Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til å tyde tekst fra skifteutlodningsprotokoll

Silje Evensen
 Del

Recommended Posts

Et forsøk som ‹rakner› i takt med at skriveren etterhvert blir trett i hånden . . . 😉

Første:

01 Aar 1867 d. 25 Februar blev Skifteret sat paa Sorenskrivercontoiret  til Slutning

02 af Boet efter Tjenestedreng Olaus Hansen Nordviken. Retten betjentes av Soren-

03 skriveren i Overvær af viderligheds Vidner

04 Da! tilførtes, at i Boet er:

05 1867 d. 17 Juli Registreringsforretning afholdt saal #

06 "  d 20 Septbr Skiftesamling afholdt saal. #

07 " d 6 Octbr. Proclama udfærdiget, med Paat. og Bekjendtgj. saal. # Da Proclama-

08 tionstiden er udløben, er intet til Hinder for Boets (??). Opgjør foretages som følger:

09 A. Indtægt:

10 ??gendet at den i Boet d. 18. Juli f. A. afholdte Auction at tilføres af Lensmand P. Borgen

11 Spdl. 22. 36

12 B. Udgift:

13 1. Til Handelsmand H. Zahl. bekostninger ved den Afdødes Ophold og Behandling

14 paa Helgelands Sygehus ifl. Regning        20.50

15 hvoraf Begravelsesomkostninger  5 Spdl.

[ny side]

01 videre Fordring . . . [tar ikke med tallene nedover her]

02 2. Til Daniel Hofsgaard Skei

03 3. Herø Fattigvæsen (?-?) Begravelsesomk.

04 Skifteomkostninger:

05 4. Sorenskriveren: Skifte og Skriversallarium

06 deraf til Lensmanden for (?-?-?)

07 Mænds oppn. 32s, Ud?? 56s

08 Skiftevidnerne(?) 53s, P?? & Porto 60s

09 5. Lensmd. Borgen

10 for Registr. Afholdelse og (??)

11 Mænds tils. 48s, Mændene 64s

12 Bekjendtgj. af Registr. & (??) 88s, (??) af (?-?)

13 altsaa Boet fallit for

14 Paa Grund heraf vil fuldt Udlæg kun gives:

15 til de ??gerede Skifteomkosninger

16 til den (??) Handelsmand H. Zahl for Begravelsesomk.

17 " Herø Fattigvæsen   Do.   

18 videre Resten af Indtægtsummen 12Sp. 35s fordeles mellem de øvrige

19 Fordringshavere saaledes at:

20 Hans Zahl for Resten af hans Fordring 16Spd 33s udredes(?)

21 Daniel H. Skei                                        5 – 24s       – " –

22 Skiftet herved sluttet. Retten hævet

23 [underskrifter]

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så flott! Tusen takk😀

Jeg kan ikke finne Olaus Hansen i kirkebøkene over døde og begravede der han bodde eller oppholdt seg. Vet du om det er vanlig eller har du tips til hvor jeg kan prøve å finne han? Jeg tenkte kanskje han hadde omkommet på sjøen og dermed ikke var skrevet ned men ser jo her at det står noe om opphold på sykehus.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har tydeligvis vært på Helgelands Sykehus, hvor nå dét var.. Om han døde der er en annen sak. Herø Fattigvæsen er jo også inni bildet. Bodde han på Herøy? Og hvor holdt handelsmannen Hans Zahl til?

Han er i hvert fall begravet! Og bør finnnes i en kirkebok eller dødsfallprotokoll. Selv om folk ble borte på sjøen, ble de vanligvis ført inn med en merknad om akkurat dét.

Hvis du legger ut spørsmål på Brukernes Forum, med referanse til dette emnet, (og alle opplysninger du ellers måtte ha om ham) er jeg sikker på at noen av de eminente hjelperne der kan finne begravelsen.

Men nå må jeg videre til tyding av ditt nr. 2 over 🙂

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette dokumentet

https://helgelandssykehuset.no/seksjon/Helgelandssykehuset2025/Documents/Spm og svar 2025/Historikk, sykehuset i Sandnessjøen.pdf

står det at

"SØVIK SYKEHUS 1865 – 1926, DET FJERDE SYKEHUS PÅ HELGELAND
Det nye Søvik sykehus ble tatt i bruk i 1865 med ca. 36 senger og var for sin tid et vakkert anlegg."

Eg er ikkje lokalkjend...  Så du må finne kvar Søvik er - og sjå om han er gravlagd der.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre:

Ikke fullt så ‹gæli› dette 😉

01 2. Efter Olaus Hansen Nordvik        Acteret Skiftev. af 17de f. Md.

02 Af Boets Vedkom. mødte Værgen Nils Tanke Solfjeld. Det Registr. er solgt ved

03 Auction d. 18 Juli sidstl. En Regning fra (??) for Daniel Kilsgaard Skeid stor 5 Spd 24s

04 fremlagdes saal: Proclama bliver at udfærdige. Eragtet: Boet udstaaer.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Eg er ikkje lokalkjend...  Så du må finne kvar Søvik er -

Vel, må jeg få presentere: Søvika! (med litt dårlig skjult stolthet 😉

Mvh

Skjermbilde 2022-09-17 kl. 21.49.14.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en feilskriving? Jeg kunne fort tolke Olaus som Hans i den siste tydingen over.

Her er i hvertfall en Hans Hansen Norvik fra Herø død på sykehuset den 3. mai 1866 (Med to andre. Hvis vanskelig å finne – se etter } på siden.)

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/830/L0448: Ministerialbok nr. 830A12, 1855-1878, s. 192

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070209610609

Mvh

EDIT: Glemte: han sies å være 52 år gammel. Kan det stemme med Olaus?

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å illustrére det ovenstående (se vedlegg) – Mente ved første øyekast at «Nei dette er ‹feil fyr›, det er jo en Hans?!».

Olaus 1.png

Men  etter rimellig raskt å ha tatt på meg brillene (!) ble det jo klart at H-en i Hansen ikke var i nærheten av første bokstav i fornavnet.

Ergo: ‹rett fyr›,  Olaus. 🙂

Olaus2.png

Jeg undres dog over hvordan og hvorfor kirkebok-skriveren har tatt så feil? (en feil som tydeligvis har blitt videreført)

– En slurvete ført pasientliste i utgangspunktet? Og derav følgende feiltyding i likhet med den jeg selv var på nippet til å gjøre?

Og når jeg først er ute på tur: Fornavnet kunne også med en overdose av velvillighet tydes som Claus . . .

olaus3.png

Skal ikke så mye til for å vekke en nerdete og totalt uvesentlig nysgjerrighet. 😉

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har helt rett, og for den som ikke er så god i tyding så er det lett å ta feil. Det gjør det noe vanskeligere for ettertiden å lete når det blir navnefeil. Det er kanskje ikke så rart vi ikke finner så mye om han inne på digitalarkivet, spørs om vi skal forsøke å søke på både "Hans" og "Claus"😄

Og takk og lov sier jeg bare for at det finnes de med "nerdete og uvesentlig nysgjerrighet"😆 så fortsett med det! Du er til stor hjelp!😀

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even Stormoen, kan du se på kirkebøkene vedr. Ole Herman en gang til å se om det kan stå 2. leiesmål istedenfor 1. leiesmål?

De ligger under første linken ovenfor, helt nederst på siden, der jeg stiller spørsmål ved dette.

Den andre linken er fra da jeg la det ut for en tid tilbake og du hjalp meg å tyde det😀

Hadde vært fint om du kunne se på det på nytt, fordi hvis det faktisk står 2. leiesmål istedenfor 1. så er det mye som faller på plass😅 Kan og være det kan være feil innført av presten  eller at farentil Ole Herman ikke visste om det første barnet hun fikk i 1861 evt(?)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke 1: begges 1L – Opgave af Faderen. Står det ganske tydelig. .

Lenke 2: begges 1ste L

Dessverre. Men, det er barnefaren som oppgir dette, så hvem vet hvor riktig det er . . .

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider