Gå til innhold
Arkivverket

Søkerutine

Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har stilt følgende spørsmål til histreg, men de sier det er DAs søkerutiner som benyttes: 

Søkte etternavn Åneby fra forsiden, og både Åneby og Aaneby kom opp. Men hvorfor bare én forekomst av Johan Aaneby? Det blir 8 treff på ham ved søk på Aaneby. Litt fovirrende. Ved søk på Åneby kommer forresten 8 treff på Åneby, men ved søk på Aaneby blir det bare 3 treff på Åneby. 

Kan dere forklare dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver "søkte etternavn Åneby fra forsiden", så mener du formodentlig fra forsida på histreg.no.

Jeg har testet dette litt.

• Når du søker på "Åneby" (med "Å") får du en del treff på "Aaneby". Alle "Aaneby"-treffene har kilde "Aftenposten".
  • Når du søker på "Aaneby" (med "Aa") får du tre treff på "Åneby". Alle "Åneby"-treffene har kilde "Aftenposten".

Aftenposten-dataene er data som histreg.no selv har registrert og er ikke hentet fra Digitalarkivet. For disse dataene spiller det tydeligvis ingen rolle om du søker med å eller aa. Jeg tror dette er noe histreg.no selv må forklare.

Skjermbilde 2022-09-22 kl. 17.43.01.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Histreg har påtatt seg ansvaret!

Endret av Kari Larsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.