Gå til innhold
Arkivverket

Else Jørgensdatter igen.

Nadia Kartfjord
 Del

Recommended Posts

Hej.

Jeg har arvet noget materiale , fra min søster , der havde gemt nogle optegnelser om den norske del af slægten, der var der også en Else Jørgensdatter , hvis forældre er : Jørgen Frederik Larsen Lindbom og Sara Jansdatter , hun er født i 1846 , den Else jeg fandt frem til ( med stor hjælp fra jer)

er født i 1850 et helt andet sted , heldigvis var alt noteret , så jeg kunne finde kirkebogen,   Vikedal sokneprestkontor, SAST/A-101840/01/IV: Ministerialbok nr. A 5, 1817-1850, s. 49 ,( jeg kan desværre ikke sætte link ind ) Den anden Else Jørgensdatter , var født i Uldal og døbt i Åmli. Hvem er den rigtige Else , mor til Anna Marie Jørgine Olava Lundgren. 

Endret av Nadia Kartfjord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Marie Jørgine Olava Lundgren er datter af Else Jørgensdatter og Frederik Lundgren, hun blev født den 2. april 1869 i Landvik sogn , hun døde i 1943 i Danmark. Jeg forstår ikke helt , har de to døtre med samme navn ? 

Endret av Nadia Kartfjord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Nadia Kartfjord said:

Anna Marie Jørgine Olava Lundgren er datter af Else Jørgensdatter og Frederik Lundgren, hun blev født den 2. april 1869 i Landvik sogn , hun døde i 1943 i Danmark. Jeg forstår ikke helt , har de to døtre med samme navn ? 

Dåpen i Vikedal i 6.12.1846 og i Åmli 4.3.1850 viser at paret Jørgen Lindbom og Sara Jahnsdatter hadde to døtre med samme navn.

Mest sannsynlig døde den første før den andre ble født. Det kan passe med denne begravelsen i Birkenes sogn 3.9.1849, nr 27

Birkenes sokneprestkontor, SAK/1111-0004/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. A 2, 1839-1849, s. 47
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061017020048

Barn af omreisende Fanter, 2 A:

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det giver mening, mange tak. 

Det er svært at finde noget om disse mennesker , hvordan fandt du det så hurtigt, jeg har prøvet personsøg , men syntes ikke der kommer noget brugbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et søk etter avdød Else Jørgensdatter i perioden 1846-1850 gir bare ett treff.

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&firstname=Else&lastname=Jørgens*&roles[]=avdød&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=1846&event_year_to=1850&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=rel

Nå er ikke alle kirkebøker fullstendig transkribert, så man kan ikke forvente alltid å finne den man søker, men her ser det ut til å være den rette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider