Gå til innhold
Arkivverket

Innlæring av gotiske bokstaver

Jan Eikeland2
 Del

Recommended Posts

Vil bruk av nevnte kort øke innlæringshastigheten og motivasjonen for gotiske bokstaver?
Eksempelvis "spille" sammen hvor hver oppnådde rett bokstav gir ett poeng?
Splitte kortbunken i kun bokstaver man ikke kan identifisere?
Lage ordspill ala scrabble, men med gotiske bokstaver?
(Bruke som "vanlig" kortstokk som avveksling.
"Praksis" ved tyding av skrift gir vel best trening, men ovennevnte som ett hjelpemiddel?

corr.png

Endret av Jan Eikeland2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Jan Eikeland2 changed the title to Innlæring av gotiske bokstaver

I alle dager . . . Dette har jeg aldri vært borti. Hva slags spill/kortstokk er dette?

Alle hjelpemidler er vel bedre enn ingen hjelpemidler, men når bokstavene kun ‹opptrer› isolert, så sliter i hvert fall jeg litt . . .

Stor E?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Even Stormoen skrev:

I alle dager . . . Dette har jeg aldri vært borti. Hva slags spill/kortstokk er dette?

Alle hjelpemidler er vel bedre enn ingen hjelpemidler, men når bokstavene kun ‹opptrer› isolert, så sliter i hvert fall jeg litt . . .

Stor E?

Mvh

Svaret er rett. Karakter Sg 🙂 Det ligger mange bøker på nasjonalbiblioteket som viser gotisk skrift. Kortene ble laget ved å bruke bokstaver fra ei  bok skrevet ut på skriver og deretter skåret ut fra papp.

mvh

Endret av Jan Eikeland2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Gotisk håndskrift kan vel ikke læres med din kortstokk.

gotisk2.jpeg

Jeg mener det samme vdr. skrift, men for bokstaver, antar jeg det kan ha en positiv læringseffekt/motivasjon helt i starten av å lære seg gotisk skrift.
Dette skal jeg som ganske ny, ikke ha alt for sterke meninger om. mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider