felles aner, ville prosentlikheten bare vært 0,2%, så DNA-resultatene tyder trolig på at slektskapet er nærmere enn det.

Men det som kompliserer bildet, er at likheten også påvirkes av om det er flere felles aner bakover i tid, noe som jo er relativt sannsynlig, gitt at forfedrene gjerne kom fra samme område. Dette vil øke prosentlikheten i hvert ledd. En 3% sekvenslikhet, som egentlig tyder på at man er tremenninger, kan da oppstå mellom fire- eller fem-menninger. 
Jeg vil tippe det er dette som er tilfellet her.

Dersom du vet at du ikke er direkte etterkommer av Ole Hansen, og du ikke finner andre nærmere forbindelser med din DNA-match enn det mulige brødreparet Hans og Erik Nilsen (forutsatt at alle oldeforeldre er identifisert) mener jeg dette DNA-resultatet langt på vei bekrefter at Hans og Erik Nilsen må ha vært brødre.

Dersom du er direkte etterkommer etter Ole Hansen, sier DNA-resultatene ingenting om Erik Nilsen.

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

Det er fortsatt uklart for meg om du er etterkommer etter Ole Hansen, eller ikke.

Du har tidligere nevnt at Nils Olsen er din mulige tipp-tipp-oldefar. Dersom du også er etterkommer etter Ole Hansen, skulle han være din oldefar.

Du har arvet 1/8 av ditt DNA fra hver av dine oldeforeldre. Det samme har den andre personen du har vært i kontakt med (jeg antar han også er oldebarn etter Ole Hansen). Likheten (identisk overlapp) mellom dere er da 1/64. Siden dere trolig også har samme oldemor, Ole Hansens kone, dobles dette til 2/64, altså 1/32, eller 3,1%. 
Det er trolig denne prosentlikheten uttalelsen om slektskap mellom dere er basert på.

Dersom Nils Olsen og Kirsti Eriksdatter var deres nærmeste felles aner, ville prosentlikheten bare vært 0,2%, så DNA-resultatene tyder trolig på at slektskapet er nærmere enn det.

Men det som kompliserer bildet, er at likheten også påvirkes av om det er flere felles aner bakover i tid, noe som jo er relativt sannsynlig, gitt at forfedrene gjerne kom fra samme område. Dette vil øke prosentlikheten i hvert ledd. En 3% sekvenslikhet, som egentlig tyder på at man er tremenninger, kan da oppstå mellom fire- eller fem-menninger. 
Jeg vil tippe det er dette som er tilfellet her.

Dersom du vet at du ikke er direkte etterkommer av Ole Hansen, og du ikke finner andre nærmere forbindelser med din DNA-match enn det mulige brødreparet Hans og Erik Nilsen (forutsatt at alle oldeforeldre er identifisert) mener jeg dette DNA-resultatet langt på vei bekrefter at Hans og Erik Nilsen må ha vært brødre.

Dersom du er direkte etterkommer etter Ole Hansen, sier DNA-resultatene ingenting om Erik Nilsen.

Jeg plasserte Haagen og Hans på linje med Erich Nielsen, slikt tenkt tidligere mht brødre.

Ole som er sønn av Hans, er den ane som er felles for hun,foreslåes som min 4-menning av MH, jeg fikk dna-treff med og meg.

Hun  ser Ole på tipp-tipp oldeforeldre nivå i sitt tre.

bil1.gif

bil2.gif

Endret av Jan Eikeland2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg kjenner ikke til hvordan de ulike firmaene rapporterer, men Ole Hansen er jo ikke deres felles ane her. Det er Nils og Kirsti som er felles aner, slik du beskriver det. Dette er dine tipp-tipp- oldeforeldre, og den andre personens 4x-tippoldeforeldre. Dere er da ikke 4-menninger men du er 5-menning med hennes besteforeldre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Ok. Jeg kjenner ikke til hvordan de ulike firmaene rapporterer, men Ole Hansen er jo ikke deres felles ane her. Det er Nils og Kirsti som er felles aner, slik du beskriver det. Dette er dine tipp-tipp- oldeforeldre, og den andre personens 4x-tippoldeforeldre. Dere er da ikke 4-menninger men du er 5-menning med hennes besteforeldre.

takk for oppklaringen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier DNA-treff, er dette basert på faktisk match mellom innsendte DNA-prøver, eller er det predikerte treff det er snakk om, basert på koblinger mellom slektstrær? 

Jeg har ikke satt meg inn i tjenestetilbudet til MH, og er derfor usikker.

Det forundrer meg at det dukker opp en match mellom deg og denne personen, fordi teoretisk match skulle være mindre enn 0,05%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Når du sier DNA-treff, er dette basert på faktisk match mellom innsendte DNA-prøver, eller er det predikerte treff det er snakk om, basert på koblinger mellom slektstrær? 

Jeg har ikke satt meg inn i tjenestetilbudet til MH, og er derfor usikker.

Det forundrer meg at det dukker opp en match mellom deg og denne personen, fordi teoretisk match skulle være mindre enn 0,05%.

Faktisk match mellom innsendte dna-prøver. mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2022 den 13.07, Jan Eikeland2 skrev:

Det er autosomal test. Så da er det vel kun bekreftet at  Jeg er i slekt med treffet. Treffets sti til Ole , og fra meg til Ole bygget fra kirkebøker bekrefter intet ellers?

sti.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
På 5.10.2022 den 10.14, Matthias Kolberg skrev:

Legger for ordens skyld også inn sønnene Ole Nilsen f. 1777, D4

Sørum prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10303/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1759-1814, s. 108-109
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061101020151

og Ole Nilsen f. 1778, D19

Sørum prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10303/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1759-1814, s. 116-117
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061101020155

den siste av disse dør februar 1779, D2

Sørum prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10303/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1759-1814, s. 258-259
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061101020226

Endret av Jan Eikeland2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Etter ett autosdm.DNA-treff på MyHeritage, (2 siste nålevende unntatt)som etter sjekk med kirkebøker, og mitt skjønn, bekrefter følgende:
Niels Olsen og Kirsti Eriksen er foreldre til, så langt, Erik Nilsen og Hans Nilsen.

Erik og Hans er brødre.

Innslag av Hexeberg er inngiftet eller flytting.
Nå ønsker jeg meg noen kritiske røster.
(lenker til kilder i nedenstående sti, kan jeg legge inn seinere i dag, hvis noen er interessert).

image.thumb.png.a7dbfce8c0b7577af0824d0082fbda1b.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider