Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde av skifte etter Brite Halstensdatter Skotfieldet

LInda Solheim
 Del

Recommended Posts

Hei, Jeg har funnet skiftet etter Brite Halstensdatter Skotfieldet i 1813/1814 (hvis jeg har lest teksten rett), men det er svært vanskelig å lese teksten som er skrevet. Er det er noen som greier å tyde teksten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og vel møtt i forumet! 🙂

Fryktelig svak skrift / utydelig fotografering.

Ikke mye jeg faktisk klarer å lese her, enkemannens navn klarer jeg ikke – Lars et-eller-annet. 2 Barn: Sønn Halsten 9(?) år med formynder Eskil(?) H:(?) Grindeland – og datter Anna 7(?) år med formynder gmd(?) anders (??)

Ser videre ut som skiftet utsettes og gjenopptaes 8(?) mai 1814

Høyre kolonne er litt tydeligere:

Boets inntekt: 59 – 2 – 15

Gjeld:              34 – 3 – "

Igjen:              24 – 5 –15

Men etter omkostninger til det offentlige ser det ut som enkemannen kun sitter igjen med sin halvpart 2 Ort 10s (!)

Forvirrende nok legges verdien av Gangklæderne til den andre halvparten som skal deles mellom barna; slik at Halsten får en brorslod på 6rd 13s og Anna 3 – " – 6

Blant kreditorene er det to Halstensdøtre Ingeborg og Gunilde begge fra Grindeland.

Og det var vel det lille jeg kunne lure ut av dette . . .

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, du fikk mye mer utav teksten enn jeg greide 🙂
Mannen heter Lars Johannessen og barna heter Halsten og Anna. Så alt du har funnet stemmer .
Dette var virkelig flott!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.