Jan Eikeland2 Skrevet September 15, 2022 Del Skrevet September 15, 2022 https://forum.arkivverket.no/topic/305452-hjelp-til-å-finne-pantebrev-1781/?do=findComment&comment=2443384 Holder fremdeles på med læring av attenhundretall skrift. 1700 tallet blir litt for tungt foreløpig. Noen som har tid til å lese gjennom Niels Olesen korrespondanse (ikke nødvendig med full tyding) og notere ned stikkord som kan være av betydning for konfirmasjon/identifisering av personen Niels Olesen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet September 15, 2022 Del Skrevet September 15, 2022 (endret) 1 time siden, Jan Eikeland2 skrev: Noen som har tid til å lese gjennom Niels Olesen korrespondanse Går ut fra du mener pante-innførslene fra emnet du lenker til? Siste linje i panteregisteret ang. Skrover: Niels Olsen Skroverhougen til Jomfrue Wangensteen d: 21 May 1781. Under kolonnen Løsøre: 296 Panteboken: 01 Jeg Niels Olsen boende paa Skrover-haugen i Sorums Præstegiæld, 02 giør vitterligt at have bekommet til laans af Vel?? Jomfrue Wangensteen 03 50rd hvorfor ieg har tilkjøbt mig, saavel Fæe-Creature som en Hæst 04 og andet Boehave(?), og paa det bemeldte Jomfrue Kirsten Wangen- 05 steen for Disse Halvtredsindstyve Rigsdaler, kand være fuld- 06 kommen forsikret, saa er det ieg ved denne min Obligation Pantsætter 07 hende udi 1ste Prioritet, følgende mine Løsøre Effecter, nemlig en 08 Hæst, 2 Kiør, Otte Sauger(?), Een Kiærre, Een Jernskod Bordslæ- 09 de med fuldt Behør, Toe Jerngryder og Toe mindre Do. samt alt annet 10 som ieg eier eller herefter eiendes vorder tilligemed Afl og Afgrøde 11 enten den er i Huus inberget eller paa Marken udestaaende, udi hvilk- 12 ket alt bemeldte Jomfrue Wangensteen og Arvinger skal have et 13 sikkkert Pant indtil Capitalen med lovlige Renter aarlig 4re ProCento 14 fra Dags Dato til Betaling skeer i Alle Maader skadesløs bliver betalt 15 efter 6 Ugers Opsigelse paa enten af Siderne. – Dette til Bekræf- 16 telse under min egen Haand og 2de Vitterligheds Vidners Underskriv[t] 17 Vilberg den 21de Maii 1781. – Niels Olsen. – Til Vitterlighed H: Juul: Lars: Rode Mvh Endret September 15, 2022 av Even Stormoen Jan Eikeland2 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå