Gå til innhold
Arkivverket

Lom/Skjåk: Finner ikke en eneste Aslak i skattematrikkelen 1647 eller i manntallet 1664 - eller i kongehyllingene 1591 og 1610. Så hvem var far til Børre Aslaksøn Dagsgard og Anne Aslaksdatter (gift til Forberg)??

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Børre Aslaksøn Dagsgard skal være født ca 1605 og gift Marit og ha kjøpt garden i 1638.

Ole Olsøn Forberg f ca 1619 død etter 1678 gift Anne Aslaksdatter død 1678.

Begge deler iflg "Ættebok  for Skjåk" (hhv. s. 45 og s. 57).

Men jeg kan ikke finne spor etter noen Aslak(er) som kunne være deres far/fedre. 

Navnet Aslak er (og var) f. eks. svært vanlig bl. a. i Vest-Telemark. Kan det ha kommet en Aslak "rekende på en fjøl"?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• tom askerøi changed the title to Lom/Skjåk: Finner ikke en eneste Aslak i skattematrikkelen 1647 eller i manntallet 1664 - eller i kongehyllingene 1591 og 1610. Så hvem var far til Børre Aslaksøn Dagsgard og Anne Aslaksdatter (gift til Forberg)??
11 timer siden, tom askerøi skrev:

Men jeg kan ikke finne spor etter noen Aslak(er) som kunne være deres far/fedre. 

Dersom du berre har leita i dei fire kjeldene du nemner i overskrifta, har vel ein eventuell Aslak hatt gode høve til å "lure seg unna".

Til kongehyllingane er det vel eit lite utval av menn som representerere (vitnar for) allmugen.  I 1647 er venteleg alle brukarar med, men ikkje kårkallar.

Og ein som vart far ca. 1605 var vel neppe i live i 1665?

Har du sett gjennom skattelistene nokre utvalde år, som passar betre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skattematrikkelen 1647 - Børge Dagsgaard

https://www.nb.no/items/b14c750cb96ff0fdfa0a4328bb1cf8b1?page=149

https://www.onshus.no/getperson.php?personID=I134191&tree=1

https://www.onshus.no/getperson.php?personID=I134193&tree=1

Ingen av sønnene til Børge heter Aslak.... Men det behøver selvsagt ikke å bety noe.... Jeg ser at ingen av sønnene til Guttorm Børgesen heter Børge (Børre), men en datter heter Marit og så er det to av døtrene til Guttorm, som heter Anne.... 

Endret av Grethe Flood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lurt på hvorfor ingen av "Aslaksbarna" (Børge og Anne) har oppkalt sin far.

Men det kan jo være at ingen av disse eventuelle "Aslak'ene"  har levd opp. Eller i hvert fall at de verken har overlevd sine foreldre eller hatt etterkommere (slik at de ikke er nevnt i skiftene).

Men det er påfallende...?

PS

Et kjapt "avansert personsøk" 

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&m[]=0514&firstname=asla*&lastname=&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=ed

viser at første gang navnet Aslak fremkommer i transkriberte kilder i Lom er i 1922...

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, tom askerøi skrev:

Men det er påfallende...?

Kvifor det? Dei fleste barn på 1600-talet overlevde ikkje foreldra sine.

21 minutter siden, tom askerøi skrev:

Et kjapt "avansert personsøk" 

Kor mange kjelder frå Lom og Skjåk før 1700 er registrerte?  Er det nokon i det heile, utanom manntala 1664/66

og tiendlista frå 1680?

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo tross alt ganske lenge mellom 1733 (da (transkriberte) kirkebøker starter) og 1922, da.

Når et navn ikke dukker opp på 189 år er det vel ingen overdrivelse å si at det er ganske sjeldent - og det var mitt poeng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...Det var trendar og "motar" før også - om namn.   At eit namn er sjeldant etter 1733, fortel ikkje at det ikkje fanst før 1700.

Elles: no ser eg at prestemanntalet 1665 for Gudbrandsdal prosti berre er registrert for Lesja. Så du veit vel eigentleg ikkje om

det var nokon Aslak der eller ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det vet jeg fordi det er en avskrift av 1664/65-manntallet i "Ættebok for Sjåk" - som jeg har (etter beste evne) sjekket mot originalen. 

Har du glemt debatten: 

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men Ættebok er ikkje med i "avansert personsøk"; det  gjer at det nesten ikkje er relevant tilfang i som kunne

seie om namnet Aslak var brukt i Lom/Skjåk på 1600-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg ikke har funnet noen Aslak i Lom/Skjåk på 1600-tallet betyr ikke at det ikke finnes (no)en.

Det er derfor jeg spør...

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og svaret har du fått ...:  du må nok leite gjennom dei kjeldene som finst.

Det er stort sett skattelister - og kanskje nokre bøtelister ("sakefall" i futerekneskapen - men dei vert litt tilfeldige) og soldatrullar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedmark, Oppland fylke, Landkommisjonen 1661, Gudbrandsdalen fogderi, Lom prestegjeld, Jordebok nr. 8 (1661-1661), Protokollside, Side 202b-203a
https://media.digitalarkivet.no/view/38672/195

Akershus, Buskerud, Hedmark, Oppland, Østfold fylke, EA-2870: Stattholderembetet 1572-1771, Jordebok nr. 8.2 (1624-1626), Dokumentside, Side 174
https://media.digitalarkivet.no/view/39896/174

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/rygh_felt.html

Listen over gårder er hentet fra "Norske Gaardnavne".

b.4, s.32  
19. Dagsgaard. Udt. da´ssgał. ― i Daghsgarde DN. I 228,
1343
 Dagsgiord 1520. Dauusgaardt 1578. Dagsgaard 1594. 1604.
1/1. Dagsgaard med Nørstegaard 1668. Dagsgaard (2 Gaarde) 1723.

Dagsgarðr, af Mandsnavnet Dag (Dagr). Dette Navn findes i ad-
skillige Gaardnavne omkring i Landet og var temmelig udbredt i ældre Tid;
nu bruges det næsten kun paa Vestlandet. ― Er, ligesom den følgende Gaard,
vistnok opr. en Part enten af Aanstad eller af Skiaaker.
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 TAKK, Grethe.

Det står vel "Johannes Dagsgaard" i den siste lenken (fra 1624-1626)?,

men hva står det i den første (fra 1661) - "Anna af Gutorm"? - eller kanskje heller noe sånt som "Arne og Gutorm" ??????

Jeg holder aldri opp å beundre dere som klarer å lese disse gamle kildene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider