Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Ole Kristian Hansen Bråten?

Jan-Erik Lorentzen
 Del

Recommended Posts

Har ble født 03 04 1882, kanskje 1883 eller 1881. Døpt som voksen Nannestad 16. mai 1901 (står i kirkeboka der under innmeldte). Ikke konfirmert. Far ukjent, fødested ukjent. Da han giftet seg 09 04 1903 står det også at opphavet er ukjent (Grønland prestegjeld Kristiania). Senere oppgitt fødested Kristiania eller Nannestad (folketellinger og barnefødsler). Hva kan dette være for en kar? Hvorfor døpt som voksen? Hvor født? Hvem far? Han må jo ha vokst opp et sted - og ha fått omsorg, eller i alle fall tilsyn ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Jalor skrev:

Døpt som voksen Nannestad 16. mai 1901 (står i kirkeboka der under innmeldte)

Akershus fylke, Nannestad i Nannestad, Klokkerbok nr. I 2 (1901-1913), Innmeldte 1901, Side 152
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060911040320

I Dåben forandrede han han navnet fra Ole Peder til Ole Kristian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borgemannen er en annen. Min mann bor i 1910 i Pellygaten i Sarpsborg sammen med kone Pauline og 5 barn (han er ikke far til det eldste). Og hvorfor far ukjent + fødested ukjent? MVH JEL (og takk for innspill!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jalor skrev:

Borgemannen er en annen.

Så det var altså ikke ‘din’ Ole Kristian som flyttet til Nannestad? (Det er i den innførselen opplysningene om fødested og navneendring står.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann ble døpt i Nannestad - ingen tvil om det. Problemet er den delen av livet hans som går forut for denne dåpen - hvor født? Hvem er far? Hvorfor ikke døpr som barn? Tiden etter dåpen - fram til han dør i Sarpsborg 22 04 1936 - har jeg mange spor etter ... MVH Jan-Erik L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattiggutten fra Bærum var jo superspennende! Nannestad er på plass, 1883 er på plass. Skal lete og se om jeg finner ham noe sted i 1900. Men hvorfor ikke døpt som barn? Mange takk til Sigrun R. for gravearbeid! MVH JEL

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jan-Erik Lorentzen skrev:

Jeg så også på denne personen - ja, kanskje??

Ja, men er kan hende litt rart at han er registrert berre med fornavn Petter når han året etter bytter til Kristian ..

Finn ingen fattigvesenprotokoller hverken frå Bærum, Aker eller Nannestad i Digitalarkivet, ellers ville nok det kunne gitt meir info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider