Gå til innhold
Arkivverket

Timand i Vestfold/Buskerud, født før 1590

Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Et eller annet sted i de to fylkene finnes en bruker på en eller annen gård som heter TIMAND

Han ble gift med N. N. og fikk døtrene

A) Anne Timandsdatter. Gift med Sjul Kløvstad i Sandsvær

B) Jøran Timandsdatter. Gift med Ole Halvorsen Nes i Sandsvær

C) Live Timandsdatter

Alle nevnes i 1624.

Denne N. N. ble gift igjen med Rolf Jonsen Hørtvet i Sandsvær, og får barna

A) Timand Rolfsen Lindtvedt i Sandsvær

B) Oluf Rolfsen

C) Helge Rolfsdatter

D) Siri Rolfsdatter

E) Ingebor Rolfsdatter

F) Jon Rolfsen

Noen som vet noe her. Hvem kan Timand være og hvor kan Timand være.

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en viss sannsynlighet for at denne Timan(d) er død før skattelistene på 1590-tallet gir oss brukbar oversikt over distriktets gårdbrukere. I så fall vil det være litt tilfeldig om han i det hele tatt har satt spor etter seg i bevarte dokumenter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner hverken denne Timan eller hvem kona hans var, men vi kan da utlede noe utfra opplysningene vi har om neste generasjon.

Anne Timansdatter, gravlagt 22/7 1677 som Tor Kløvstads mor, «92 år».

Jøran Timansdatter, gravlagt 10/2 1684 som Tore Olsson Nes’ mor, «96 år».

Det tilsvarer at Anne skal være født ca. 1585 og Jøran ca. 1588/89. For Anne er nok det minst et tiår for høyt da hennes yngste kjente barn er anslått å være født ca. 1642. Også for Jøran må det nok slås av litt «for kjente» da hennes eneste kjente barn etter manntallene fra 1664 skal være født ca. 1637. Så de to var nok født på 1590-tallet en gang og faren neppe etter ca. 1570. Og så må han ha dødd ikke så lenge etter.

Dermed kan Kristians poeng være svært så relevant da utvalget av skattelister før begynnelsen av 1600-tallet er nokså begrenset. Og vi vet heller ikke om han hadde rukket å overta en gård formelt slik at han ble skattepliktig.

Live Timansdatter vet jeg ikke hvor ble av, om hun ble gift eller hadde etterkommere.

Rolfsbarna synes disse å ha blitt født fra 1600-tallets første tiår og utover. Vi har aldersanslag for to av disse:

Helle (Helga) Rolfsdatter, som oppgis først blant døtrene og vel bør antas å være eldst av disse, ble gravlagt 12/5 1695, «91 år».

Timan Rolfsson, som oppgis som nr. 2 blant sønnene, skal ifølge manntallene fra november 1664 da ha vært 56 år.

Etter dette skal Helle være født ca. 1604 og Timan ca. 1608/09. For Helle er dette åpenbart noen år for tidlig da hennes siste kjente barn er anslått å være født ca. 1653.

Jordeboken av 1624 synes å gi noen tydelige pek mot hvor Timan og kona kan ha vært fra. Tydeligst er dette for kona som synes å ha hatt odel fra Sandeherred (Sandar) i Vestfold. Det ser vi på det som må ha vært morsarv felles for Timans- og Rolfsbarna (etter O.A. Hellebergs utskrift fra 2011):

Jon Rolffssøn vdj

Orøedt i Sandeherridt Odelsgoetzs vj bismer mark smør

Thidmand Rolffssøn vdi Ness i Sandeherridt, odelsgoetzs vj bismer mark smør

Oluff Rolffssøn i forbeschreffne

Ness Odelsgoetzs vj bismer mark smør

Helghe, Jngeborig och Sirj Rolffs døttre vdi

Ness forschreffne eiger odelsgoetzs x-j- bismermark smør

Dernest Rolffs stifbørn, som ere

Liiffue Thidmandtz daater, er eÿgendis i

Jonnsrøedt i Wale sogenn Odelsgoetzs xiiij lispund kornn

Ness i Sandeherridt Odelsgoetzs iii-j- bismermark smør

Audall i Borge sogenn Odelsgoetzs i-j- lispund iij b.mk. korn

Hannedall i Aaneboe sogenn Odelsgoetzs j lispund kornn

Jøran Thidmandtzdaatter er eÿgendis i

Audall i Borghe sogenn Odelsgoetzs j fr. iij b.mk. kornn

Berrigh i Semb sogenn Odelsgoetzs j bismerpund smør Noch j fr. meell

Ness i Sandeherridt Odelsgoetzs iii-j- bismer mk. smør

Fellesnevneren er Nes i Sandeherred for alle unntatt Jon Rolfsson, som til gjengjeld er oppført med en tilsvarende part i Orerød samme sted. Dette er nok Nes østre og knytter tydelig hen mot det som står på side 498 i bygdeboka:

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2013100924001?page=511

Her kan det være grunn til å notere seg at også en annen sandsværing, Einar Kjellsson Såtvedt, samtidig er oppført med 1 bismerpund smør i samme Nes-gård i Sandeherred, nok en arv etter foreldrene som etterlot seg mye Vestfold-gods.

Det som kan ha vært Timansdøtrenes farsarv ligger mer spredt. Anne Timansdatter var nok alt gift uten at det i 1624 er ført noe relevant jordegods på hennes ektemann, så det var kanskje alt solgt eller pantsatt. Men jeg ser av Våle bygdebok at han i 1622 satt med 4 lpd. i Jonsrud, som nok var Annes arvegods.

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2012050924008?page=161

Timan synes å ha vært et sjeldent navn i Sandsvær før begynnelsen av 1600-tallet. Den tidligste forekomsten av navnet jeg har funnet der er en Ola Timansson som nevnes som husvert i 1613/14 uten at det fremgår hvor han bodde:

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2013090408000?page=445&searchText=Timan*

Det er noen indikasjoner på at Rolf Jonsson Hørtvedt er den samme Rolf som fra 1614/15 nevnes på Nes i Efteløt. Det bygger jeg på to forhold: 1) Forgjengeren i 1593 var en Jon og 2) Rolf Nes nevnes i 1620 med en eierpart i Sending øvre i Efteløt, noe også Rolf Hørtvedt er oppført med i 1624. Jeg mistenker at det dreier seg om samme part. I så fall ble Rolf gjort ansvarlig for den første konas død, noe han i 1628 ble bøtelagt hele 50 rd. for (nederst høyre side og videre på neste):

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2013090408000?page=265

Dette må i tilfelle ligge noen år tilbake for av jordeboken fremgår det at Rolf Hørtvedt i 1624 var gift på nytt, og denne kona overlevde ham. Jeg har ikke gått noe videre inn i den saken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i alt du har skrevet. Det eneste jeg ikke hadde var Ole Timandsen i 1613. Fantastisk Dag. Du har teften. Han kan være en bror av søstrene som er borte før 1624..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Det eneste jeg ikke hadde var Ole Timandsen i 1613. Fantastisk Dag. Du har teften. Han kan være en bror av søstrene som er borte før 1624..

Jeg var også innom samme tanken, men det får vi kanskje aldri svar på. Gi gjerne beskjed hvis du finner ut noe mer!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider