Gå til innhold
Arkivverket

Hva Står Det Under 72. Næss I Ekstraskatten 1762 I Hedrum?


Birger Carlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg er spesielt interessert i det som angår Søren Helgesen og Ragnild Pedersdatter. Så vidt meg bekjent fikk de sitt første barn i 1754, og da står ingen av dem der (under 12 år). Derfor lurer jeg på hvem de andre er.

 

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk10051110200096

 

På forhånd takk for all hjelp med lesing av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transkripsjonen som @Matthias Kolberg viser til, er utarbeidet av undertegnede for mange år siden, og jeg vil gjøre oppmerksom på et forhold som er verdt å merke seg:

 

Dere legger kanskje merke til at transkripsjonen har flere opplysninger enn det som står på oppslaget som @Birger Carlsen lenket til, så som f.eks. farsnavnet til Søren Helgesens tjenestepike Marte, farsnavnet til husmannen Rasmus Ambjørnsens kone Signe og farsnavnet til husmannen Rasmus Ambjørnsens tjenestepike Karen?

 

Det er fordi transkripsjonen baserer seg på manntallet som begynner på bilde 337: https://media.digitalarkivet.no/db/contents/46131

 

Dette er manntallet som soknepresten i Hedrum satte opp, og som han sendte inn til sine overordnede i grevskapet. I grevskapets forvaltning ble det så - på bakgrunn av manntallene til de lokale sokneprestene - utarbeidet et felles hovedmanntall for hele grevskapet, og det er dette som begynner på bilde 15, og som Birger Carlsen har lenket til. Dette felles hovedmanntallet har ikke med alle detaljer fra sokneprestenes manntall, og de kan også inneholde avskriftsfeil. Det felles hovedmanntallet er følgelig ikke en førstehåndskilde. Førstehåndskildene, som bør være våre foretrukne kilder som forskere, er manntallene som de lokale sokneprestene satte opp.

 

Dette er naturligvis lett å overse, og den gangen jeg utarbeidet transkripsjonen, var det en "aha-opplevelse" for meg, da sammenhengen gikk opp for meg.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Kristian Hunskaar (Arkivverket) said:

Dere legger kanskje merke til at transkripsjonen har flere opplysninger enn det som står på oppslaget

Ja, det la jeg merke til med en gang, Kristian. Det står ikke Pedersdatter bak Ragnhild, f. eks. Jeg synes dette er fint selv om mange sikkert mener at det ikke er kildetro. Takk for at du tok deg tid til å gjøre en grundig jobb med dette. Det er ikke mange ekstraskatt bøker som er transkriberte. Jeg er heldig i så måte som bor i det famtidige 🤩 Østfold. Der er dette gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Birger Carlsen skrev:

Jeg synes dette er fint selv om mange sikkert mener at det ikke er kildetro.

 

Hvorfor skulle noen mene at det ikke er kildetro? Men man må være klar over hva som er kildegrunnlaget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig er det det. My bad. Du har jo transkribert førstehåndsinformasjonen som Matthias linket til.

5 hours ago, Kristian Hunskaar (Arkivverket) said:

...., men man må være klar over hva som er kildegrunnlaget.

Exactly.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Hedrum Bygdebok Bind III finnes br. no. 6. Tuvejordet. Der finner jeg Søren Helgesen og Ragnild Pedersdatter med mye mer. Helge Torgersen var gift med Mari Evensdatter fra Bergan står det blant annet. På neste side står det at deres barnebarn Oline Pedersdatter giftet med Ivar Jensen, Bergan Øvre Br. no. 9.

 

https://www.nb.no/items/0be0f571193b8d8e003cf1edbf5b23c4?page=17&searchText=hedrum bygdebok

 

Like etter forordet er det et kart. Der finner jeg Bergan, men jeg finner ikke Bergan i registeret helt framme. Hva er det jeg gjør feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Birger Carlsen skrev:

I Hedrum Bygdebok Bind III finnes br. no. 6. Tuvejordet. Der finner jeg Søren Helgesen og Ragnild Pedersdatter med mye mer. Helge Torgersen var gift med Mari Evensdatter fra Bergan står det blant annet. På neste side står det at deres barnebarn Oline Pedersdatter giftet med Ivar Jensen, Bergan Øvre Br. no. 9.

 

https://www.nb.no/items/0be0f571193b8d8e003cf1edbf5b23c4?page=17&searchText=hedrum bygdebok

 

Like etter forordet er det et kart. Der finner jeg Bergan, men jeg finner ikke Bergan i registeret helt framme. Hva er det jeg gjør feil?

 

Kartet viser hele Hedrum, men gårds- og slektshistorien er fordelt på bind II og bind III. Bergan Øvre er omtalt i bind II.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort en grov feil fordi jeg ikke har holdt på med dette så lenge. "Min" Gunnild Marie Sørensdatter ble født på plassen Ulvedalen under Prestegården i Hedrum 10.08.1821. Hennes far het Søren Pedersen, og det er her min feil ligger.

 

Jeg har hatt som utgangspunkt at Søren Pedersen Næs og Anne Olsdatter, var mitt anepar. Problemet ser jeg nå: Hun står ikke oppført som mor i dåpen..............

 

Jeg setter stor pris på litt mer eksperthjelp med lesing av denne dåpen slik at jeg kan komme tilbake på sporet igjen.

 

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051026010101

Endret av Birger Carlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Birger Carlsen skrev:

I vielsen er bostedet Løve(?) Er det det samme som Lauve, mon tro?

 

Løve = Lauve

 

For kuriositetens skyld kan jeg nevne at jeg bor der, og at kausjonisten Knut Knutsen var min 3xtipp-oldefar.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Kristian Hunskaar (Arkivverket) said:

For kuriositetens skyld kan jeg nevne at jeg bor der, og at kausjonisten Knut Knutsen var min 3xtipp-oldefar.

Ja, jeg reagerte når jeg så etternavnet ditt i boken. Enten det var i sammenheng med Næs, Rød eller Bergan Øvre/Nedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.